pälsfällning=ge mer mat?

aprilia

Trådstartare
hästen i fråga är en kallblodstravare (f-91) som är en hobbyhäst. aktiveras 3-6 ggr i veckan. vi hoppar, dressyrar, rider ut i skogen m.m. han börjar bli riktigt fin i dressyren o orkar bära sig bättre.

men, upplever att pållen magrat ur lite (tkr han börjar se insjunken ut vid låren, ursäkta jag har fått hjärnsläpp så jag vet inte vad de heter :p). han har väldigt tjock päls som han nu fäller, kan det bero på det? bör jag ge mer hö/kraftfoder? annat som det kan bero på?

tacksam för svar :bow:

Sv: pälsfällning=ge mer mat?

Har man varit lite för snål med proteiner under vintern så brukar det synas vid den här tiden på året, har inget med pälsfällningen o göra

En del hästar faller visst ur under pälsfällning/sättning.

Om foderstaten är väl uträknad och du har bra rutiner så skulle jag rekommendera B- och E vitamin.

E-vitamin hjälper till så att hästen kan tillgodogöra sig foder (har lärt mig på Diplomerad Hästskötarkurs, hittar dock inte det påståendet någon annanstans). Överutfodra dock inte då den är fettlöslig och lagras i kroppen.

B-vitamin (främst B2) hjälper hästen att utnyttja energi då det är sammankopplat med enzymsystemen.

Vissa hästar behöver mer mat under fällning och då ökar man ju grovfodret i första hand.

tack för svar!

okej, så då skulle man kunna öka på höet? med hur mkt?
han får nu 9-10 kg, vet dock inte vilket värde det har (ska kolla med ägaren).

Du bör ju ha en höanalys för att säkert veta att hästen får i sig vad den behöver. Hö eller hösilage?

han får hö, och höanalys finns - jag måste bara kolla med min faster om vad det var för värde ;) (ägaren till hästen)

*putt putt*

nu kom jag på hur jag skulle beskriva! han har liksom blivit lite insjunken vid flankerna.

Bild (lite dålig men jag hoppas det går att se..)
en till bild
o en bild från förra året vid samma tid

hans foderstat är uträknad med hänsyn till höets värde samt hur mkt han rids. det borde väl betyda att han behöver mer hö om han faller ur? :confused:

Senast ändrad:

Har man varit lite för snål med proteiner under vintern så brukar det synas vid den här tiden på året, har inget med pälsfällningen o göra

Tar det så lång tid innan proteinbrist visar sig? Jag tyckte min häst tappade fort när han stallades in efter betet och höet visade sig ha kassa värden.

Jag har själv funderat på samma sak, om de kan falla ur när de tappar vinterpälsen. Min ponny har tappat en hel del muskler, framför allt över ryggen, när pälsfällningen kom igång.
Vårt ensilage är (enligt analysen) bra kvot 9.9, men jag är inte säker på att den stämmer. Han får dessutom ca 1 kg lucern för magens skull, och lite lite kraftfoder.

Förra våren gav jag B-vitamin men det gjorde varken till eller från.
Så nu har jag gjort det jag tror blir bäst, jag ger mer ensilage.

Om du ser att hästen blir tunnare är det juklart att du kan öka på fodret. Det kan ju bero på jättemånga olika saker, ny hästkompis i hagen betyder att de rör sig ovanligt mycket, vårkänslor? Det blev plötsligt kallare nu, kanske de gör av med mer energi för den sakens skulle eftersom de redan fällt det mesta? Jag ger lite mer direkt om jag ser att hästen börjar bli tunnare, skulle det inte hjälpa skulle jag bli orolig att nåt var fel.

Men du skriver att hästen börjar kunna bära sig bättre nu, det kanske helt enkelt är att hästen musklar om sig på ett nytt sätt? Den såg ju inte jätteinsjunken ut på bilderna, så det kanske helt enkelt är att den gör av med mer energi och musklar sig på ett nytt sätt nu när ni börjar komma längre med ridningen.

Jag skulle ge lite korn, vetekli, soja, mineraler och minst 1 gång per vecka även linfrömäsk. :p Dessa produkter gör underverk på hästarna!! Kolla tänderna, den kanske inte kan tugga i sig maten ordentligt!

Jag vet att det görs/har gjorts en studie på SLU för att försöka uppskatta hur mycket extra protein det går åt för att sätta ny päls. Jag vet inte om dom har kommit fram till något. M. Rundgren var inblandad.

Sara

ja, det kan ju bero på en massa saker! grejjen är att han är ju eg inte tunnare, utan ser mer lite insjunken ut vid flanken o låret (eller hur man ska säga). känner man vid revbenen så är han ju absolut inte tunn.

ger honom iaf mer hö nu, han får B-vitamin sedan några veckor tillbaka också.

tack alla som svarat! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 942
Senast: Mitrolle
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka