Pälsglans Onödigt??

M

Mimmsan_93

Jag har aldrig använt pälsglans,, (kanske någon gång PGA att svansen har tovat sig) Jag tycker att det är onödigt slöseri, och jag har tillochmed hört att vissa pälsglans kan torka ut huden, (men är inte säker, bara ett rykte) Iaf, vad tycker ni?? använder ni pälsglans??

Sv: Pälsglans Onödigt??

Jag tycker pälsglans är jättebra att ha i man och svans någon gång. Får man rett ut man och svans ordentligt håller det bra med en liten borstning sen.

Jag har det i svansen på min regelbundet för att den ska gå lättare att reda ut.
Har aldrig hört att pälsglans ska torka ut, men å andra sidan...jag skulle inte bli förvånad om ett överdrivet användande påverkar på något vis.

Jag använder det till man och svans på min shettis! Blir mycket lättare att kamma ut den sen!

/ Maris

Jag har det i svan´sarna på mina hästar innan tävlingar etc.
Brukar knappt borsta svansen annrs utan reder ut dne lite med fingrarna dagligen, sedan när de ska vara "extra fina" så blir det pälsglans och några timmars pyssel, sedan har de världens tjockaste och vackraste svansar :)

Ser ingen som helst anledning till att ha det i pälsen, om hästen får bra foder, mår bra får vara ute så glänser de ändå! :smirk:

Hade hand om en studiecirkel en gång med ungdomssektionen, de skulle på "studiebesök" hos mig, vi hade under flera veckor gått igenom bland annat att foder/utegång och välmående får pälsen glansig. då en tjej utbrister:
"Oj vad A glänser, hur mycket pälsglans har du i hennes päls?"
jag: :eek: "inget, hon har aldig haft pälsglans på sig"
hon: "jaha, men borstar du henne flera timmar om dagen då?"
:o . Lite ironisk nog hade jag inte algt så mycket tid på borstningen på henne (hon skulle sätta vinterpäls, reds inget) bara visitation och kel, var inte borstat på jättelänge :o :d
Sedan säger tjejen "när jag får hem min häst så ska jag ha massa pälsglans på honom, han ska glänsa lika mycket som dina hästar"
jag *förtvivlad*

Jag använder pälsglans ca var 7-14 dag... lite när jag känner för det... i svans och man då... Oftare på vintern än sommaren då det är mkt lättare att få väck leran då...
En del sätter pälsglans för att motverka bogskav... Jag använder Wugmodell på täcket så det är skavfritt... på bogarna iaf... Dock ser ju manen ut som en katastrof varje vår... hihi... skavs av i slutet vid manken av täcket...

Jag använder pälsglans vid behov i min hästs tjocka svans för att hålla den fin och fri från smuts och tovor. Aldrig på övriga kroppen, han är blank ochfin ändå :love:

Använder bara längst ut i svansen. Pållan må vara halvblod men jag är säker på att hon har en ponnygen någonstans, för svansen och manen växer värre än på en Shetlands ponny. :devil:
Undviker plälsglans på hennes kropp då en del av dessa preparat innhåller silikon vilket inte är bra för huden.
Det är ju svårt att hitta en vettig innehållsdeklaration på de där flaskorna.
Sedan är pållan känslig i huden, skaver väldigt lätt, får stora kala fläckar vid pälsbyte osv försöker därför undvika skumma preparat.

Apo

Pälsglans som är baserade på silicon torkar ut, vattenbaserade torkar inte ut. Jag använder ett vattenbaserat pälsglans på svansen då och då för att slippa Slita loss tovor. Det går utmärkt och svansen håller sig mkt mkt fin

Kankse en gång i veckan, eftersom jag borstar svansen varje dag så blir den inte så tovig men ibland kan den vara mer oborstad än andra dagar

Använder nästan aldrig pälsglans, bara nån gång om vi ska på tävling och vill vara extra fina!

Använder det bara i svansen, för att det inte ska slita så mycket när man borstar på den. Min pålle sover oftast liggande och ser alltid ut som en nyrullad cocosboll :D

Sen använder jag det ibland på bogarna för att jag har fått för mig att man minskar risken för skav av täcket. Vet inte om det funkar, provar bara ibland och hästen har iallafall inte fått något skav :)

jag använder det i pannlugg/man och svans ca 1-2 ggr i veckan på min arab,för att det ska bli lättare att reda ut och samtidigt inte slita så han får tunnare man mm. har inte märkt att han torkar ut pga det ;)

Min häst är blank och välmående av naturen, men jag använder vattenbaserat pälsglans i pälsen då han lätt får skav.

Jag tycker att överdrivet användande är onödigt.
Min häst glänser fint i pälsen utan pälsglans.
I vintras hade jag glans på bogen för att slippa skav från täcket och nu när han går utan täcke i hagar utan gräs (bara lera) tar jag på pälsglans för att det ska bli lättare att få honom ren.
Det tar jag på en gång/vecka.

Jag använder pälsglans i svansen innan jag borstar den (med piggborste! :eek: ;) ), ett par gånger i veckan blir det nog.

Jag ser ingen som helst mening med att spraya på kroppen för att hästen ska glänsa. Den naturliga glans som en frisk, glad och välfodrad häst är oslagbar, det måste ju synas på hästen om det är fejkglans, eller? :confused:

Jag använder det i medryttarpållens svans för att den ska bli lättare att reda ut - den är väldigt tunn och jag vill inte slita på den i onödan, men eftersom han ligger i spån varje natt "måste" den borstas varje dag. Sprayar manen också med jämna mellanrum för att den ska bli lite "tyngre" och inte stå åt alla håll. :p

Halvfoderhästen får också pälsglans i svansen för att den ska vara lättare att borsta och hålla ren - han bryr sig inte alltid om att lyfta ordentligt på den när han skiter, så den är ofta full av intorkat bajs. :crazy:

Jag använder konsekvent pälsglans i svansen på mina hästar. Enda gången jag har det på kroppen är på sommaren och dom är dammiga efter att ha rullat sig. Då sprayar man på och kan sen torka av dammet med en trasa. Fungerar nästan lika bra med vatten dock...

en vänlig själ i stallet skulle snygga till vår shettis... :idea: vilket ledde till att det inte gick att fånga den i pannluggen (som vi brukade...)när den smet... :angel: den var blank och len som silke och for ur som en såpad tvål! så det blev grimma på en vecka :p !

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
636
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka