Pälsfällning

Sv: Pälsfällning

Nej det är ingen koskrapa, den kallas för den magiska kammen och används mycket på långhårshästar. Den tar bört all fällpäls även på djupet, och det går fort av bara fasen. Jag som har långhåriga hästar brukade få stå till midsommar innan allt var väck, numera går det fortare än så.;)

Gummiskrapa och piggborste.

Eller så klipper man så man slipper problemet ;)

/Alex - som i år också ståtar med två fullpälsade, oklippta troll.. Hualigen.. fast funderar på att klippa valacken till veckan..

vart finns det sådana att köpa??? det såg ut och lät som något som skulle kunna vara något för mitt lilla luddtroll!
maded

Börja med foderjäst i god tid egentligen försent nu men bättre sent än aldrig brukar börja i slutet på januari höj sakta dosen till två dl om dagen (givetvis beroende på hästens storlek läs på förpackningen) när fällningen är som värst, foder jästen snabbar på fällningen och gör att hästen inte lider så mycket under fällningen (endel blir ju rätt sura:( ) min fjording har redan fällt det mesta :bow: sen är det bara gummi skrapa som gäller och ryktborste utan syntet OBS:bump: foder jäst ska alltid blandas med betfor det sätter sig i luftvägarna annars.

scubadiver skrev:
vart finns det sådana att köpa??? det såg ut och lät som något som skulle kunna vara något för mitt lilla luddtroll!
maded

Sigfus säljer såna. Jag har också en sån, använder den i mars/april då de värsta köldnätterna är över för den tunnar samtidigt ut pälsen. Det är liksom knivblad längst in. Svårt att förklara, tror det står bättre på deras hemsida www.tolt.nu, men som du vet censurerar min arbetsgivare en massa bra hemsidor... ;) (Jag bara väntar på den dagen de spärrar Bukefalos också. Vad ska jag då göra om dagarna???)

shampiz skrev:
Jag brukar använda ryktsten.
Du har väl flera hästar va? Jag gillar ryktstenen också.
Har man många hästar bör man hitta nåt effektivt sätt annars blir man ju aldrig klar! :o Jag tycker ryktstenen är bra men ska pröva den häringa koskrapan också.

Jag använder en tandad våtskrapa, piggborste samt min favorit nämligen denna.
Amen.....både till hund och häst. Har just börjat med magiska skrapan och än så länge imponerar den....trots priset :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Rolle skrev:
Amen.....både till hund och häst. Har just börjat med magiska skrapan och än så länge imponerar den....trots priset :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jo, den är lite kostsam. Men å andra sidan är jag inne på mitt fjärde år med den, och flera hästar har fått genomgå avpälsning med den. Så prismässigt sett är den väl värd vareviga krona.;)

Jag såg fram emot en vinter med helklippt häst den här gången, men konvalecensen sa liksom nåt annat :crazy: Så jag får också borsta vinterpäls i år, whiie.
Använder aldrig ryktsten, det förstör bara sommarpälsen tycker jag. Använder istället gummiskrapa och piggborste.

Jag använde en ryktsten flitigt på shettisen jag skötte förut. han hade enorm vinterpäls, och det enda som funkade var ryktsten. Men sen när sommarpälsen kom fram blev han liksom.. Ja vad ska man kalla det, ful i pälsen. Som slitna hårtoppar på oss människor, pälsen blev glanslös och konstig.

Okej.. Det har jag aldrig tänkt på.. Använder ryktsten nu, men hästarna har bara varit en sommar hos mig, så jag har inte tänkt på nån skillnad. Ska undersöka det i år..

Jag använder en tandad svettskrapa! Fungerar suveränt! :) Jag har även en "koskrapa" i metall som fungerar rätt bra.

Kan någon förklara vad en koskrapa är????? låter som en jätte bra sak. Vad kostar den??

Själv använder jag ryktsten, problemet är bara att dom tar slut så fort!!:mad:

Nu har jag köp nån slags gummiskrapa på G.........n med piggar på. Fungerade jättebra och kostade under 30:-. Min pålla stod still och uppenbarligen njöt av kombinationen massage och hårborttagning.
Kanske är det olika tekniker på olika sorters pälsar. på sommaren är hon mycket korthårig men nu jättelånga strån.korningsponny.

Liknande trådar

Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
1
· Visningar
142
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
645
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka