Panik vid uppsittning!

Robina

Trådstartare
Jag har ett 6 årigt sto, köpte henne för snart 2 år sedan. Då var hon inriden (jag provred henne), när hon kom hem till mig gick det inte sitta upp på henne. Hon var rädd och mkt spänd, stundtals panikslagen. Jag ägnade en månad åt att hänga, klappa, stå i stigbygeln och sitta på henne. Sen dess har det inte varit några problem att sitta upp (kan bli lite spänd någon gång).

Däremot har det hänt att hon har fått panik när jag ridit, ung som hon får sadeltvång, det har skett kanske 5 ggr under dessa år. I bland direkt utanför stallet, ibland mitt i skogen eller om jag tappat balansen. Hon fick ett sånt "panikanfall" förra veckan, har longerat och så sen dess. Skulle prova att sitta upp på henne i måndags, hon var helt lugn tills jag satte foten i stigbygeln - då kastade hon sig. Kunde sen stå i en stigbygel men hon var väldigt spänd.

Vad ska jag göra? Någon som haft samma problem? Varför kommer det tillbaka? :confused:

Sv: Panik vid uppsittning!

Om det är sadeltvång så är det inte säkert att det försvinner utan det brukar komma och gå i perioder.

Men om det är sadeltvång borde hon väl reagera vid longeringen, inte när jag sätter foten i stigbygeln?

Ja du borde få nån reaktion när du spänner gjorden. Min kan få totalflipp fast gjorden sitter löst. I början reagerade han när jag satt upp, när jag började trava osv - allt som gjorde att han kände gjorden kunde utlösa panik.

Fortfarande, flera år senare, kan jag inte spänna gjorden inne och alltid mycket försiktigt. Sen måste jag longera och spänna gjorden i etapper men jag kan sitta upp och byta gångart utan problem nu för tiden. Jag har skaffat en sadelgjord han trivs mycket bra med som gjort en del skillnad.

tycker det mest låter som en ond cirkel.? (man vet aldrig)
spänner du dig i samband med uppsittning?

testar hästen dig på ngt sätt? (eftersom det började från hemkomst)

känner den obehag av sadeln kanske? för trång?

Jag är ofta spänd när jag rider denna häst, det brukar inte ha någon betydelse. Dvs de gånger hon får panik kan inte härledas till att jag är nervös. Jag tror inte hon testar, det är en trevlig och lugn individ i övrigt, hon får bara rejäl panik och blir nästan okontaktbar. Bytte sadel vid nyår, till en vidare. Tror inte att sadeln är för trång, men jag har funderat på om sadeln är boven, att den ger tryck/smärta men bara vid vissa tillfällen?

Vet flertalet hästar som reagerat som din, symtomen kommer och går, och attackerna kan komma när som, fungerar oftare mycket bättre utan ryttare på ryggen eftersom de då blir utsatta för jobb och rörelser som är helt andra än vid promenader eller longering m.m.m.m

De hästarna har haft spatt, så är hon inte kollad så skulle jag göra det.

Om jg sitter på så tokbockar hon. Vid uppsittning så kastar hon sig bakåt. Någon gång har hon också rest sig.

Hon är bara kollad med böjprov, ska fixa en tid på kliniken. Tack för tipset med spatt, ska kolla upp det.

Red en sån häst på en ridskola en gång i tiden. Han kunde sköta sig exemplariskt i perioder, men däremellan explodera utan förvarning vid t.ex uppsittningar och vissa övningar.
De fick ta bort honom pga fruktansvärda ryggproblem! :crazy:
Nu i efterhand är jag nästan säker på att det var Kissing Spines han hade, fast ridläraren beskrev det med andra ord då.

Så be en veterinär kolla din häst innan du sitter upp en gång till! Förhoppningsvis är det inget fel, men det är alltid skönt att få det bekräftat. Inget gör så ont i hjärtat som att efter lång tid av trasslande få reda på att ens häst hade fruktansvär ont! :(

jag har förr ägt en spatthäst o han visade aldrig några såna symptom. (i samband med uppsittning)

robina - när jag köpte min unghäst så var denna lite likadan.
jag trodde på sadeltvång. Men hästen reagera inte när vi spände gjorden i stallet, därför började jag förstå att det inte berodde på det heller.
min bocka när jag skulle svinga mig upp i sadeln. eller så kom bockningarna strax därefter när man började skritta. (aldrig riden med bomsadel innan, vilket kanske gjorde en betydelse...)
en annan sak är att han var mkt explosiv. tittar sig bakåt som om ngn fara kommer. det som har hjälpt oss mycket är att stanna, göra halt, prata, klappa. bara stå stilla tills det kändes bra. sen gick det över. INGA problem med uppsittning nu. det enda är att han kan ta några steg fram, men det ska vi jobba på, det är bara en uppfostringsfråga.

jag skulle tro att din häst kan uppleva uppsittning/ridning som ngt obehagligt eftersom som du själv skrev alltid är spänd.
dm 3 första passen med min häst åkte jag på rodeoturer hemma.
just i samband med uppsittning och strax därefter.
om du tar massa djupa andetag, bara tar dig tid och komma upp och stå stilla, ta några steg fram, stå stilla, prata. lugna. så kanske de går över.

Hej
Min lilla kusa får ibland panik. Sker också i samband med uppsittning.
Jag tror att det beror på sadelgjordstvång + att hon blev rädd när jag åkte i backen.
Hon fick även panik i boxen när sadelgjorden spändes, höll på att hoppa ut :crazy:
Jag tömkör innan så att ev spänningar släpper, spänner gjorde lite i tagen och går ett par steg innan uppsittning. Då brukar det inte var några problem.
Försök att få någon som håller i hästen vid uppsittning och de första stegen.

Spatt brukar visa sig vid böjprov. Det behöver inte alltid vara något fysiskt fel på hästen för att den uppför sig 'konstigt' i våra ögon.
Men en extra kontroll kan ju inte skada.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar