Pälsfällning!

My64

Trådstartare
Jag var och köpte en dunk E**n B-vitamin idag och hoppas på att mina hästar ska börja fälla när dom får det. Min 3-åriga NF ska gå treårstestet i maj och hon har inte börjat fälla så mycket som ett enda litet hårstrå ännu....kul att komma med en raggebagge på testet *not*. Är väl kanske lite sent att börja med vitaminerna nu, men det skadar säkert inte heller. Fattar inte varför mina hästar fäller så sent alltid....någon som vet vad sånt beror på. Jag har ganska kallt i stallet, men vet andra som har det och deras hästar börjar ändå fälla runt nyår. Dom är blanka och fina i pälsen och mår förträffligt, men så här har det i princip varit varje år. Förra året var extremt, då kom det ena stoet inte i brunst förrän i början på juli. Hon fällde inte pälsen förrän i början på juni och jag hade ute veterinär för att kolla henne eftersom jag skulle betäcka och inte såg någon brunst. Han konstaterade att allt var ok, men att hon "stod i vinter" och han pekade även på pälsen som hon inte börjat fälla. Någon som haft samma problem med detta, men som kommit till rätta med det?? Ytterst tacksam för tips!

Sv: Pälsfällning!

min gamla har curshing och fäller sent/dåligt pga. det.får även B-sprutor av veterinären att ge. ger även lite vetekli på våren för att "hjälpa till"

Jag har ingen aning om hur det är med dina hästar, men min erfarenhet är att ponnyer som är i förhållandevis lågt hull blir raggigare och släpper pälsen senare än sina fetare kamrater.
Därför är mitt råd nummer ett att fodra på ordentligt, om de inte redan nu är feta.
Mitt råd nummer två är att ge B-vitamin, som du ju redan har köpt. Jag fick ett råd av en äldre kvinna en gång, att ge dubbel dos B-vitamin för att skynda på pälsfällningen. Det är ju lite att elda för kråkorna, eftersom allt B-vitamin de inte behöver kissas ut i andra änden. Men på just den ponnyn jag fick rådet till så verkade det fungera...
Råd nummer tre baseras också från ett tips från en äldre kvinna, som i sin tur fått det från en ännu äldre kvinna... Ponnyer som inte släpper pälsen på magens sidor sades kunna bero på bandmask. Och sen jag började ge en dubbel dos Banminth varje vår så har jag inte haft några såna problem, alltså med ofällda sidor på magen.

ha timer till ljuset i stallet mellan 07 och 23 och se till att det finns mycket ljus (många starka lampor), hästens hud reagerar på ljuset och sätter vinterpäls efter det..

finns flera exempel på hästar som fått helt annan vinterpäls efter stallbyte.. minns en bukare som hade sin häst i ett stall där det var intag och släckning redan vid 17-18tiden och ut först vid 9-10 på morgonen, så dom fick ca 8 timmars ljus och såg ut som islänningar hela bunten, när hon flyttade till ett nytt stall där ljuset var på från kl 07 och släcktes först vid 22-23 så satte hästen hennes avsevärt mycket mindre vinterpäls..

om du är skeptisk så kan du iallafall prova :idea:

Hej!
Mina hästar är i bra-gott hull. Jag har bara 2 hästar hemma f t. Dräktigt 5-årigt sto som har blank kort päls, nästan som sommarpäls fast väldigt tät och hon är just nu i litegrann överhull...på gränsen till tjock och så vill jag ha dem inför fölningen, av erfarenhet brukar dom bli lagom efter fölning. 3-åringen är lite svårare pga växt och tandfällning, hon har svårt att lägga på sej, men är just nu i bra hull, varken smal eller tjock. Hon däremot har sin mammas päls och sätter den där lite långa raggiga vinterpälsen med lite längre ljusbruna hår (hon är mbr i övrigt) på skinkorna, under hakan och under halsen som dom brukar tappa sist. Jag brukar avmaska med dubbel banminth i jan-feb, men har inte gjort det i år eftersom jag kört ett avmaskningsprogram med 35 dgr mellanrum med ivermectinpreparat pga blodmask (vet. inrådan) och vill inte lägga kaka på kaka, är rädd att det ska slå ut magarna på dom då. Men sen fällning har jag haft i alla år oavsett hull, avmaskning, ålder mm. En del menar att jag ska lägga täcke på inomhus, men jag tycker det räcker att dom har det utomhus och vill inte hålla på för mycket med täcken på hästar som inte är klippta...samtidigt vill jag ju visa en fin häst på treårstestet...dilemma!!

Jag har funderat på det oxå. Har en nattlampa tänd hela natten, men det är ju inget ljus som räcker, blir ju bara ledljus. Nu har jag inga lysrör i stallet utan flera smålampor istället, men ska prova att ha dem tända fram till jag nattar dom. Tack för tipset, som du säjer, det är ju inte farligt att prova.

annars kanske du kan installera någon starkare ljusarmartur.. som når speciellt de hästar som behöver fälla..

sen är det bra om så mycket som möjligt av hästkroppen får ljus, vet inte om du har täcken på inne?

Nej, jag håller på med uppfödning och unghästar och försöker ha så lite täcken på som möjligt. Endast täcke på när det regnar och blåser på tvären eller är minusgrader och blåser (bor på slätten).

Mycket B-vitamin. Gärna dubbeldos, då det itne är farligt utan det kissas ut. Tyvärr är det kanska lite sent med det nu. Mina får bryggerijäst hela säsongen och mera när det är pälssättning och fällning på g. Avmaskning, med har du gjort det så är det inget att göra.
Mycket foder, gärna krossat vete. Jag fick det rådet av en av uppfödarna till mina.. Jag har kört det hela vintern och dom fäller som attan nu..

Har du svårt med fällningen på endel av hästarna, pröva det nästa vinter så märker du skillnad..

Annars brukar det vara äldre hästar som har svårt med fällningen.

Hästarna reagerar inte bara på ljus utan oxå på värme. Vill du att din häst ska fälla snabbare så är det bara att sätta på varma täcken och ge b-vitamin och jäst, och samtidigt ta bort så mycket hår som möjligt varje dag. Då fäller de fortare och sätter en fin blank päls.

Läste att du försöker att inte ha täcke på dina pållar men jag rekomenderar det ändå om du vill att de ska fälla fortare! ;)

Hästarna reagerar inte bara på ljus utan oxå på värme. Vill du att din häst ska fälla snabbare så är det bara att sätta på varma täcken och ge b-vitamin och jäst, och samtidigt ta bort så mycket hår som möjligt varje dag. Då fäller de fortare och sätter en fin blank päls.

Läste att du försöker att inte ha täcke på dina pållar men jag rekomenderar det ändå om du vill att de ska fälla fortare! ;)

Men om man har täcken på så hjälper ju inte ljuset iaf, eftersom det måste nå hela hästkroppen.

Jag tror ju inte att det är ljuset som påverkar huden/fällning utan snarare att det är hästkroppen som tror att det är vår med ljusare dagar, och det är därför de börjar fälla.

ja, och det är huden som tar upp d-vitamin som finns i ljuset, eller ja producerar d-vitamin, täcker man hästen med täcke så producerar huden därunder inga d-vit..

bättre att täta stallet och dra in värmefläkt isf :)

Min nordis har fällt ett par veckor och börjar redan bli mer tunnpälsad.
Hon står ändå i kallstall (= Kallt!!). Hon fäller i takt med att dygnet blir ljusare, då det är öppet upp i nock och flera takfönster i stallet så är där väldigt ljust, tror det bidrar till tidig fällning.

Hon är 22 år, i gott hull o kondis, ute i hagen massor och äter rikligt med näringsrikt hö, fritt på halm samt mineraler och extra B-vitamin. Det går åt energi att sätta och fälla all den pälsen!

Hon får extra B-vitamin för det hjälper att mildra att hon blir så pälsöm när hon fäller.

ja, och det är huden som tar upp d-vitamin som finns i ljuset, eller ja producerar d-vitamin, täcker man hästen med täcke så producerar huden därunder inga d-vit..

bättre att täta stallet och dra in värmefläkt isf :)

Ja fast då kan man vara ganska säker på att luften blir dålig och hästarna sjuka ;)

ja menar inte täta ihop det till en kuvös.. mer att det inte ska dra in kalluft överallt.. utan att man värmer upp luften som kommer in..

Nu menar jag inte att du ska täcka hästen från topp till tå!
Har den ett vanligt täcke,som inte täcker hals, så får den tillräkligt med ljus på övriga kroppen och därmed får hästen d-vitamin! :D

Jag tror ju inte att det är ljuset som påverkar huden/fällning utan snarare att det är hästkroppen som tror att det är vår med ljusare dagar, och det är därför de börjar fälla.

Detta är sant. Jag håller bla på med utställningshästar (av en annan ras) och får många råd o tips från mina mycket mer erfarna kollegor utomlands, bla halterhästuppfödare (Quarter o pPaint) och arabuppfödare.

De har alltid mycket ljus med timer på i stallet, och diverse täcken och hoods (deras hästar ÄR iklädda från topp till tå). Det är inte själva ljuset på kroppen som gör det, utan att hästen ställer om sin inre klocka.
Hur mycket ljus du vill ha är ju upp till dig men de kan ha ca 16 timmar ljust minst, och det ska vara så ljust att du utan probelm kan läsa en tidning med liten text varsomhelst i stallet.

Nu behöver vi ju inte gå till ytterligheterna, men det kan ju vara ett tips, ju mer timmar ljus desto fortare fällning.

Någon enstaka gång när jag fått hem en häst som ska tränas och visas tex på bruksprovet i mars så har jag klippt den även om den har satt päls, men nu är det nog för sent för det....

Jag hade fortsatt med B-vitamin, Täckat hästen, kört med "ljusterapi" och borstat som en dåre!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Den uteblivna vintern eller skall man kalla det den mkt sent uppdykande vintern har spelat totalt spratt med hästarnas päls här hemma...
2
Svar
24
· Visningar
3 837
Senast: gylle
·
Hästvård ...japp, precis så verkar det vara, mina hästar fäller päls. Just nu är det 12 minusgrader ute och en hel del snö, väldigt mkt...
2
Svar
25
· Visningar
2 546
Senast: mackan
·
Foder & Strö Japp, precis som rubriken lyder, när börjar ni ge eller ger ni hela året? Jag köpte min häst för två år sen och de förra ägarna gav...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: cirkus
·
Avel Betäckte mitt sto i somras med Cartier. Tyvärr kunde semin. vet inte se något foster på 45-dygns kollen, för att vara hundra kollade vi...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V