Panik - vad göra i London?

Sorbe

Trådstartare
Det blir visst en superspontan resa till London i morgon!
Har länge funderat på att åka dit men nu vet jag inte alls vad man måste se och besöka för roligt så tipsa om bra saker!
Resan blir tre dagar ungefär så lite bör man hinna med! :)

Big Ben och Primark kommer jag väl på sådär på rak arm. ^^

Jag gillade Westminster Abbey men det är mest för att jag är en historie/vetenskapsnörd. Vi var rätt panka men tog oss råd att betala in oss och det var värt varenda öre (jag säger bara Elizabeth I, Darwins och Newtons gravar!).

ClueQuest låter åtminstone som något HELT i min smak som aktivitet - ett låst rum som man får klura sig ut från genom olika lösningar och mysterier. Fast det verkar bygga på att man är 3-5 personer, säkert kuligast med ett gäng som man känner men jag skulle nog kunna tänka mig att hoppa in i en grupp vilken som helst bara för att få testa. :p Lär dock vara kö till bokningarna, en kollega som var i London nyligen skulle testa med familjen men fick bara snopna reservplatser som inte föll ut.

Ska ni till Primark rekommenderar jag den vid Tottenham Court Road istället för den längst ner på Oxford street.

Ska ni till Primark rekommenderar jag den vid Tottenham Court Road istället för den längst ner på Oxford street.

Och jag rekommenderar någon av dem i utkanterna! Det är lätt värt en kvart på tunnelbanan för att åka till t.ex Hammersmith, det är så mycket lugnare!

National history museum om man gillar att kolla in döda dinosaurer och uppstoppade fåglar =) British museum är så stort så man kan lägga upp flera dagar till att bara gå där och titta. Vi har varit på dessa och St:Pauls kateralen och Towern of London.

Ett sätt att få lite överblick av vad som finns och samtidigt få veta lite om stadens historia är att hoppa på en rundtursbuss. Kliv av där du vill och hoppa på en senare för att resa vidare. Kan också kombineras med en tur på Themsen så att du kan se staden och broarna från vattnet.

Gillar du Harry Potter kan det ju vara en idé att besöka Harry Potter-museét. Inte varit där själv men har vänner som har varit som uppskattade det :)

Camden Lock Market - Kan strosa där i timmar!
Borough Market - Hett tips är att köpa "on-the-go"-lunch där, finns allt från ost och korv till hamburgare och mackor.
Big Bus Company - "Hop on-hop off"-bussar som kör runt i princip överallt. Olika färger på linjer beroende på vart de kör och om det är en guide med eller ej. Det ingår även en tur med en sightseeing-båt i biljetten.
Nando's - Typ snabbmat, men otroligt gott!
Museer - Tate Modern, Natural History Museum (mest för arkitekturen på själva museet!) och National Gallery.
Primark - Ser att fler har tipsat om det.
Selfridges och Harrod's - Kärlek!
Jamie Olivers restauranger - Har själv besökt Jamie's Italian och Union Jacks Covent Garden.
Twinings Teashop and Museum - Otroligt mysig liten butik

Sen skulle jag rekommendera att våga promenera längs små-gator och inte bara shoppa längs Oxfordstreet, det är ofta där de små pärlorna finns. Kolla även in TimeOut's hemsida och Googla "gratis saker att göra i London" för mer tips :D

Camden Market! Rolig shopping och mat från världens alla hörn.

Och jag säger som vanligt att Camden Market är överreklamerad! Camden Lock och Stables Market är kul, men själva Camden Market är krafs sålt till överpris. Någon god mat på Camden Market vet jag inte att jag har sett heller, men uppe vid Camden Lock finns ju massor. Ska det vara marknad så är Greenwich, Petticoat Lane, Brick Lane, Spitalfields och Borough mycket roligare.

Muséerna som Masquaradee tipsar om håller jag med om, dessutom är Science Museum otroligt roligt även om man inte är så intresserad av just naturvetenskap :)

Och Nando's... ååååh, vad jag kan sakna Nando's! Ska jag tipsa om annan restaurang så säger jag min absoluta favorit, Alounak på Westbourne Grove mellan Bayswater och Notting Hill. Underbar persisk mat till väldigt facila priser, dessutom får man ta med eget vin eller vad man nu vill ha för alkohol då de inte själva säljer, vilket förstås gör det hela billigare.

En kul grej är att klättra upp i The Monument - tjusiga vyer från 62 meter upp. Kostar £4 och det är det värt.

Ska skriva lite mer lite senare, batterierna är på upphällningen här.

Håller med Tate Modern och National gallery känns som ett måste!

Annars är en promenad längs med Themsen en favorit, längs med Jubilee Walk.

Thames Clipper-båtarna är också jättekul! Man kan åka hela vägen från Greenwich till Westminster. Har man tur får man lite rolig guidning också beroende på vem som chefar över båten :D

Liknande trådar

Fritid Jag har aldrig rest själv innan (förra året flög jag själv för första gången, möttes då upp av goda vänner på flygplatsen), och är...
Svar
11
· Visningar
2 725
Senast: fem
·
Tjatter Måste bara skriva av mig om den smått osannolika situation som uppstått... Jag bokade för några månader sedan biljetter för att flyga...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 538
Senast: Mineur
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 342
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar