Pälsvård schäfer

_Runaway_

Trådstartare
Någon som har tips på lämplig borste/karda eller liknande för att få bort all jäkla fällpäls/ull? Vovven här hemma har kommit in i en sanslös fällperiod, man kan dra små tussar främst av underullen från lår/bakdel. Har dragit med hästarnas piggborste ( :angel: ) men det räcker ju inte. Läste om furminator, men blev lite avskräckt av folk som tyckte den tog bort alldeles för mycket och lämnade kvar en kal hund :crazy:

Sv: Pälsvård schäfer

En vanlig stålkarda funkar oftast jättebra, men man kan få kamma ett bra tag för att få bort allt.
Men den tar inte mer än den ska.
stor_karda.jpg

Någon som har tips på lämplig borste/karda eller liknande för att få bort all jäkla fällpäls/ull? Vovven här hemma har kommit in i en sanslös fällperiod, man kan dra små tussar främst av underullen från lår/bakdel. Har dragit med hästarnas piggborste ( :angel: ) men det räcker ju inte. Läste om furminator, men blev lite avskräckt av folk som tyckte den tog bort alldeles för mycket och lämnade kvar en kal hund :crazy:

OK, om du är ihärdig kan du få en kal hund, men jag använder den till schäfer och aussie och båda har fortfarande päls kvar. Furminator är ett av de bästa inköp jag gjort!

jag använder denna "kratta" på min V-herde.
Använde furminator ett tag men han e lite håröm särskillt på magen så jag har slutat med den. Krattan är till 90% lika bra som furminator och kostar ca 30 spänn.
Jag har en bild på den men jag kan tydligen inte ladda upp bilder i detta forum.

Furminatorn är grym! Kal hund eller ej, den tar bara bort de håren som "ska" bort och påskyndar fällningen. Jag tycker att den är oslagbar (har själv schäfer).

Jag kör också en furminator(kopia) och tycker den är oslagbar. Förstår för mitt liv inte hur folk lyckas göra sina hundar kala med en tät kam? Vi tar tom ut min jycke i butiken/zooaffärn och låter folk testa på henne. Alla köper kammen när de sett resultatet...

det blev trots dålig ekonomi en furminator :angel: Har redan testat den, vovven stod blick still och verkade tycka om den. Det blev ju enorma mängder hår som lossnade alltså, men på hunden syns knappt något alls ;) Men jag gillar den hittills!

:bow::bow: :love: Furminator :love::bow::bow:

Schäfern som kom hem till oss, hade bott ute i hundgård hela vintern och jag misstänker att det har varit lite si och så med pälsvården utöver det. Väl inne i goa stugvärmen, började det drössla schäferhår i drivor.

Furminator köptes hem (rekommenderar att söka annonser på nätet, hittade sprillans ny till halva priset på nätet), sambon sattes i arbete och numera slipper jag vada fram i päls :banana:

Härligt att höra :) Jag är lite rädd för att jag ska nöta för mycket i början! Stod och "borstade" i kanske fem minuter idag. Noga med att inte ta i, utan bara dra rätt löst liksom, helt fascinerad över hur mycket ull det kan finnas på en hund utan att man ens ser skillnad på hunden efter!
Kan man ta lite varje dag?

Min sambo borstar lite varje dag eller varannan. Det har fungerat bra. Schäfern gillar det mer och mer :laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 802
Senast: lizan
·
Övr. Hund Jag har en Furminator som tar bort underullen som en dans, jag har just nu halva soptunnan full av ull från Beauceronen och mer blir...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka