Panik på framhoppningen, tips?

Sv: Panik på framhoppningen, tips?

Har oxå en som tidigare fick panik med okända hästar som kom för nära... Träningar gick hyffsat men på tävling när det blev lite nerver med blev det näst intill farligt! Frågade då en duktig tränare om vad man bör göra, han berättade att det är ganska vanligt och tipsade om att man ska försöka gå in och vara "grinigt sinneslagd"- tänk att hästen ska lägga öronen bakåt mot de andra hästarna...
Något skumt tänkte jag! men det funkade faktiskt! Inte så att han faktiskt blir sur mot de andra, men jag sänder kanske ut lugnare signaler eller så till honom så att han kan slappna av lite.
Kanske inte det minsta på din, men det är ett tips iallafall!

Har oxå en som tidigare fick panik med okända hästar som kom för nära... Träningar gick hyffsat men på tävling när det blev lite nerver med blev det näst intill farligt! Frågade då en duktig tränare om vad man bör göra, han berättade att det är ganska vanligt och tipsade om att man ska försöka gå in och vara "grinigt sinneslagd"- tänk att hästen ska lägga öronen bakåt mot de andra hästarna...
Något skumt tänkte jag! men det funkade faktiskt! Inte så att han faktiskt blir sur mot de andra, men jag sänder kanske ut lugnare signaler eller så till honom så att han kan slappna av lite.
Kanske inte det minsta på din, men det är ett tips iallafall!

Det är ett jättebra tips, eller tanken bakom iaf. Tanken är skulle jag tro att du ska förmedla till hästen att DEN ska flytta på alla andra, inte bli flyttad på. Vilket automatiskt förmedlar till hästen att den inte har något att vara rädd för, de andra flyttar sig för den istället för att den ska behöva vara på sin vakt och slänga sig undan hela tiden.

Sitter man och tänker "stackars dig som är så rädd, vi går undan så de andra hästarna inte kommer så nära" så förmedlar man ju motsatsen till vad man faktiskt vill - man ber ju hästen vara mesig och akta sig.

Det ska jag tänka på i helgen, tack :bow:

Det är ett jättebra tips, eller tanken bakom iaf. Tanken är skulle jag tro att du ska förmedla till hästen att DEN ska flytta på alla andra, inte bli flyttad på. Vilket automatiskt förmedlar till hästen att den inte har något att vara rädd för, de andra flyttar sig för den istället för att den ska behöva vara på sin vakt och slänga sig undan hela tiden.

Sitter man och tänker "stackars dig som är så rädd, vi går undan så de andra hästarna inte kommer så nära" så förmedlar man ju motsatsen till vad man faktiskt vill - man ber ju hästen vara mesig och akta sig.

Det ska jag tänka på i helgen, tack :bow:

Ja men precis just så! :)

Gör det, jag håller tummar och tår för att det ska funka för er med- Lycka till!!

Jag har tyvärr inga bra tips (men hoppas att du fått nåt av andra som hjälper dig!), men kom på en incident jag var med om för ett par år sedan som har med ditt problem att göra.

Min förra häst, en extremt pigg liten dam (som tyvärr blev skadad så hon var tvungen att tas bort) hade väääldigt mycket energi på en tävling vi var på. Enda sättet att rida henne på då att galoppera på framåt och inte ta för mycket i henne mot hindrena. Så på framhoppning när jag red mot koppelräcket (hade ropat ut i tid så som ska göras) accelerar hon ännu mer mot hindretm vilket gör att en häst som travar på spåret bredvid hindret vi ska hoppa, tvärnitar och vänder så ryttaren åker i backen.. Liiite pinsamt.. Tydligen var hästen rätt ung och tyckte att det var super-läskigt när vi kom i 190 för att min pålla var extrem-pigg.. Jag skämdes som en galning. :o

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 751
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 232
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka