Panik när man stänger in henne

Seabaz

Trådstartare
Vi har en pålle i stallet som går in i transporten utan problem, står där och kan äta sitt hö osv...

Men så fort man stänger bakom henne så får hon panik och håller på att gå omkull i transporten. Vi är rädda hon ska börja klättra över bommar och sånt också...

Bommar eller dörrar bak spelar ingen roll.
Vi har ingen bredbom men det är mjuk mellanvägg så hon kan ju bredda benen. Är det stor skillnad på åka brett och ha mjuk mellanvägg?

Vi ska väl ta ut en som är duktig på detta men ska låta henne landa lite i stallet först och tänkte om någon har några ideer bara om vad det kan vara och vad vi kan göra åt det.

Som sagt, hon går in utan problem i släpet och kan stå hur som, men man kan ej stänga bakom henne, då exploderar hon.
Jättekonstigt.

Lastbil åker hon utan några problem alls om man lastar från sidan (ej provat annan lastning på lastbil).
Verkar som hon inte gillar när man stänger nåt bakom henne?!

Sv: Panik när man stänger in henne

Är det alltså själva stängandet som skrämmer, inte att man kör iväg? Har ni funderat på VAD det kan vara som skrämmer henne? Gnissel och brak från rampen, något stort som rör sig vid baken och kanske rent av rör vid bakdelen, att det blir mörkare...

Min häst flippade ur totalt om man stängde den övre luckan där bak och det märktes att han tyckte det var obehagligt om det var dålig belysning i transporten (använde olika hyrtransporter).

Ta ur mellanväggen? Blir inte samma instängda känsla då tror jag.

Min är lite så hon med. Det går inte ens att använda bakbom på hemme för om hon känner att det är ngt som tar emot men hon kan inte riktigt se vad det är får hon panik.
Så för henne är det bara att fälla upp bakluckan hyffsat snabbt (vilket misslyckades förra gången så nu måste jag börja om med ALL lastträning:()

Även min är mkt lättlastad från sidan i lastbil.

Jag har oxå en häst med liknande problem.
Han går in jättesnällt i transporten, man kan stänga både dörr och baklem. Han står fortfarande snällt.
Men.... när man börja köra då kastar han sig fram och tillbaka,kommer inte ens av stallplan innan han får panik och är på väg att gå omkull. Bara man stannar igen så är det bra igen.
Vi har testat både att han står smalt och helt utan mellanvägg men inget hjälper.

Testa att ta ut mellanväggen och se om det hjälper.
Hur är hon i andra trånga utrymmen, kanske har cellskräck ?

är hon bakrädd i övrigt?
verkar som om rampen är det som skrämmer henne.
har ni testat att öppna/stänga rampen när hon är med utanför?
kan hon se bakåt när ni stänger eller är hon redan bunden då?
min har tyckt att rampen varit lite läskig men aldrig fått panik eller nåt sånt, bara tittat på den lite misstänksamt när man stängt till. men det är inga problem nu.

Har ni provat att hålla för hennes ögon (räcker om man håller "bakom" ögonen, som skygglappar) när ni stänger? En del hästar blir väldigt rädda när man stänger, kanske för att det ser ut som något stort som faller emot dom.
Ofta går det bra när det väl är stängt, ifall de inte ser när man stänger.
Det kan även vara bra att ha överluckan öppen, för att minska den klaustrofobiska känslan.
Ett annat tips kan vara att ha en transport med fronturlastning, och antingen backa in henne genom fronten, ifall det går, eller ta ur mellanväggen, och gå in framifrån, vända därinne (går bara om hästen inte är så jättestor), och sedan stänga framför hästen istället.
Går det bra att stänga in henne annars, t.ex i stallet?

Ta bort mellanväggen till att börja med. Har ingen gjort det ? det är ju det första man testar då hästen får panik i en transport.

En sån häst har jag också träffat och den verkade vara rädd för ljudet av luckan. De hade det så bra att hästen inte var så stor att de kunde prova lasta den åt andra hållet (hade frontlast också) så den stod med huvudet mot luckan.

Så stängde de och öppnade denna baklucka ett otal gånger tills hästen tyckte det var okej, sedan fortsatte de utanför med rumpan vänd mot luckan, tillslut gick det att stänga luckan bakom henne om man var försiktig.

Vi har ingen bredbom men det är mjuk mellanvägg så hon kan ju bredda benen. Är det stor skillnad på åka brett och ha mjuk mellanvägg?

Ja det är stor skillnad för en häst med klaustrofobiska tendenser.

att mellanväggen är mjuk har inget som helst att göra med hästens comfortkänsla för att det finns utrymme. det är ju bara så att den tekniskt sett KAN bredda sig lättare, och det gör den isåfall endast när man åker - som en reflex i försöken att hålla balansen bra.

Senast ändrad:

Ta ur mellanväggen? Blir inte samma instängda känsla då tror jag.

Min är lite så hon med. Det går inte ens att använda bakbom på hemme för om hon känner att det är ngt som tar emot men hon kan inte riktigt se vad det är får hon panik.
Så för henne är det bara att fälla upp bakluckan hyffsat snabbt (vilket misslyckades förra gången så nu måste jag börja om med ALL lastträning:()

Fast det där löser ju inget. Om hästen är SÅ rädd att det inte går att använda bakbom är det ju där du måste börja. skulle säga att det är ett betydligt mildare sätt att successivt vänja in den, genom att först stänga bakbommen och när hästen inte får panik för den delen, DÅ börja stänga baklämmen.

*KL*

tack för alla svar... men vad gör man i det läget hästen faktiskt får panik?

Öppnar och släpper ut den?
Man vill ju inte gå in till en häst som ligger ner under mellanväggen och sparkar liksom...

Detta har inte hänt men känns ju risk för det...

Men okej, mellanväggen ut och "fejkbom" som träningshjälp först är ju jättebra, ska framföra till hästägaren

Man måste jobba med att stänga successivt.

aldrig sätta sig i det läget att hästen har sån panik att den försöker sparka sig ur trailern och man därmed släpper ut den. gör saker hundra gånger värre och problemet nästintill obotligt.

finns massor med trådar om detta : )

Det där låter jättefarligt. Jag vet en ponnymamma som blev förlamad när hon hamnade under lemmen då hästen for ut baklänges.

börjar med hästen på utsidan med rumpan mot lämmen. Lifta bara lite i början sen succesivt mer och mer. Om du t ex lifta 10 cm och hästen vill då flytta sig undvika har det bakom sig lift bara de 10 cm tills hon acceptera den nivå och sen ta lite till när hon är bekväm. Ett annat sak att tänka på är att hon kanske är bekväm 5 bort när du gör det så igen börjar var hon KAN står stilla av slapnat sen närmare och närmar kan du komma. När du kan göra det från alla 3 sidor (det är bra så hon ta in information från båda ögon, om hon har ståt snett t ex, så hon ta in information i båda hjärnhalvar ) av lämmen så är det bara ett sidan kvar ;) och man gör det i samma sätt som när hon var utanför. Om hon känna hon måste flytta så till låta det, sen bara ställa henne up igen. Efter en stund så lära hon att inte kommer dö.

Om det är bakbommen det gäller så ta en bal snöre eller en kort bit rep bara tillräcklig lång för att fästa på mellan väg och kan dra det bakom henne med ett bit kvar så du kan hålla fast det. Lasta henne som vanlig sen dra repet bakom henne så hon kan känna det om hon måste komma ut till låta det. Sen lasta igen. och börjar om och om igen, lugnt och fint.snart så upptäcka hon att igen hon ska inte dö. Igen om hon känner hon måste komma ut, låt henne göra så. försöker har tryck så hon känner det men inte så mycket att du försöker stoppa henne. efter en stund kommer hon lyssna till trycket och inte får panik.

Lära henne att går framåt från tryck på rumpan bakåt från tryck från bröstet och kan sänka huvud från när du dra i grimskaftet.

Det är olika orsaker varför hon skulle bete som hon gör, den jag tror är hon kanske har lärt att folk är inget att lita på, för de har alltid "traped" henne när de stänga (blanda inte själva lastning med det, det är separat) bakom henne och hon har aldrig lärt att tänka för sig själv vid det stadiet, hon har bara reagerat. Det är det ända sak hon vet. Det jobb är att lära henne tänker för sig själv istället för att gå "right brain" (survival mode) och reagera till en situation. Du ska lära henne att hon kan står kvar och inte dö, att hon kan lita på dig att bevisa henne detta.

Den svåra delen är gjort hon går in det är inte alls om transporten. Det är om hennes självförtroende. Hjälpa henne bygga upp den.

Man kan ser det på så sätt. Om en människa är liv rädd för ett orm t ex. Och vill bota detta räddsla. Man inte ta den person och kasta h*n i ett rum fyllde med orm och säger "deal with it!". De kanske börjar med att bara titta på bilder av en orm. (utanför och lyft lämmen), nästa kanske man går i ett rum med ett orm i en glas bur 15 meter bort (repet istället för bommen), sen kanske den människan kan flytta närmare utan för sen komfort zone men om det är för mycket kan backa till det stället vart h*n kände sig säkert (att man låt de backa ur och inte tvinga de att stanna). Efter en stund så kan den person står kanske en halv meter bort och titta på ormen (stänga och öppna, släp ut hästen).

Om den person fick tillräcklig med tid så kan hans/hennes självförtroende byggas upp eventuellt idag klappa ormen...MED TID (står helt av slappnat när det stängs och transportera).

Men man måste ser till att om hästens självförtroende skakar så är du där att hjälpa den med det. Många tror bara för att det har gått bara de sista 5 gånger så ska det alltid vara bra och bara blir irriterad när hästen visa sig osäkert. " Den bara jävlas", " Den kan men bara vill inte", mm. Förvänta "setbacks"

Ojdå :o det blev längre än jag trodde/ville. Men jag hoppas du får nåt från det i alla fall.

Vet ni något om varför hon gör som hon gör. Hästar är ju inte "dumma" med vilje så det kan vara av intresse att hitta grundorsaken.

Vad har ni försökt med, vad är gjort innan?

Kan tänka mig att det är en lååååångsam process. Små myrsteg itaget. Har själv just varit med om att det är stängningen som är problemet och inte själva lastningen. Min erfarenhet då var att det fanns få med kunskap/erfarenhet att lösa sådana problem.

Fungerar det med att stänga med lastbil och inte transport? Isåfall borde det ju finnas hopp :-)

Lycka till
pewa

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
774
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 807
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 261
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka