G

Gilan

Har ett jättae stort problem. Min häst har fått svullna ben och jag måste linda inatt. Men har inga paddar och alla affärer är stängda finns det nåt jag kan använda som paddar bara inatt?

ska jag bara linda fram benen eller bakbenen åxå?

Snabba svar tack!

Sv: Panik.

Har du bomull på rulle kan du använda det. Se bara till att det inte blir knöligt. Det är väl inga problem att bara linda frambenen. Man skall väl främst undvika att bara linda ett ben.

Ett mjukt bomullstyg som du klipper till (kanske frottehandduk), inga sydda kanter för de blir hårda, viktigt att det inte ligger och skaver på senan och se till att det inte knölar till sig. Lägg omlott på framsidan av benet.

Senast ändrad av en moderator:

Det går att linda utan paddar, men det beror på hur bra du är på att linda jämt med jämt tryck hela vägen. Padden är ju mest till för att fördela trycket över benet/senorna men är du snitsig på att linda ska det inte spela någon roll. En riktlinje kan vara att börja från precis under knäleden, lägga lindan till hälften (halva bredden) på varvet innan och andra halvan nedanför, hela vägen ner till kotan. Runt kotan brukar jag ta några varv extra, men bibehålla samma tryck. Sedan lindar du varje varv "till hälften" uppåt, på samma sätt som ner, och avslutar precis under knäleden, det vill säga där du började. Då får du en jämn bandagering utan "knölar" och dessutom kommer knytbanden/kardborren så högt upp som möjligt, så hästen inte riskerar att slita upp lindan om den rullar sig eller lägger sig ner eller bara allmänt trampar omkring. :smirk:

Detta är inte riktat bara mot trådskaparen, (du kanske är världsbäst på bandagering? :) ) utan bara en allmän pekpinne för folk som lindar utan paddar. Har sett ALLDELES på TOK för många som gör det fel, som börjar från kotan och går först ner, sedan upp och sedan ner igen, vilket oftast gör att hästen ser ut som en heffaklump om benen och sen får de tryckskador och svullnader och... :devil: Många koncenterar sig på kotan och lindar sjutton varv där och sedan bara ett varv runt resten av benet. Då blir trycket INTE jämt fördelat! :cool:

Tack för alla era svar. Hittade en sånn här tunn sängmadrasss i nåt skumgummit liknande lindade det 2 varv runt benet och sen ett kort linda över. gjorde så på båda frambenen och svullnaden hade gått ner idag.=D

Elastiska lindor ska väl ändå ALLTID lindas med pad!!!

Har sett skador på bild som uppkommit när man lindat med elastisk linda utan pad, det var riktigt vidrigt!!!

mvh Jessica

Vet inte riktigt. Var en konstig svullnad den var hård. Men dom "duktiga" i stallet sa att jag skulle linda och det hjälpte svullnaden hade gått ner.

Jo kan dom inte få värsta brännskadorna av elastiska lindor utan padd under lr?

I regel är inte elastiska lindor till för stallbandagering, särskilt inte för svullnad och gallor. De är till för stödbandagering vid ridning/körning. Bäst för stallbandage är fleece, ull eller vissa stickade lindor.

På båda frambenen eller? Det låter konstigt tycker jag..

En hård svullnad... Menar du vätskefyllda bulor runt kotan? Gallor?

Okej, då är jag med på vad du menar. Jag använder aldrig pad under lindor som inte är elastiska.

mvh Jessica

Nej bara på det ena frambenet. Hjälper när man lindar. Ingen vätska i känns det som gallor har hon men dom är ju lite mjuka.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
596

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka