Pälslös ovanför knäet

Micks

Trådstartare
Ringde veterinären idag och har en tid i nästa vecka men tänkte ändå höra här om någon har en idé om varför min katt har tappat päls?

Strax ovanför knäet, har han en kal fläck på 1,5x0,5 cm. Känner man på området så är det en liten skorpa och han bryr sig inte ett smack om att jag är där och petar.

Det är ju inget område han kommer åt att klia på, så jag undrar ju hur han har fått det.
Tänkte först att han hoppat upp på någonting, sluntit och skrapat sig (rätt klumpig katt) men det känns inte som att han borde skrapat just där i så fall...

Säkert ingen fara, men man blir ju lite nojig! :crazy:
img_0302_159853780.jpg

img_0303_159853928.jpg
 
Sv: Pälslös ovanför knäet

Jaga kan tänka mig att det blivit så efter intensivt slickande. Slickandet kan bero på allergi eller stress. En av mina katter fick sådana pälslösa fläckar på insidan av bakbenen, emellanåt, tidigare. Nu har han inte haft det på länge.
 
Sv: Pälslös ovanför knäet

Tack för ditt svar! :)

Jag har sedan jag upptäckte det inte sett att han slickat alls på området, och om han slickat innan har jag faktiskt inte en aning om. Men inte vad jag noterat och jag tycker jag har rätt god koll på alla mina katter. Men klart jag kan ha missat någonting sådant...

Men att det skulle vara allergi eller stress är absolut ingen omöjlighet!

Fick hem två kattungar för några veckor sedan som säkert kan vara stressande även om han verkar tycka om dem och de äter torrfoder för kattungar som Laban givetvis är framme och smakar på. Han äter vanligtvis bara mjukmat annars.

Ska bli spännande att se vad veterinären säger, fast jag hoppas ju att det läkt ihop tills dess...
 
Sv: Pälslös ovanför knäet

Har du nyligen fått hem två nya familjemedlemmar så gissar jag på att det är anledningen. Jag såg heller aldrig min katt, Johnson slicka.
 
Sv: Pälslös ovanför knäet

Det kom hem en som är rätt kunnig på katter och hon tyckte mer att det såg ut som ett sår som börjat läka och gissade att det dessutom är lite var in under. Skorpan jag talade om är lite gul, vilket inte syns på bilden.

Men jag ska tvätta rent och smörja med lite aloevera-gel och så får veterinären kolla på det på tisdag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Upptäckte härom dagen ett lite skorvigt område på ena kattens öra. Inte pälslöst men tunnare päls och som sagt lite skorvigt, som små...
Svar
14
· Visningar
1 378
Senast: Roheryn
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp