T

todde

Hur ska man vänja mitt tyska halvblod vid panlampa hon höll på att explodera idag när jag testade den när jag ledde henne ut i hagen. Stod länge i hagen o pratade med henne med lampan tänt hoppas hon vänjer sig annars blir det ju ingen ridning i vinter vad gör ni andrar ? Rider i möker eller vad ?
 
Sv: Panlampa

Det brukar vara lättare att vänja dem om man tänder lampan redan i stallet, så att det inte plötsligt blir ljust. Sedan kan det ju vara läskigt att ljuset rör på sig, jag tror att det bästa du kan göra är att göra enl ovanstående och sedan gå ut och gå med henne. Tänk på vart du tittar bara så att du inte bländar henne! Lycka till!
 
Sv: Panlampa

Led henne med lampan tänd, ha långt grimskaft så hon får hoppa undan. Låt henne nosa på cirkeln som blir på vägen. Ha tålamod sedan blir det vana, det är ju så mörkt så de måste ju vänja sig :)

Att ha lampan på från en ljus plats så det inte blir ett abrupt påknäppt är bra ibörjan. Sedan när de vant sig och allt gått bra så får man ju laborera med det också...

Se det som träning helt enkelt och att skritta fram bredvid hästen är ju inte dumt för figuren...
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp