Pappa till liten trevlig dressyravkomma sökes

Lejonelle

Trådstartare
Söker en dressyrhingst som lämnar avkommor som är
- mindre än genomsnittet, runt 1,60
- lugna, genomtrevliga, bussiga och arbetsvilliga
- friska och sunda, inget skrammel av lösa benbitar i lederna

och givetvis med trevliga gångarter.

Hingsten sökes för mitt eget stos räkning och målet är en avkomma som jag ska behålla själv. Hon är av halvblodstyp med welshmamma, 1,56, rör sig ganska bra, har ett utrevligt temperament som jag vill bevara men är oreggad. Exteriört OK förutom trång som sjutton fram.

Jag vill INTE få en 1,70 häst, så det där med storleken är viktigt. Temperamentet, storleken och sundheten är långt viktigare för mig än flashiga gångarter men eftersom jag håller på med dressyr är det klart att jag gärna vill ha det också.

Tacksam för alla tips
Lejonelle

Sv: Pappa till liten trevlig dressyravkomma sökes

När det gäller temperament måste jag bara rek Weltman. Jag är väl kanske partisk, men alla jag träffat om har en W.häst säger samma sak. Underbart temperament! Min pålle blev 162 cm med en mamma på 157 cm. I övrigt är det Happy Day-Chagall bakom.

Det är troligt att din avkomma blir lite mindra eftersom du har ponnystam i stoet. vad är det för halvblodsblod i henne?

Monika

Kanske du skall välja en av de trevliga ridponnyhingstar som finns?
Har ditt sto så mycket welsh i sig, borde avkomman kunna reggas där?
Är ingen expert på det, men det är många andra här! :)
Så bör du kunna få en avkomma med ung samma storlek som den du har nu? Men med ett större avelsvärde?
Min dröm har alltid varit att få en welsh eller welsh mountain, i ridhäststorlek!
Kanske inte vad du har tänkt dig, men kanske värt att tänka på?
mvh

Det går väl att se i BLUP vad jag förstår, vilka som ger små. jag känner f ö en halvblodsvalack med ponnyblod och han är allt annat än liten!

Tessan

De avkommor jag täffat till Artist har varit lika sympatiska som han själv, trots att han har den beryktade Hertigen till farfar. Han har visserligen varit internationell hoppare själv, men hans pappa Strauss har varit med i OS i dressyr, och mormor är helsyster till dressyrhingstarna Emir och Figaro samt hopphingsten Imperator.
Artist är själv 161 cm, och jag vet att han generellt lämnar små avkommor.

Hermes tex, den lilla(160) nygodkända gångartshingsten, verkar ju mkt sympatisk i temperamentet det jag såg av honom på bruksprovet.

Kan bara hålla med om Hermes. Det jag såg av honom på hingstvisningen var över min förväntan! Verkar jättetrevlig!

Hejsan - var det är för blod i min pålle på fädernet vet man inte. Ponnystoet såldes till en ridskola och var dräktig när hon kom, fölet var resultatet av en tjuvparning som ingen visste om.. Förra ägaren gjorde vissa efterforskningar som ledde till en Martiniavkomma som var unghäst då och ej godkänd hingst. Detta har aldrig bekräftats och eftersom hon inte har något avelsvärde egentligen (inte för någon annan än mig) så betraktar jag henne som "okänd".
Tack för tipset, ska kolla på Weltman.
mvh
Lejonelle

Tack för svaret. Jag har visst haft tankar på en ridponny- eller welshhingst. Har sett det som en risk att det blir en D-ponny vilket inte är vad jag tänkt mig. Den risken är kanske överdriven, vad tror du?
mvh
Lejonelle

Tack, det var ett fint tips, ska kolla på Artist.
Lejonelle

Hej - roligt, den hingsten ska jag kolla! Tack Gylle och Fredag för era svar.
Lejonelle

Om du är intresserad av en ridponnyhingst finns ju Vermont e:Master. Han har fantastiska gångarter och mycket hög ridbarhet enligt bruksprovsresultatet. Jag vet dock inte vilket temperamentet han lämnar, men någon annan här har kanske koll?

Hej - ja, han såg mycket trevlig ut. Jag vill absolut inte att min häst ska bli en ponny dock. Hur stor är risken?
mvh
Lejonelle

Fler tips kommer här: Pascal.
En annan av de för året nygodkända som jag tyckte verkade mycket trevlig och samarbetsvillig är Royal Touch (lite osäker på namnet).

Lejonelle skrev:
Hej - förlåt en amatör ;) vad är BLUP?
mvh
Lejonelle
BLUP är statistik över halvblodshingstarnas avkommeresultat när det gäller kvalitetstävlan. Där kan man se arvbarheten när det gäller gång, hopp, exteriör och mankhöjd. Tyvärr finns inte temperamentet med.

Titta på www.asvh.se

Mvh Monika

"Nackdelen" med BLUP är dock att hingstarna måste ha varit med ett tag för att finnas med på listan. De behöver ha 20 (tror jag) kvalitetsbedömda avkommor. Så nyare hingstar hittar du inte där. I och för sig logiskt eftersom ett för litet urval kanske skulle snedvrida resultatet.

Mkh index ska du läsa och tänka på att sifforrna visar absolut avvikelse från rasens medelmankhöjd. Ex. Maraton -4, generellt ger små hästar medans Cortez ger stora.

Fråga gärna om du undrar något!

Mvh Monika

Hej!
Jag är ingen avelsexpert alls, men lite amatörmässigt intresserad. Och som sådan har jag ett kanske udda förslag: El Catero ox.
Godkänd för halvblodsaveln, bl a. Som arab lämnar han ju inga giganter, och jag tänkte att welsh-arab ju är populärt i ridponnyaveln - så varför inte i något större format? Han är själv 155, så risken att avkomman skulle gå under ponnymått är väl inte så stor, men den lär ju inte bli över 160 heller.

Hermes 1086 tror jag kan bli jättebra också. Urbino som morfar bör ju inte vara fel heller om man nu inte vill ha stort. Arabblodet får man ju in på ett hörn då med! Vad han ger i temperament och hållbarhet är ju dock ännu oprövat.

Trevligt temperament tycker jag alltid verkar finnas hos Pontus-hästar. De verkar inte heller ha blivit så stora, utan haft mer massa. Kanske inga supergångartshästar dock (dock tävlar väl rätt många upp till msv nivå)? Tyvärr finns det väl inga godkända söner kvar i landet efter honom sedan Cadiac blev satt på väntlistan. Primör verkar väl inte heller i aveln längre?

Just det, det finns ridponnyhingstar som ligger över ponnymått också, om det nu är intressant?
Fullblod:
Russian Ivory
Green River
Prince River

Minotaurus är ett litet hbl, 156 cm

Och så en ridponny på 150 cm där iallafall mamman och morfarn lär ha väldigt god ridbarhet:
EG Pauli

Vet inget om temperamentet där heller tyvärr.

Blup finns här:
http://www.asvh.se

Åk och kolla på hingstar och ta reda på stammen på trevliga avkommor. Jag skulle ta en hingst med bra bredd och sluttande bog som går på naturlig betäckning. Vet inte om Shogun är hos Segorp eller iväg på station? Tror annars han skulle passa.

Lycka till!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka