Jag har ett 6 årigt sto, köpte henne för snart 2 år sedan. Då var hon inriden (jag provred henne), när hon kom hem till mig gick det inte sitta upp på henne. Hon var rädd och mkt spänd, stundtals panikslagen. Jag ägnade en månad åt att hänga, klappa, stå i stigbygeln och sitta på henne. Sen dess har det inte varit några problem att sitta upp (kan bli lite spänd någon gång).
Däremot har det hänt att hon har fått panik när jag ridit, ung som hon får sadeltvång, det har skett kanske 5 ggr under dessa år. I bland direkt utanför stallet, ibland mitt i skogen eller om jag tappat balansen. Hon fick ett sånt "panikanfall" förra veckan, har longerat och så sen dess. Skulle prova att sitta upp på henne i måndags, hon var helt lugn tills jag satte foten i stigbygeln - då kastade hon sig. Kunde sen stå i en stigbygel men hon var väldigt spänd.
Vad ska jag göra? Någon som haft samma problem? Varför kommer det tillbaka?
Däremot har det hänt att hon har fått panik när jag ridit, ung som hon får sadeltvång, det har skett kanske 5 ggr under dessa år. I bland direkt utanför stallet, ibland mitt i skogen eller om jag tappat balansen. Hon fick ett sånt "panikanfall" förra veckan, har longerat och så sen dess. Skulle prova att sitta upp på henne i måndags, hon var helt lugn tills jag satte foten i stigbygeln - då kastade hon sig. Kunde sen stå i en stigbygel men hon var väldigt spänd.
Vad ska jag göra? Någon som haft samma problem? Varför kommer det tillbaka?