PANIK! (lååångt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

sanna_H

Uh, nu sitter jag här med ångest mitt i natten och vet varken ut eller in.
Får väl dra en snabbresumé av mitt liv för att ni kanske kan hjälpa mig :)

Är 22 år och bor i sthlm med sambo och liten dotter 7 månader.
Började plugga i september på en KY utb som nu (efter att ha kuggat på två tentor) känns helt total fel.

Imorgon ska jag egentligen gå till en praktikplats men jag har noll motivation. Istället drömmer jag om att flytta till "landet" och plugga häst istället.

Linköping och Vretaskolans KY närmare bestämt. Har vänner i Linköping och jag är så ruskigt trött på Stockholm, stress och fest.

Kan man bara bryta upp sådär? Jag blir lite besviken på mig själv att jag valde en KY utb som var rätt i allas ögon utom mina egna.. Jag har ju min lilla familj att tänka på. Stackars sambon som är pappaledig när jag bara känner för att ge upp och satsa på något annat.

Till saken hör väl att lilla bebis inte var planerad och jag tycker det är svårt att komma tillrätta med föräldraroll när jag ff har alla gamla minnen kvar runtikring mig. En fot kvar i det förflutna och en i framtiden, jag skulle vilja komma vidare nu! Skulle vara skönt att få en nystart och sambon är inte helt avigt inställd, inte alls.

Jag känner mig trött på ALLT, på skola och jobb, på vänner som mest bryr sig om sig själva och saknar att ha en häst i stallet och roliga träningar och tävlingar att se framemot. Det är så satans dyrt att ha häst i Sthlm så jag förstår inte hur jag någonsin ska få det att gå ihop. Kikade på boxplatser i centralt i linköping och det är så grymt mkt billigare...

Lite ångest för en termins "bortslösade" csn pengar men jag är ju inte lycklig!!
Det känns så stort och svårt att vilja bryta upp och söka sig bortåt men ibland måste man ju våga eller?

Så vad säger ni om Vretas Ky utbildning och om min situation i allmänhet? Vad skulle ni ha gjort?

Sv: PANIK! (lååångt)

Jag säger : Följ ditt hjärta! Om ni klarar det ekonomiskt att 'plugga om', så gör det, eller ta ett helt annat jobb ett tag och känn efter! Vad jobbar sambon med? Kan han flytta enkelt?
Jag pluggade och fick massa skulder, började jobba som forskare, och efter 5 år insåg jag att nä - jag tar ett annat spår istället. Och det blev ju ett litet lönestopp under 2 år men det gick bra, och jag är mycket gladare nu! Vad du kommer göra i framtiden är liksom viktigare än vad du gjort innan :idea:.

Jag bor också i Stockholm och känner igen det där less-på-stockholm-syndromet.. men jag har häst ändå, i ett rätt billigt och världens bästa stall, men då är det ju en bit ur från stan och blir restider istället.

Nu när du är mamma är du liksom inte skyldig bebis att alltid följa 'rätt' väg, du är bara skyldig att vara lycklig! Då blir ditt barn också lyckligt. Så tänker jag iaf, och jag har också en 7 månader bebis :)

Livet är för kort för att inte satsa på det du vill.Det blir så mkt lättare att leva sedan om du har en sysselsättning du brinner för & inte bara går till ett jobb för att du måste.

Guuuud, är du jag?

Jag är oxå 22, bebis på 7 månader och funderar seriöst på KY på Vreta eftersom jag inte har trivts på min utbildning som jag har studieuppehåll ifrån. Känner igen mig så grymt i din situation med barn och tid och ångest och allt! Problemet är ju att utbildningen inte börjar för ens i höst, jag söker jobb just nu med ljus och lykta! Enda skillnaden är väl att jag inte behöver flytta då det är pendlingsavstånd hemmifrån. Det är som att läsa mina egna tankar! Skicka ett PM om du vill så kan vi utbyta erfarenheter och kunskap om vad vi vet om vreta!

Det är inte alltid lätt att välja rätt här i livet!
Känns denna utbildn inte rätt så hoppa av.
Jag tycker så här: att så länge inte barnen har rotat sig med skola, kompisar och så är det inga problem att bryta upp, men har de gjort det bör man nog tänka en gång till.
Lycka till!

Åh jag behövde nog bara få bekräftat vad jag redan visste :) Ska på en jobbintervju imorgon att börja arbeta extra på en ridskola så nu börjar min långa väg mot drömmen! Tack för alla svar och håll tummarna för mig :)

Elinkan, jag har pm:at dig :D

"plugga häst" ?

Det är enklare att ha råd att ha häst om man skaffar sig en ANNAN utbildning som leder till ett jobb med anständiga arbetsvillkor och lön så man har råd att HA häst.

Jadu, det där blev väl ett tolkningsfel :) Jag trodde det framgick hur jag kände...
Precis såsom du skrev tänkte jag också..exakt så. Men nu känns det inte rätt. Man spenderar så mycket tid på jobbet, jag vill göra något jag tycker om då :)
Jag har haft häst länge men med mycket ekonomisk hjälp från föräldrarna alt. jobbat mycket i stallet =hyressänkning.
Hur jag än vrider och vänder på det får jag inte hästeriet att bli mindre än en 5000-6000 i månaden här i Sthlm.
Jag lägger hellre pengarna på träning än på "bara" stallplats. Här kan man ju betala lika mycket som medryttare än vad folk på andra ställen för egna hästar totalt!!

du ska absolut börja plugga häst.
jag är 23..har jobbat på krogen sedan jag tog studenetn och har haft hästar vid sidan av.. bor på gen gård och har uppfödning tillsamans med min syster har vi sisådär 10 hästar. och jag är dö less på att ha heltids jobb vid sidan av som inte är hästar när det är hästar man vill satsa på!
så jag hade tänkt söka vreta jag med för att kunna jobba med häst på heltid. mycket heldre jobba med det du tycker om o kan utväcklas i än att jobba med något som är tråkigt bara för att du tjänar mera pengar!

och jag är dö less på att ha heltids jobb vid sidan av som inte är hästar när det är hästar man vill satsa på!
När jag jobbade med hästar, hos en hästutbildare, var jag urless på hästar redan innan jag kom hem till mitt eget stall för att börja ta hand om mina egna hästar...
Det fick mig att inse att jag skulle ha ett annat jobb än hästar för att försörja mig, annars skulle jag tröttna.

Jag rekommenderar Ts att tänka över sin situation. Börja med att bestämma dig för om du ska fortsätta eller avbryta nuvarande utbildning, SEN kan du börja klura på vad alternativet skulle vara. En hästinriktad utbildning är kanske inte idealet om du vill utbilda dig till något du kan leva på... Men det finns ju så himla mycket mer!

Eftersom tråden är gammal och jag hoppas att det har löst sig för TS betydligt tidigare så låser jag tråden. Invändingar kan göras per PM.

Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka