Panik! Hästen tål ej insekterna!

P

PansParis

Igår när jag plockade in hästen från hagen hade hon fullt med stora knottror i hela pälsen. Främst där hon är rakad och en massa under mage.... Det ser ut som om någon försöker och har lyckats att anlägga en puckelpist i skinnet. Men nu till frågan.... Vad ska jag göra?!

Ska jag ringa veterinären?!

Det jag har tänkt att göra är att köpa Flusan (typ switch fast lite bättre) och köpa ett flugtäcke till henne. Tycker dock det är tråkigt för henne att gå med täcke hela sommaren. Men nu undrar jag om det finns något annat jag kan göra eller använda eller gå tillväga för att slippa dessa knutor.

Någon som har liknande erfarenheter? Hur gick ni tillväga!?

Ska även tillägga att dessa knutor inte verkar påverka hästen något. Red som vanligt igår och hon var lika fin som hon brukar vara (hmmmm nu menar jag inte till utseendet).

Väldigt tacksam för hjälp!

:)

Sv: Panik! Hästen tål ej insekterna!

Köp ett riktigt bra eksemtäcke.
Har ett flugtäcke från Bucas men insekterna lyckas ändå tränga sig igenom så för o vara på den säkra sidan köp ett sånt som typ islandshästar brukar ha!:)

Sån brukar mitt ena sto bli just när insekterna kommer, men det går över. Det är som om hon blir immun (mer eller mindre i alla fall) efter första "attacken".

Ok! Då kanske jag ska vänta lite och se vad som händer. Jag hoppas att det är så som du säger!

Andas in, andas ut, andas in, andas ut ;)

Fbldamen här ser likadan ut på sina rakade områden. Lika oberörd som din. Jag har inte gjort ett dugg jag, erbjöd insektstäckespremiär idag men hon nobbade.

De reagerar (likt folk) oftast mer på våren, låt det vara och håll ett öga bara.

Ang flugtäcken så om de behöver det så är det INTE tråkigt/plågsamt/etc att 'gå med det hela sommaren' - tvärtom. Här har vi extremt hårt insektstryck och jag måste ta in dagtid, resten av dygnet går de med flugtäcket, de perioder där det fungerar går de ute med det dygnet om. De är TACKSAMMA när det kommer på, även sådana som normalt inte gillar täcket. Det är mycket tråkigare att bli sönderbiten och irriterad.

Sen skulle jag INTE ens fundera på att hälla Flusa på en häst med känslig hud. Alls. Utan lägg du till de där kronorna och köp Switch eller annat som är gdk för hästar!

Tack! Jag andas igen!

Det kommer bli ett flugtäcke till henne till sommaren. Nu gäller det bara hitta ett som är bra i denna flugtäcks djungel.

Tyvärr har jag testat Switch innan men det funkarde inte alls på min polle, tyvärr. Jag har naturligtvis tänkt att testa flusan på en mindre del av henne innan jag kletar in på hela hästen... Men när du skrev så blir jag ju hel osäker på om jag vågar.... Men jag känner att jag måste ha något som skyddar henne mot knott och mygg. Nu måste jag dock överväga det lite....Men är flusan så pass mycket starkare än switchen?! Måste oxå tillägga att det inte beror på priset.

*Funderar, funderar*

boett har täcken i alla storlekar. De är jättebra. Gå in o googla. Och tänk på att en allergisk häst har ganska ansatt immunförsvar, och de starka medlen kanske inte är de bästa för en sådan. Försök erbjuda hästen skydd i lada eller stall där den kan gå ut och in som den vill under sommarmånaderna för insekterna. Gärna ett utrymme som är lite svalt och dunkelt. Annars kan man sätta köldridå för dörröppningen. ;)

Flusa är super mot fästingar, men funkar ngt sämre mot andra insekter, tycker jag...Igår kväll var det gott om mygg här, inte lustigt att de stackars hästarna som är känsliga fick knottror:( är väl flugtäcke som gäller antar jag....Peppar peppar har ingen av mina hästar haft dem problemen än:bow:;)

Jaha, jag trodde flusa hjälpte bra mot mygg och knott. Kanske är bättre att skita i att köpa det.... Blir så osäker. Kanske ska pröva Switch i alle fall eller ingenting alls. Hmmm :confused:

Ja det blir i alle fall ett flugtäcke! Skönt för henne att ha... ett som dämpar uv strålningen.

Jag har dock en hypotes varför hon är på detta sätt... hemma i småland har vi knappt inte en mygga/ knott eller broms. Där är det aldrig några problem. Åååå vill ha henne hemma nu! Men här på närkeslätten verkar de små elakingarna till kryp trivas... stackans min häst.

Men jag ska ge de lite mer tid och hoppas att hon med tiden tål krypen något mer.

Tack för tipset ska titta upp!

Nja tyvärr har vi inte tillgång till något skydd i hagen... Finns knappt ett träd, närkeslätt :p . Men jag kommer inte släppa min häst på något sommarbete eftersom jag tränar henne hela sommaren. Men blir det jobbigt för henne får hon stå inne när det är som jobbigast, de varmaste dagarna.

Men som sagt var så överväger jag de starkaste preparaten. Ska rådfråga med min veterinär först!

Switch fungerar super på vissa hästar och skit på andra. Samma gäller ju 'alla andra' medel, så det är bara prova sig fram. och hellre med ett 'spraya på' medel istället för att experimentera med t ex Flusa. (Personligen tror jag inte flusa hjälper om inte switch gav ngn skillnad, det är den erf jag haft, fungerar det ena funkar det andra, funkar inte det ena funkar inte det andra).

Så kombinera 'spraya på' preparat (bara börja prova dig fram), och insektstäcke du. Men du kan med gott samvete ta dig lite tid i letandet, för de där knottrorna nu är troligen övergående. Men det kommer ju en 'riktig' insektssäsong snart.

Jag kör med Switch mot fästingar, Bucas flugtäcken & huvor, Näckens och ett annat jag glömt namnet på spraya på medel mot insekter, och installning nattetid. Helsoan på juver/skap. Det är så kuuul med sommar *sucka*

Tack! :bow:

Jo nu ska jag ta det lite lugnt.... Hmm sommaren ska ju vara kul ja, de hade jag glömt :crazy: . Men jag hoppas det fixar sig med de där knutorna ... och nu har jag funderat klart det blir ingen flusa eller switch på hästen nu! Som du säger så tror jag nu att det får räcka med täcke och spray! Så hoppas jag att hon bli bättre...

Jag har en mörk häst som är insektskänslig. (Att jag skriver att hon är mörk är för att hennes ljusare hagkompisar klarar sig bättre.) Täcke på i början av säsongen speciellt när knotten blir aktiva hjälper enormt mycket.

Senare verkar hon vänja sig och då blir det installning mitt på dagen för bromsen istället...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 142
Senast: Liten
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 952
Senast: Pallen
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur