Pälsglans Onödigt??

Sv: Pälsglans Onödigt??

Iaraphel skrev:
Jag har det i svan´sarna på mina hästar innan tävlingar etc.
Brukar knappt borsta svansen annrs utan reder ut dne lite med fingrarna dagligen, sedan när de ska vara "extra fina" så blir det pälsglans och några timmars pyssel, sedan har de världens tjockaste och vackraste svansar :)

Ser ingen som helst anledning till att ha det i pälsen, om hästen får bra foder, mår bra får vara ute så glänser de ändå! :smirk:

Hade hand om en studiecirkel en gång med ungdomssektionen, de skulle på "studiebesök" hos mig, vi hade under flera veckor gått igenom bland annat att foder/utegång och välmående får pälsen glansig. då en tjej utbrister:
"Oj vad A glänser, hur mycket pälsglans har du i hennes päls?"
jag: :eek: "inget, hon har aldig haft pälsglans på sig"
hon: "jaha, men borstar du henne flera timmar om dagen då?"
:o . Lite ironisk nog hade jag inte algt så mycket tid på borstningen på henne (hon skulle sätta vinterpäls, reds inget) bara visitation och kel, var inte borstat på jättelänge :o :d
Sedan säger tjejen "när jag får hem min häst så ska jag ha massa pälsglans på honom, han ska glänsa lika mycket som dina hästar"
jag *förtvivlad*

Vissa hästar har väldigt glansig päls naturligt. :D

Säkerligen så är en stor pälsglanskonsumtion inte bra för hästens skinn. Och inte skulle man behöva det heller på en frisk häst för den ska vara lika glansig i pälsen ändå om den får rätt foder och motion och inte minst en ordentlig, daglig rykt.

Själv använder jag pälsglans enbart i man och svans, kanske en gång i månaden max. Har en nordsvensk brukshäst med mycket man och svans och utan pälsglansen är det lite problem att kamma ut håret på henne ibland. Dessutom blir svansen och manen extra tjock och fin när man kan kamma ut den ordentligt.

Har även hört folk som använder pälsglans istället för bogskydd på sina täckade hästar för att undvika skav. Hur det fungerar vet jag inte eftersom jag själv inte har bekymmer med skav av täcket på min häst.

Mimmsan_93 skrev:
Jag har aldrig använt pälsglans,, (kanske någon gång PGA att svansen har tovat sig) Jag tycker att det är onödigt slöseri, och jag har tillochmed hört att vissa pälsglans kan torka ut huden, (men är inte säker, bara ett rykte) Iaf, vad tycker ni?? använder ni pälsglans??

ALDRIG borsta ut man och svans UTAN pälsglans. Det är tabu i mitt stall med araber och massor med låååååååååånga manar och svansar, som dessutom är tjocka!!!
Har då aldrig märkt att det skulle torka ut heller...tvärtom!
mvh
Carina på Cesam Arabians

Just nu, mitt i tävlingssäsongen använder jag pälsglans en gång i veckan (tävlar just nu varje helg i dressyr) på större delen av hästen. Övrig tid (icke tävlingsäsong) använder jag nästan aldrig pälsglans (någon gång då och då i svansen vid behov).

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka