Pälskondition

T

Trolltyg

Vill ha era bästa tips för att få super pälskondition. Min båda hundar fäller just nu så därför vill jag höra alla bra tips för att snabbast möjligt återfå utställnings skick.

Sv: Pälskondition

#1 är ett bra torrfoder.

Sedan beror det ju på vad det är för typ av hårlag.

De får RC och det är hundar med "kort" päls som har underull.....

fast är inte äggvitan (eller äggulan?) giftig?
Eller är det bara en myt jag snappat upp någonstans? :p

Först och främst hjälpa till med att snabba på fällningen. Det görs enklast med bad (schampo alltså) och därefter borsta bort all päls som släpper efteråt. Kan göras en gång per vecka några veckor, för att skynda på det hela.

fast är inte äggvitan (eller äggulan?) giftig?
Eller är det bara en myt jag snappat upp någonstans? :p

Har jag aldrig hört. Mina hundar och då främst schäfrarna fick en otrolig blank och fin päls. Fick detta råd för många år sen av en veterinär. Skulle det vara farligt så har väl nån kommit på det nu i så fall.

Man ska bara ge äggulan har jag hört. Det är något med äggvitan som inte är bra för hundarna.

Bra foder.
Olja (fisk, vetegrodd)
B-vitaminer
Schamponerade bad
En sån här, mitt hemliga vapen mot goldenpäls vid fällning.
DSC_0035.jpg

Kallas schäferkarda, underullen bara skalas av. Ser grym ut men fruktansvärt effektiv och mina hundar tycker den är skön.

Vanlig fil kan vara bra med hunder med torr hårbottten vet jag:) så det bruka min få mellan åt fast att han inte har torr hårbotten men bra att man slipper det:) är ju inte så fint ut när hunden ser ut att ha mjäll:P

ja, det var nog det jag också hört.

Även om vi också alltid gett våra hundar råa ägg för pälsens skull :p

Angående äggen har jag aldrig hört att det är giftigt,men däremot att man ska dela på vitan o gulan och inte ge det samtidigt.Den anledningen jag hörde var att hunden inte kan ta upp näringsämnena i båda samtidigt då den ena "äter" upp det andra så att säga.

Jag har lärt mig att man inte ska ge rå äggvita då den försvårar upptaget av B-vitamin.

Jag ger i alla fall bara äggulan, och hon är jättefin i pälsen!

Ger nu dagligen fil på torrfodret på morgonen och på kvällen en äggula +Omega 3E. Får se om det hjälper så vi kan ställa ut på världsutställningen.

Ge extra B-vitamin kanske ?

Zaga är så blank och fin i pälsen även fast hon fäller, har väl tur antar jag :)

Jag har hört på kurser och av några veterinärer att man inte ska ge hunden vitaminer i onöda om den inte har brist. I dag trycker folk i dem för mycket vitaminer trots att det många gånger inte behövs. Vissa vitaminer lagras i kroppen och hunden kan inte göra sig av med dessa samma som hoss människor.

Angående äggen har jag aldrig hört att det är giftigt,men däremot att man ska dela på vitan o gulan och inte ge det samtidigt.Den anledningen jag hörde var att hunden inte kan ta upp näringsämnena i båda samtidigt då den ena "äter" upp det andra så att säga.

Det stämmer inte. Och man ska inte ge rå äggvita, då det försvårar upptaget av B-vitamin och kan göra hunden sjuk i längden.

16 dagar har nu gått sedan jag öppnade denna tråden. Hundarna har fått fil på morgonen över sitt torrfoder. På em/kväll så har de fått en äggula och en kapsel Omega- 3E. Ny päls är på gång och jag kommer även vid nästa fällning ge samma eftersom jag tycker det har givit resultat. Återkommer längre fram om hur det går.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 086
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 047
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka