Påpälsad bebis-Hur klär ni era?

Mirre

Trådstartare
Idag har vi strålande sol och jättevarmt ute.
Gick till affären nyss och gick förbi en pappa med barn i vagn.
Såg inte ut att vara spreciellt gammal men långbyxor (jeans), tröja, fleecejacka, mössa och skor + filtar m.m. i vagnen. Ungen var ju alldeles röd i ansiktet.

Isak har idag mjukisbyxor, tunna strumpor och en tshirt.
keps och tennisskor/sandaler om vi går ut

Sv: Påpälsad bebis-Hur klär ni era?

Hur varmt är "jättevarmt"?

När det är soliga varma dagar här ( kring 17-20 grader ) så har Ella på sig en långärmad body, brallor och strumpor.

Det är sällan vindstilla här så ska hon upp ur vagnen är det tunn mössa på eller solhatt som gäller :)

Det är svårt med kläder när det är varmt. Jag har hört att man ska klä på barnet lika som en själv men det är också svårt att tänka så. En liten bebis rör ju inte på sig, men ligger vindstilla i vagnen. Ett lite större barn rör mkt på sig och kanske växlar mkt mellan vagn och att gå själv.

Jag tar på Emilia ungefär som Cala. När det är ännu varmare kortärmad body och tunna byxor. Jag måste köpa ngt solskydd till vagnen och när det är gjort blir det utan byxor. Jag har hellre lite kläder på och lägger på en filt om det skulle behövas.

Tycker detdär är jättesvårt. Nu har vi inte haft det så varmt ännu, idag är det 14 grader och då har Nikki strumbyxor, body, byxor och en jacka + tunn mössa.
Jag har nog en tendens att klä henne lite väl varmt ibland men hon har varit förkyld så mkt nu och jag vill verkligen inte att hon ska bli det igen.

I helgen var det ungefär 22 grader och vindstilla på vår uteplats, då hade hon en mössa och en långärmad tröja + byxor.

Idag är det runt 17 grader och blåser en del i Göteborg och då har dottern (1 år) på sig body, byxor, tröja, skor och ev keps. Men att få något att stanna på hennes huvud är inte det lättaste.

kl

My brukar ha ett par tunna bomullsbyxor och body samt tunna strumpor. Är det väldigt varmt blir det kortarmad body om hon ska ligga i vagnen, men ska hon vara uppe är det en tunn långarmad body som gäller som skydd för solen. Inomhus har hon bara blöja eller bara body om det är varmt.

När det var kallare hade hon inte mycket mer kläder på sig heller, då hade jag bara lite varmare filt o vindskydd i vagnen, och en ofodrad fleeceoverall om hon satt i BB sele i stallet. I manducan hade hon bara "innekläder". Ofta hade jag på en tunn, stickad bomullskofta om hon skulle vara uppe eller sitta i vagnen och leka, och så virade jag om en filt istället för att ta på overall.

Solhatt på nu när hon är uppe, i vagnen har hon ingen mössa.

//Julia

Senast ändrad:

Haha jag kan tänka mig att våra sommar grannar kommer gnälla om för varmt klädd unge nu i sommar.
Dom brukar vara duktiga på att kräka ur sig åsikter om allt.

Vi har en lite frusenlort till dotter (ca 3 mån) den här gången,
hon blir verkligen missnöjd om man har henne klädd som "rekomenderat" :D
Lite varmare än medel Svensson verkar hon vilja ha.

Sonen (2år) däremot är rätt varm av sig, så där blir det till att känna efter på honom hur varm/kall han är och rätta sig efter det. :laugh:

Mina på 1,5 och 2,5 har bara linne och blöja inne idag när de leker. Går vi ut har de linne/t-shirt, shorts och keps.
åker vi iväg med dem brukar de ha extra mjukisbrallor och huvjacka med sig.

Vi har runt 20 grader idag och mild blåst.
Idag blir det bomullsbodysuit med korta ärmar och solhatt/skärmmössa. Plus då att han kommer åka sjal nu när vi ska på medeltidsmarknad! *har inte tid att sitta här, passa tider var det ju!*

Så är det med min 20 månaders son också. Tycker han att det är för varmt ute, så tar han av sig det som han kan. Brukar oftast vara tröjan/jackan och kepsen.

Jag känner av honom lite då och då när han har klätt av sig.

Här har vi 22grader ute och Rasmus (8 månader) har t-shirt,baggy jeans, strumpor, skor och keps.. Men häromdan såg jag en mamma som hade sin dotter (med jacka) i vagnen MED TJOCK VINTERÅKPÅSE!!! :crazy:

Här har jag sett (när det är VARMT ute) folk som har typ vinterjackor och mössa på sig ute. Man undrar ju hur mycket dom måste svettas? Har även sett påpälsade barn också. Men visst förstår jag de föräldrarna, men är det inte lite väl varmt att sitta i vagn med tjocka kläder, filtar. åkpåse etc? Här är det inte så kallt direkt..

Här har vi 22grader ute och Rasmus (8 månader) har t-shirt,baggy jeans, strumpor, skor och keps.. Men häromdan såg jag en mamma som hade sin dotter (med jacka) i vagnen MED TJOCK VINTERÅKPÅSE!!! :crazy:

:eek::crazy: Men hjälp!

Isak springer nu runt (inne) i blöja och strumpor.
Jag har idag tunn tröja med trekvartsärm, tunna hipsters (heter det så?) och tunna strumpor och det mer eller mindre rann om mig efter en kort rask promenad. Är väl runt en 20+ minst i solen idag. 15-20 gr i skuggan

Dottern 1 1/2 år ca, har bara tunn långärmad tröja, mysbyxor, tunna strumpor och sandaler. Helst skulle jag väl att hon slapp strumpor, men sandalremmarna skaver då. ibland tar jag av henne strumpor och skor när hon bara sitter i vagnen. Keps har hon så länge hon vill. Slänger oftast av sig den. OM den snålblåser har hon en vindtygsjacka över.

Hur varmt är "jättevarmt"?

När det är soliga varma dagar här ( kring 17-20 grader ) så har Ella på sig en långärmad body, brallor och strumpor.

Det är sällan vindstilla här så ska hon upp ur vagnen är det tunn mössa på eller solhatt som gäller :)

Samma här! Om det är något kallare åker en tröja på också.. men det ska mycket till för han är en varm kille :D

Samma här, Isak är väldigt varm av sig naturligt.
Likaså sambon

Idag har vi varit i stallet och tittade på lilla E´s mormor som tränade dressyr. Då hade han byxor, strumpor, långärmad body och en tunn POP mössa. Hade ju kunnat ha solhatten på men den var kvar hemma...

Ligger han i vagnen och ska sova så har han samma på sig ev. en tröja till, har alltid med en filt ifall det blir kallt.

Inne har han oxå samma på sig, inte mössa så ofta men det händer... Har tagit jätte roliga bilder när han har pappas stora virkade mössa på sig:)

Stora grabben som är 3,5år har tunn långärmad tröja, mysbrallor och keps.

Lilla 4månaders grabben har en body men ligger i vagnen och har en filt på sig som man kan ta av eller på mer eller mindre.

Dom är ganska varmblodiga båda två.;)

Inne, ibland blöja.
Ute idag, t-shirt, shorts, sandaler och solhatt.

Jag var med om det värsta i typ februari-mars på ikea förra året, så fort jag kom innanför dörrarna slet jag av Rasmus alla kläder och han låg i body, byxor och strumpor i vagnen. Varvade med att ligga i vagnen och bli buren och han var riktigt varm, han var då 4-5 månader. Kommer fram till kassan där en annan familj handlar, barnet i 1½-2 års åldern sitter i sin vinteråkpåse med fårskinn och fleesfilt. I en tjock overall med mössa och vantar :eek:
Föräldrarna hade hängt sina ytterkläder över handtaget på vagnen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka