Panik i transporten

C

Cattis 1

Hej!
Jag har en 8 åring som har varit mycket trygg och transportvan ända tills för 3 veckor sedan då han fick panik i transporten på väg hem efter en hopptävling. Det visade sig att han hade en hovböld fram och hade antagligen försökt balansera upp sig på bakbenen. Nu är hovbölden läkt och när vi nu skulle köra honom går han lugnt och fint in i transporten precis som vanligt men får total panik så fort transporten kommer i rörelse.Bakbenen viker sig och han står lutad mot ytterväggen.:( Har någon tips om hur vi ska gå till väga?

Sv: Panik i transporten

Hde en häst som var livrädd för transporten när man körde. Hon trampade runder och höll på.... De tog oss ett tag innan vi redde ut det hela och jag säger att inget är enkelt, men vi körde rätt ofta bara för att hon skulle vänja sig och inte bara när vi skulle någonstans utan tog typ ett varv runt kvarteret. Körde i max 20km/h i början för att sedan öka.. Efter ett tag kunde vi både lasta och köra precis som vanligt... Hästar måste läras om ¨så att säga för de kommer oftats ihåg det som hände sist inte vad man har gjort eller så... sen kommer vi alla ihåg smärtsamma saker längre än andra. Förmodligen så kopplar din häst fortfarande smärtan i hoven med transporten. Lycka Till

Sv: Panik i transporten

Ja, tack! Det är nog så att man får börja om från början, känns så konstigt bara med en häst som varit helt lugn tidigare och åkt transport så mycket!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Lantbruksdjur Hej är det någon som vet hur man tämjer grisar som man inte haft som kulltingar? Det är nämligen såhär: för snart ett år sedan började...
Svar
2
· Visningar
2 535
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17