T

Tussie

Tänker någon gång framöver skaffa mig en papillon, någon som har en sådan? Kanske blandis? Hur är dem i beteéndet osv? Ingen som har bilder på sina papillon? :)

Sv: Papillon

Hej!
Jag har två papilloner, Kasper och Felix.
Papillon är en underbar ras som älskar att jobba och som behöver aktiveras med t.ex sök, lydnad eller agility. De är mycket läraktiga och intelligenta och behöver inte speciellt mycket pälsvård för att hållas tovfria. :)
Felix som jag har är väldigt energisk och älskar att springa fort och är mycket social mot människor men kan vara grinig mot andra hundar. Kasper tar det ofta lite lugnare (förutom när det handlar om lek med bollar, då går det fort!) är mer reserverad mot personer utanför familjen men väldigt social med andra hundar.
Jag tränar agility, trick, sök och lite "låtsaslydnad" med mina vovvar! :D
Kan verkligen rekomendera rasen, min familjs liv skulle vara såå mycket tråkigare om vi inte hade vovvarna!

Och så bilder på luddmonstren:p:
37925_11807924041.jpg
22536_11849456141.jpg

P6290053.jpg
86793_11831054561.jpg

98728_11820688671.jpg
P7110907.jpg

P7050584.jpg

Har haft en pappis, trefärgad hane. En kraftig sak på 7 kg. En underbar hund, väldigt mammig, det var bara jag som fick klappa och ta i honom. Underbar lång päls, behövde sällan kammas, blev aldrig tovig. Mina nästa hundar blir absolut en papillon igen, samt en schäfer. Det har jag redan bestämt.
Enda problemet jag hade med honom var att hade han fästingar på sig, så nåde mig om jag försökte ta dom. Det var hans liksom.

Har tre underbara papilloner, två tikar och en hane. Har haft många olika rasen under mina år, men den som är mig närmast om hjärtat är just papillonen.
Det är en härlig hund i liten förpackning. Du kan göra det mesta med din papillon. Trots sin storlek så är det ingen "dock-hund".
Alla mina papilloner älskar andra hundar men kan vara lite reserverade om dom är stora och rörliga.
Omåttligt förtjust i människor, och har hitills gått bra ihop med andra djurslag.
Däremot är våran äldsta lite skygg för barn i 3-5 års åldern,efter att hon blivit skrämd och nypt av ett barn. De andra två har inte råkat ut för nått, och älskar småfolket.
Men bara för att den är en söt, liten hund så kräver den att man dresserar den för att få en trevlig hund, men det gäller nog alla raser inte bara just denna.
Här kommer mina guldklimpar...(gamlingen, valpen tillika hanen och mellersta)
17413930.jpg
[/url][/IMG]

Haha, så söta. Nej precis, är inte ute efter en dockhund utan en som jag kan träna med och ha riktigt kul med. Verkar verkligen perfekt.

Jag är också väldigt sugen på papillon, det verkar vara en härlig ras:)! men ska vänta med
att skaffa tills min nuvarande hane blir lite äldre..

men sen bilir det kanske en papillon:bump:

Vill du ha en tik eller en hane? Jag tror jag vill ha en tik, jag vet inte varför,
på katter har jag alltid tyckt om hanar mer men känns mysigare på nått sätt med tikhundar,
nu blev det svammel här, haha.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ju både tikar och hane. Sista tiken är idag bara 1 år och 3månader, så hennes valptid är inte så långt bak.
Jag måste säga att det är en viss skillnad i temperament(iaf på mina hundar).
Allt har på något sätt varit lättare med hanen. Inkallning, rumsrenheten m.m.
Han har lättare att ta till sig av tillsägelser och finner sig i det mesta utan att ifråga sätta. Lite som killar i allmänhet - gör som man säger för husfridens skull.....
Tikarna är mera ifrågasättande, protesterar och testar, så långt det går.
Sen mår en av tikarna ruskigt dålig vid löp så det är frågan om vi inte måste sterilisera henne pga detta. Sådant slipper man ju med hanar.
Men annars tycker jag inte det spelar nån roll, tik eller hane....personlighet spelar stor roll=)

Så du har inte kastrerat din hane? Så som du beskriver skulle jag nog också trivas med en hane, är så jobbigt att bara leta tik,tik,tik när det väl är dags att skaffa sig det lilla livet! :)

Edit;
Vet du någon bra uppfödare? Om du har några hemsidor eller så på lager :)

Han är inte kastrerad då han är tänkt att användas i avel om han bara blir/är så pass fin.
Det var tänkt att jag skulle ha en till tik, då vi redan har två stycken(för enkelhetens skull) men vad gör man när han bara var så underbar och måste bli den som kom med hem....
Det går säkert att lösa på ett bra sätt under löp, jag blir ju inte den första att ha både tik och hane.
Skulle jag skaffa en till hund idag är det mycket troligt att det skulle bli en hane, men som sagt var helheten spelar stor roll.

Jag har två Papillon-tikar. Har även haft två innan de här. Jag har verkligen hittat "min" ras. Det är intelligenta, aktiva, sociala, tuffa och roliga hundar. Mentalt känns de som stora hundar, vilket jag tycker är ovanligt. Men storleken är väldigt praktisk tycker jag. Mysig mjuk päls som inte tovar si lätt. Och den mesta smutsen glider av. Jag får ofta frågan om mina är nybadade. Trots att det var flera månader sen sist.:angel:

Bilder på de små liven:

JulMyggi.jpg

Myggapan.jpg

Flugsim.jpg

Miiinpadda.jpg

Lipsillen.jpg

Snyggan.jpg

Mina kommer från en liten kennel här i Stockholm. Den heter Pappilove's. Uppfödaren är väldigt kunnig och mån om sina hundar. De har otroligt bra psyke de som kommer från henne. Hon får både fina utställningshundar och har en hel del avkommor som är duktiga inom agility. Psyket på hundarna går inte att påtala nog hur bra det är.
Googla på Pappiloves så kommer du till hemsidan. Vill du ha mer info kan du PM:a.:)

Guud vilka söta papilloner du hade, det är sådär de ska se ut! :love:

Vi fick för oss att gå utan stigar tvärs över en ö i skärgården i somras. Det där är som pyttesmå kardborrar. Hon hade hela magen, ben, bröst och öron fulla av dem efter promenaden.:crazy::rofl:
Det blåser inte eller så på bilden. Det är alla minikardborrar i öronen som gör att de står rakt ut. De såg för hemska ut båda två. Men som vanligt är denna damen klart värst. Vi rensade Pappi i 2 tim efter det.;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 044
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka