Pälsvård för utekatt

mian1

Trådstartare
I höstas hittade vi en kattunge som flyttat in i vårt uthus och eftersom vi inte kunnat lokalisera nån ägare så har han fått stanna kvar. Troligtvis var han (och mamman som dog, upphittad av vår granne, strax innan kattungen hittades hos oss) varit innekatter innan de dumpades i skogen. Vi såg ju att det var en långhårig katt, men tänkte att hans päls skulle vara lika lättskött som vår skogskattkorsnings. Men pälsen har bara växt och växt och veterinären som kasterarade honom säger att det är en perser.
Vi bostar honom, men pälsen filtar sig ändå. Hos oss får han ju vara inomhus, men han är ingen innekatt och när det är fuktigt och han busar runt i stallet så blir pälsen ful.

Hur sköter man pälsen på en så hårig katt när den är ute mycket? Förutom att karda honom? Vi har klippt hans "byxor" för att slippa att nåt läskigt fastnar där, men kan man klippa hela underredet på honom när vintern är över? Hur klipper man? Med sax (eller makens hårtrimningsmaskin)?
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Jag har haft en norsk skogkatt och hennes päls var omöjlig att sköta hur mycket vi än borstade den.
Så jag fick köra till veterinären och få henne rakad. Påminde starkt om en pudel. :angel:
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Skulle satsat på en trimmer, alt lämnat in katten för klippning hos ett (hund)trim.

Skrattade gott (framförallt elakt) när grannens långhårskatt kom in på tomten och var otroligt nedtrimmad :devil: typ pudelklippning
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Vi hade en liknande katt förut och henne klippte min mamma ner med sax en sommar. Det var synd om katten för hon skämdes så över sin nya frisyr att hon mest satt under bilen.
Om Lakritstrollet skall klippas så vill jag spara det som är uppe på och klippa honom undertill. Den filtiga pälsen är mest under magen och i armhålorna och där är det svårt att borsta också.
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Undra på det, jag skrattade så jag grät efter att ha sett grannens katt :devil:
även om jag bara såg den under ett kort ögonblick, hade velat ha bild på den i den frisyren :angel:


När jag gick på gymnasiet sa läraren i husdjursteknik eller vad det var, att katter med sådan päls inte bör vara utekatter alls pga tovrisken, typ om katten kommer bort så tovar den ihop sig helt. Kan ju vara bra att ha i åtanke.
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Jag har haft en norsk skogkatt och hennes päls var omöjlig att sköta hur mycket vi än borstade den.
Så jag fick köra till veterinären och få henne rakad. Påminde starkt om en pudel. :angel:

Vad kostar det att få katten klippt hos veterinär/hundtrim? Jag har klippt honom i dag med sax där det fanns tussar i pälsen och han bara spinner och sitter stilla och fint. Antar att han kommer att behöva klippas regelbundet om vi ska slippa tovor undertill? Just nu har han filtad päls på bröstet som sitter så tätt inpå skinnet att jag inte vågar klippa med sax.
 
Sv: Pälsvård för utekatt

När jag gick på gymnasiet sa läraren i husdjursteknik eller vad det var, att katter med sådan päls inte bör vara utekatter alls pga tovrisken, typ om katten kommer bort så tovar den ihop sig helt. Kan ju vara bra att ha i åtanke.

Man kunde ju hoppats att de ursprungliga ägarna tänkt på det innan de bestämde sig för att dumpa mamma och unge i skogen :mad:

Vi hade faktiskt tänkt att lämna in honom på katthem när vi hittade honom, men våra barn och de andra katterna älskar honom och han verkade ha bestämt sig att han skulle bo hos oss.
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Vad kostar det att få katten klippt hos veterinär/hundtrim? Jag har klippt honom i dag med sax där det fanns tussar i pälsen och han bara spinner och sitter stilla och fint. Antar att han kommer att behöva klippas regelbundet om vi ska slippa tovor undertill? Just nu har han filtad päls på bröstet som sitter så tätt inpå skinnet att jag inte vågar klippa med sax.

Om pälsen har filtat ihop sig ordentligt ska ni ta bort det så snart som möjligt. Jag har varit med om en katt som kom intill veterinären för rakning, under tovorna var huden alldeles inflammerad och sårig :cry:
 
Sv: Pälsvård för utekatt

Vi ska fixa honom så snart som möjligt. Ska undersöka vart vi kan åka & när. Än så länge är det filtade brösten inga tjocka tovor och det finns inget vasst eller konstigt inuti. Han är ju bara ett knappt halvår gammal också så det är första gången hans päls vuxit sig så här lång. Det är tunn, filtad päls, men som sagt så tätt inpå skinnet att jag inte kan klippa loss filtningen och även om jag kan reda ut det hjälpligt med karda så sitter det så att det snart kommer att flita ihop igen. Iallafall nu när det är så blött av snön.

Kanske är det värt att köpa en egen maskin? Finns det såna begagnade måntro?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Pazuzu
·
Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: MayDay
·
Katthälsa Besökte vårt lokala katthem (”rescue centre”) i lördags för att se om jag på något sätt kunde hjälpa till och helt plötsligt har jag...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp