Pälsdjursallergi hos spädbarn

Ravishing

Trådstartare
Jag är i upplösningstillstånd här hemma. Hunden slickade på bebis 4,5 mån hand, bebis kliar sig i ögonen och får utslag som ser ut som virusblåsor i yttre ögonvrån. Är livrädd att han ska vara allergisk mot pälsdjur. Han nyser ett par gånger om dagen och kliar sig i ögonen då och då, vid tillfällen jag tolkat som trötthet.

Någon som har erfarenhet av allergi mot pälsdjur (eller annat) hos bebis eller mindre barn?

När vi diskuterade allergi (på bvc) när mina barn var små, fick jag veta att det är väldigt sällan så små barn visar allergiska symptom. Att det brukar dröja till de är bortåt 2 år.

Jag hoppas det är något annat... men eftersom jag googlat som en dåre vet jag att det kan uppkomma tidigare än så.

Nu kan jag absolut inget om barn vill jag börja med att säga.
När min systerdotter var under året träffade hon en katt för första gången och fick då en kraftig reaktion så dom tvingades uppsöka sjukhus. Läkaren där sa att det inte var helt ovanligt att små barn reagerade, fast dom inte var allergiska egentligen. Flickan är nu 2,5 år och har inte visat något sen dess.
Jag vet inte om detta var till någon hjälp men:)

Nu kan jag absolut inget om barn vill jag börja med att säga.
När min systerdotter var under året träffade hon en katt för första gången och fick då en kraftig reaktion så dom tvingades uppsöka sjukhus. Läkaren där sa att det inte var helt ovanligt att små barn reagerade, fast dom inte var allergiska egentligen. Flickan är nu 2,5 år och har inte visat något sen dess.
Jag vet inte om detta var till någon hjälp men:)

Jättemycket hjälp! Tack :).

På vår BVC sa de också att de kunde få utslag av allt möjligt, ffa födoämnen men att det inte nödvändigtvis var allergi. Vårt barn nös mycket i början, det är helt normalt och går över när de blir äldre.

Från att han var två månader var han förkyld /sjuk/snorig /täpt /tungandad /rev sig på näsan / konstant.
Pricktest på barnkliniken visade allergi mot pälsdjur.
Katten fick flytta.
Sonen slutade riva/klia sig men helt bra blev han inte förrän polyperna försvann.
Så det var inte enbart kattallergi även om jag personligen tror att de hörde samman på något vis.

Nu när han är två år har det även visat sig att han är allergisk mot timotej och björk.

Det går bra att åka hem till mormor och morfar som har katt. Men om han är förkyld märker vi av att andningen blir sämre.

Vi har även tagit något blodprov som också visade på allergi. Kommer inte ihåg på detaljnivå hur allt var eller heter, det var en extremt jobbig period med obefintligt med sömn pga hans problem och min oro på det. Mitt minne sen den tiden är så gott som tomt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka