Jag vill börja med att säga att det var absolut inte meningen att hacka på dig.
Jag trodde att alla som var hästägare kunde sån där, men tydligen inte....
Om du går in på Krafft.nu så kan du beställa en bok GRATIS som heter utfodringens A B C i den står det väldigt mycket om hästens behov mm även om hur foderstaten ska byggas upp. Ganska mycket även om krafft produkterna men det behöver man ju inte bry sig i om man nu inte funderar på krafft.
Jag anser att jag har rätt bra koll(flera olika foderkurser + massor av egen läsning+hadde bästa resultat på hästskötarexamen om foder och jag har inte gått nått naturbruksgymnasium) vad det gäller hästar och foderstater och detta är lite av vad jag vet och mina erfarenheter.
*Jag vet att ponnyer har ett lägre proteinbehov än stora hästar. Dom blir ofta lätt feta!
*På stora hästar rekomenderas det att man ger upp till 1,5kg hö/100kg häst när hästen bara går och slappar. Av erfarenhet så rekomenderar jag att man till en ponny ger 1kg hö/100kg ponny om den bara slappar i hagen.
*Om inte din häst får tillräckligt med hö så kommer den att äta annat typ halm, torv mm för att få i sig dom långa fibrerna.
* Rekomenderad havregiva för häst är max 1kg/100kg häst. På ponny är den lägre(kan ej rekomendera efter som att protein behovet hos ett russ skiljer sig ganska mycket mot tex en new forest). Om man ger för mycket havre så dödar du microberna i magen och då får hästen svårt att tillgodo se sig maten.
Om du vill så kan jag räkna på en lämplig foderstat åt din häst.
Det jag vill veta då är...
Ålder, kön, ca vikt, över/under/lagom hull, hur mycket den rids och vilka fodermedel som används. Det är också bra om jag kan få veta analys värden på höet. Om höet ej är analyserat så vill jag veta hur det ser ut tex lite gult met tunna långa strån stor ax/blomma för då kan jag räkna på ett ca värde.
Jag säger absolut inte att allt jag tycker är rätt och andra människor kan har helt andra åsikter.
Jag har 26års daglig häst erfarenhet, jag har själv ägt 5 hästar, jag har arbetat med både trav, stuteri och ridskolehästar, En av mina hästar som jag ägde hadde jätte problem med magen pga att han hadde fått för stor havregiva hos förra ägaren så microberna i mage/tarm var typ döda, det tog ca4år att få den hästen normal i hullet(Han var ruskigt mager när jag köpte honom). Hästen är idag 15år (detta hände när han var ca3år) och han måste fortfarande gå på en speciell foderstat pga att hans mage aldrig kommer att bli helt återställd. Och det är tackvare honom som jag kan det jag kan om foder för jag var ju tvungen att lära mig för annars så hadde han nog varit död idag.