Panik! Förrätt till nyår!?

lilstar

Trådstartare
Mina planer på tjusiga smördegssnittar som förrätt på nyår har spruckit då det tydligen inte går att få tag i färdig glutenfri smördeg i den här stan (det är helt uteslutet att baka den själv). Nu har jag absolut ingen idé om vad jag ska göra istället :(
Kravet är att det ska vara enkelt att göra, helst i en sån form att man kan äta stående och det måste vara glutenfritt. Dessutom bör det vara aningen mer matigt än typ en oliv på en tandpetare så att man inte bara ägnar förrätten åt att längta till huvudrätten. Gärna skaldjur men då inte räkcoctail eller toast skagen för det får man typ jämt.

Vad ska jag laga för nåt??:banghead:

Sv: Panik! Förrätt till nyår!?

Förra nyåret gjorde jag serranolindad sparris till förrätt. Man lindar alltså bara in ett par sparrisar i serranoskinka och steker till dem, klart! Riktigt gott måste jag säga! Om man gillar sparris.. :D

Får jag låna din tråd lite?

Jag behöver hjälp med snittar!
De ska vara glutenfria, laktosfri och nötfria... Pust.

Småpajer? Finns ju fiffiga små metallformar som passar lagom som en liten paj. Lätta plätten att göra glutenfri pajdeg, finns massa olika degrecept om man googlar.

Som mindre snittar eller liksom munsbitar måste jag tipsa om crostinis som man köper färdiga. Tror att det är Semper. Går ju att ha precis vad som helst som "pålägg" och de är riktigt goda, jag som glutenätare äter gärna. :d

Ostgratinerade räkor ska jag och min väninna äta till förrätt på nyårsafton. Verkar enkelt och lite lagom matigt, men det kanske falerar på om det går att äta stående? Det går kanske, en sån liten form borde gå att hålla i handen eller?

Ceviche? Servera i glas så går det att äta stående, men det blir ju lite dryckesglas-jonglering då det kräver två händer.

Annars kan man göra snittar på en skiva kall kokt potatis. Låter kanske inget vidare, men funkar fint med tex gravad lax och hovmästarsås.

Glutenfria tortillabröd brukar inte vara svåra att hitta, så varför inte någon sorts quesadilla?

Senast ändrad:

Tack för alla smarta tips! I slutä'ndan fick jag ändå ett annat kul tips som jag kommer köra på, även om det riskerar att bli lite meckigt...
Kuber av fetaost och vattenmelon uppträdda på grillspett tillsammans med myntablad. Ser sjukt snyggt ut på bilderna iaf och jag gillar tanken på en frisk förrätt till champagnen.

Det är jättegott! Men jag har aldrig ätit det på spett, utan som typ sallad.
Går det inte att arrangera upp det i nån form av vinglas?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka