Pantotensyra! I vilka sorters B-vitamin?

cactuspower

Trådstartare
Jaha, nu har jag försökt gå till botten och tänka ut alla möjliga åtgärder till pålles problem med pälssättningen och varför hon just i år verkar ha lite bekymmer detta och verka ovanligt öm i pälsen. Läser då en tråd här på buke där en bukefalist skriver om någonting som heter Pantotensyra som är ett ämne som finns i vissa sorters B-vitamin, det visar sig att Shy Feeder som jag ger nu och har gett i typ två månader inte innehåller någon sådan. Nu undrar jag vilka sorters B-vitamin som gör det.

Förra året gav jag lite alla möjliga sorters B-vitamin, det var Emins, Hippo och Kraffts, i lite olika perioder (tills dess att flaskan tog slut).

Nu funderar jag på vilka märken som innehåller ämnet Pantotensyra och jag undrar också vad det egentligen är. Emins b-vitaminer har jag lite svårt att få tag i, får bli en beställning från Börjes i sånt fall.. Hippos går, men Kraffts är lättare men det verkar som om Kraffts inte inehåller just Pantotensyra.

Jag funderar på Mustans b-vitamin, kan det vara något tro?

Tacksam för hjälpen :bow:

Sv: Pantotensyra! I vilka sorters B-vitamin?

Mustang, hippo o Emin innehåller pantotensyra. Shy-feeder o kraffts gör det inte. Jag ger mina hästar extra året runt, det är inte farligt med överskott för det kissas ut ändå, däremot så känns det i plånboken, men vad gör man inte för sina ögonstenar

Är du medveten om att hästar syntetiserar sitt eget B-vitamin?

Jag är det numera ,så nu får min ingen extra dos B-vit och han ser precis likadan ut som när han fick.

Skönt för plånboken gissar jag :D
Det är ju inte skadligt att ge B-vitamin, men det gör inte heller någon nytta på en frisk häst

Vitamin B5 är Patotensyra. Bildas av bakterier i tarmen. Finns i bryggerijäst, spannmål, soja och i gröna växter. Och brist är det sällan dom har.

Tack för svaren, jag är mycket väl medveten om att hästarna bildar egen b-vitamin men jag tror att detta i alla fall kan ha och göra med anledningen till varför min häst är så himla öm i pälsen i år. Jag får knappt ta på henne överhuvudtaget utan att hon hugger i luften, eller står och vevar runt med bakbenen, hon som annars är så himla lugn och snäll. Jag har ju gett Shy Feeder ett tag nu men med detta så tycker jag inte det har någon märkbar skillnad alls att det har hjälpt till ett endaste tugg vid pälssättningen, det kan ju i alla fall vara värt att Pröva att ge b vitamin med pantotensyra.

Vet du om din häst får sitt proteinbehov tillgodosett? (analys på hö?)
Protein spelar nämligen in i pälssättningen också... och behovet ökar litegrann, om jag förstått det rätt (tror att det var Helena Handberg som nämnt detta nån gång - att istället för b-vit tillskott vid pälssättning kan det vara lämpligare att ge extra protein), när de håller på o sätter päls. Om hästen då får undermåligt av protein kanske det kan vara problemet?

Ja, proteinbehovet är tillgodosett. Hon får hö av god kvalité med 8.2 MJ samt 49 g smbrp. Sedan ger jag extra havrekross samt även Hestekraft (danskt müslifoder) som det är mycket smbrp i.

Okej då borde det väl inte ha nåt med protein att göra då.

Min dam får b-vitaminer på veterinärens ordination. Tror inte att flera veterinärer ordinerar samma sak om det inte finns nån chans på brist.

Fast vad skulle B-vitamin ha med pälssättningen att göra?
Mer troligt att det är svavelhaltiga aminosyror det är brist på, det är ju de som finns i päls.
En föreläsare vi hade trodde att "Vitamin B-myten" hade uppkommit för att man förr (och även idag) gav foderjäst som B-vitamintillskott och såg då effekt. Vad man inte tänkte på var att foderjäst också innehåller mycket protein.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 217
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ När man läser runt på olika bloggar just nu så verkar de flesta hälsobloggar prata om "Superfoods", typ chia-frön, bär, nötter etc. Är...
Svar
5
· Visningar
2 097
Senast: Maleficent
·
Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
10 292
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar