Panik(!) eller näe men...

lil-sis

Trådstartare
Jag får hem en sju månaders fölunge i februari, har således MKT tid att klura på foder och se till att fodret hemma är analyserat osv. Har många böcker (fast jag har tappat bort foderhäftet från SLU, ngn som har adressen dit man beställer det ifrån?) så läsa mig till vad hon bör ha kan jag.

Det jag funderar mest på är det här med mineralerna... Flytande, grus, pelletter? Har en favorit som börjar på B men är det klokt att peta i en bebis örter? Eller är det bara att köra på?

Ger ni småttingarna vitlök? (Tänker på sommarens insektsplåga som tycks lindras lite av vitlöken iaf).

(Min förra kom som tvååring, det var lättare eftersom hon inte skulle växa så mycket jämfört med den här lilla donnan.)

Sv: Panik(!) eller näe men...

Såg i senaste ridsport att vitlök inte alls var bra för hästen så det kanske du borde undvika.
Kraft Grov är ett bra foder till bebisar.

Vi brukar ha dåliga proteinvärden i höet, kanske jag ska tillägga. Även om jag inte sett någon analys än förstås men de tre åren Patsy har fodrats med det egna höet så har det behövts tillskott. Brukar ligge nere runt 20g smrp/kg foder och runt 7mj energi.

20 gram i smältbart per kilo är aldeles för dåligt för en unge.
Kan du inte byta bort ett parti??

Du kommer annars att få lägga på rejält med t.ex både havre, Breed, luzern och sojaskrå.
Och det kan bli dyrt.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka