Pälslossning

M

molly50

Jag har en kaninhane,en vit lant,som just nu håller på att släppa sin vinterpäls.
Han lossar något enormt och verkar trött och slö.
Han äter och dricker och verkar vara fin i magen,men han vilar väldigt mycket.
Någon som vet om de brukar bli slöa under pälslossningen? Och hur länge brukar det här hålla på?
Jag borstade honom idag och fick bort en hel del päls.
Fins det något mer man kan göra för att underlätta för honom?
Jag funderar på att köpa vetegroddsolja och ge,men vet inte hur mycket han ska ha i så fall.
Han är c:a 8-9 år gammal,men ändå väldigt pigg och fräsch för sin ålder. Förutom just nu då.
Tacksam för alla råd och tips jag kan få!

Sv: Pälslossning

hej! det beror på vilken ras du har! är det en lejonhuvad kanin så brukar de tappa en del päls i denna ålder, speciellt "kjolen"!!
efterssom han äter och dricker så verkar han ju vara helt frisk! men är det en korthårig kanin som tappar sin päls så är det något som är fel, skulle han börja få kala fläckar, så huden börjar synas, så tycker jag att du genast ska uppsöka veterinär, du kan ju kolla om han har löss eller skabb, då brukar de tappa fläckvis pga. att det kliar, men är det en jämn fällning så är det inga problem! att han verkar slö kan bero på vitamin el, salt brist, saltsten ska alltid finnas, sen finns det små vitaminflaskor att köpa på smådjursbutikerna, 45 kr kostar den, den innehåller vitamin B och C och droppas i vattnet med max 2 droppar varje gång du byter vattnet! hoppas nåt fungerar! lycka till :-)

hej! det beror på vilken ras du har! är det en lejonhuvad kanin så brukar de tappa en del päls i denna ålder, speciellt "kjolen"!!
efterssom han äter och dricker så verkar han ju vara helt frisk! men är det en korthårig kanin som tappar sin päls så är det något som är fel, skulle han börja få kala fläckar, så huden börjar synas, så tycker jag att du genast ska uppsöka veterinär, du kan ju kolla om han har löss eller skabb, då brukar de tappa fläckvis pga. att det kliar, men är det en jämn fällning så är det inga problem! att han verkar slö kan bero på vitamin el, salt brist, saltsten ska alltid finnas, sen finns det små vitaminflaskor att köpa på smådjursbutikerna, 45 kr kostar den, den innehåller vitamin B och C och droppas i vattnet med max 2 droppar varje gång du byter vattnet! hoppas nåt fungerar! lycka till :-)

Det är en vit lant och jag misstänker att det här är den vanliga pälslossningen. Dvs att han håller på att släppa sin vinterpäls. Jag kan bara inte minnas att han har varit så här trött vid tidigare pälslossningar.
Han har inga kala fläckar eller småkryp i pälsen och han kliar sig inte vad jag kan se. Däremot så tvättar han sig ju en del så man är ju lite rädd att han ska få i sig päls i magen. Jag har paraffinolja hemma i förebyggande syfte som jag kan ge om det skulle hända.
Han verkar ju som sagt inte sjuk och han känns inte mager så jag avvaktar nog litegrann innan jag kontaktar veterinär.

Veterinär behövs nog inte i nuläget, men håll koll så att han fortsätter äta, dricka och bajsa. De kan bli lite slöa under fällningen, vanligtvis inte mycket men din är ju gammal också och då blir det mer påfrestande för kroppen. Olja vid förstoppning vet du ju om. Fortsätt borsta och håll koll på honom. Du kan också ge ananasjuice (löser upp päls i magen) och b-vitamin (hjälper till med nya pälsen). Den senare är bäst med tex b-jäst, vitaminer i vattnet gör inte så mycket nytta då de fort tappar värdet och är svåra att dosera

Veterinär behövs nog inte i nuläget, men håll koll så att han fortsätter äta, dricka och bajsa. De kan bli lite slöa under fällningen, vanligtvis inte mycket men din är ju gammal också och då blir det mer påfrestande för kroppen. Olja vid förstoppning vet du ju om. Fortsätt borsta och håll koll på honom. Du kan också ge ananasjuice (löser upp päls i magen) och b-vitamin (hjälper till med nya pälsen). Den senare är bäst med tex b-jäst, vitaminer i vattnet gör inte så mycket nytta då de fort tappar värdet och är svåra att dosera

Tusen tack för tipsen! Ananasjuice har jag inte hört talas om att man kan ge. Däremot b-vitamin. Jag har hört talas om att man kan ge vetegroddsolja också,men inte hur stor dos och hur ofta.
Jag har haft en kanin som fick förstoppning vid pälsfällningen,men han blev snabbt bra med paraffinolja. Därav att jag har det hemma.
Jo,han är ju lite till åren kommer och just därför så misstänker jag att det kanske är lite jobbigare för honom.
Men jag tycker inte han har fällt så här pass mycket tidigare heller. Kanske har han satt mer vinterpäls den här stränga vintern.
Jag har en hona också,och hon fäller inte alls lika mycket.

Min jamora(stavning?) hanne har precis börjat släppa pälsen och för att underlätta för honom så ger jag nåt som heter Opti-Vit som jag köpte på en djuraffär. Det är droppar (jo jag vet att det är sämre än tabletter) som jag sätter i vattnet, det smakar tydligen väldigt gott för han dricker betydligt mer när jag droppat i det. Eftersom han är en angorakanin så får vi hjälpa till med att borsta och rycka bort tussar som som "hänger" i pälsen. Han har extremt mycket päls dessutom eftersom han bor ute året runt och i år ser han ut som en minimammut :)

Min jamora(stavning?) hanne har precis börjat släppa pälsen och för att underlätta för honom så ger jag nåt som heter Opti-Vit som jag köpte på en djuraffär. Det är droppar (jo jag vet att det är sämre än tabletter) som jag sätter i vattnet, det smakar tydligen väldigt gott för han dricker betydligt mer när jag droppat i det. Eftersom han är en angorakanin så får vi hjälpa till med att borsta och rycka bort tussar som som "hänger" i pälsen. Han har extremt mycket päls dessutom eftersom han bor ute året runt och i år ser han ut som en minimammut :)

Ok. Då ska jag ta och titta efter det i zooaffären. :) Tack för tipset!

Min kanin börjar faktiskt verka lite piggare nu även om han fortfarande ser ut som en minimammut han med.
De bor inne,men jag tänkte snart börja låta dem gå ut i sin utebur om vädret fortsätter vara någorlunda bra.
Det brukar pigga upp dem rätt rejält! :)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 009
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Crossline
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat