Pälsvård

sthu

Trådstartare
Jag vill ha massor med tips på pälsvård!

Var på utställning och tittade förra helgen och shit vad fina katterna var! Blev inspirerad att showa till mina egna illbattingar lite.

Vilka är era bästa tips för en blank och välskött päls? Både vilka borstar som är ett måste och kanske foder(tillskott) som gör under för pälsen, hur ska man tvätta och med vad? Ja, allt i pälsväg helt enkelt!

Vad man ska tvätta med beror helt på vad man är ute efter. På britterna vill man ha en krispig päls, då tvättar man absolut inte med samma schampo som birmorna. Är man inte ute efter nått annat än en ren päls så funkar det mesta! Jag kör Espree schampo på britterna och K9 på devånen. Har man en långhårig katt kan balsam vara bra.
Samma med borstar. Jag har en Mirakelkam till britterna om dom ska ställas ut. Den tar inte bort underull. Är det inte utställningar för dom så kardar jag med en vanlig karda.

Jag är ute efter glans i första hand. Såg några helt ljuvligt blanka maine cooner på utställningen :love:
Ska inte ställa ut men vore kul att testa "showgrooma" hemma ändå.

Hemligheten är nog att få en riktigt ren päls. Nu har ju jag ragdolls men att showbada en ragdoll är en riktig process. Jag kör med inpackning, sedan schampo ca 3-5 gånger beroende på hur nedsmutsad pälsen är. Sen är det skölja till förbannelse. Jag sköljer säkert i 10-15 minuter. Sen en omgång väl utspätt balsam och sen typ lika mycket skölj till. Det är sköljningen som gör den stora skillnaden tycker jag. Får man inte ut allt blir nog de flesta pälsar skiviga och tråkiga.

Hur man badar är ju dock väldigt individuellt beroende på vad man är ute efter precis som MissFideli säger. Maine Coon vill jag minnas ska ha rätt mycket textur och då använder man produker som framhäver det. Tror att just Maine coon brukar ha puder och grejer på utställningen med för rätt effekt. På mina måste jag planera hur långt innan en utställning jag badar också. Den är inte bäst direkt efter bad utan har lagt sig bäst efter 2-3 dagar. Vissa raser badar man veckor innan för bäst effekt på utställning.

Som sagt, det beror helt på ras. På huskatter får man anpassa efter pälstyp.

Jag har devon rex och har det rätt enkelt. De ska ha mjuk päls och vågorna i pälsen ska framhävas. De flesta schampon funkar bra, jag väljer schampo efter färg. Kör vit/silvershampo på vit päls och päls med rufism. Svarta honan har bra pigmentering så där kör jag på med bara Allergenius kattschampo.

När de är torra (de handdukstorkas bara) sprayar jag på PCLs spraybalsam med silkesprotein och borstar med gummikarda för att få fram vågorna.

Pudrar (med vanligt babypuder) efter behov. Har en hona med lite päls på mage och insidan av benen så henne pudrar jag på undersidan av kroppen. Det är viktigt att borsta bort allt löst puder.

Burmor är otroligt lätta. Om de ska badas görs det en månad eller så i förväg. Borsta ut eventuella lösa hår dagen innan. Sedan är det sämskskinn, torka ögonen och annat småplock som gäller just innan de ska upp - eventuellt lite coatgloss. Vet inte hur det är med andra raser men just pälskvaliteten är otroligt viktigt när man bedömer burmor.

Ska bli spännande att se om Nikitas päls blir bättre av vetegroddsoljan. Inte för att jag har planer på att ställa ut henne. Skulle med största sannolikhet diskas för humörfel pga fräsande, väsande monsterkatt :meh:

Möjligtvis om jag visar henne på en hundutställning.

Som sagt, det beror helt på ras. På huskatter får man anpassa efter pälstyp.

Jag har devon rex och har det rätt enkelt. De ska ha mjuk päls och vågorna i pälsen ska framhävas. De flesta schampon funkar bra, jag väljer schampo efter färg. Kör vit/silvershampo på vit päls och päls med rufism. Svarta honan har bra pigmentering så där kör jag på med bara Allergenius kattschampo.

När de är torra (de handdukstorkas bara) sprayar jag på PCLs spraybalsam med silkesprotein och borstar med gummikarda för att få fram vågorna.

Pudrar (med vanligt babypuder) efter behov. Har en hona med lite päls på mage och insidan av benen så henne pudrar jag på undersidan av kroppen. Det är viktigt att borsta bort allt löst puder.

Vilket silverschampo använder du? Fick höra att de som är lila kan höra att pälsen blir gul, dvs precis det man försöker få bort med det schampot? Hur tvättar du bäst kisse i ansiktet? Seven är som mest gul just i ansiktet. Sådär poppis att försöka få bort.

Vilket silverschampo använder du? Fick höra att de som är lila kan höra att pälsen blir gul, dvs precis det man försöker få bort med det schampot? Hur tvättar du bäst kisse i ansiktet? Seven är som mest gul just i ansiktet. Sådär poppis att försöka få bort.

Det beror lite på vilken färg missfärgningen har. Märke spelar mindre roll, det är pigmenten i schampot som är viktigt. Vill jag få bort rödaktiga toner (tex. hos min blåtabbymink) använder jag ett schampo med blått pigment, just nu Esprees vitschampo. Vill jag få bort gulaktiga toner är det lila pigment som gäller, just nu har jag Champion tails silver high light stain remover.

Att lilaschampo skulle ge gula missfärgningar låter märkligt. Däremot kan du få lila/grå päls om schampot får verka för länge. Blått pigment kan ge blågröna toner om det får verka för länge.

Liknande trådar

Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 615
Senast: Sonic76
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 553
Senast: hundtant
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka