Pälsätare??

lizzie

Trådstartare
Hur ser pälsbotten ut på en shettis om det är pälsätare i farten???

Min shettis har ett 0,5 kvadratmeter stort område på bogen upp mot halsen som är helt kal, vänster sida. Ser ut som om det är snyggt klippt med en klippmaskin. Är inge skorvig i pälsbotten, ser ingen ohyra. Vill gärna bli kliad, men inte mer än på hela kroppen. Blir det raka kanter om det är pälsätare??

Eftersom jag tidigare haft problem med nattliga besökare i stallet så är jag mer än lovligt nojjig! Dags att låsa stallet igen... :crazy:

Jag har fått för mig att pälsätare lämnar mer runda, lite mindre fläckar, men har aldrig set några så jag har ingen aning.

Någon som har några tips?

/Lizzie

Sv: Pälsätare??

Ingen som kan förklara hur det ser ut när pälsätare varit i farten?

/Lizzie

Jag har upplevt att det blir ränder i pälsen (som gångar) när pälsätarna varit i farten... Alltså inte kala områden.

jag hade en häst som fick pälsätare, hon fick små kala fläckar och pälsen lossnade lättare.man såg krypen rätt så tydligt. växer inte pälsen ut snart eller hon får andra fläckar eller symptomer så ska du nog kolla upp det.

Den syns!

Men man måste veta vad man tittar efter, jag stog och strirrade i en smittad päls i flera minuter utan att se någonting annat än päls. När jag sedan fick klart för mig hur de ser ut så såg det ut som pälsen rörde sig. De är liksom lite genomskinliga små flugdjävlar.

jag hade en häst som fick pälsätare, hon fick små kala fläckar och pälsen lossnade lättare.man såg krypen rätt så tydligt. växer inte pälsen ut snart eller hon får andra fläckar eller symptomer så ska du nog kolla upp det.

I slutet av mars har jag ett veterinärbesök inbokat, ska kolla tänder på shettisen och vaccinera den stora pållan. Veterinären kommer inte undgå att se de kala fläckarna eftersom det är på hela shettisens ena bog.

/Lizzie

Den syns!

Men man måste veta vad man tittar efter, jag stog och strirrade i en smittad päls i flera minuter utan att se någonting annat än päls. När jag sedan fick klart för mig hur de ser ut så såg det ut som pälsen rörde sig. De är liksom lite genomskinliga små flugdjävlar.

Satt med pannlampa igår och tittade och tittade och pillade i skinnet på shettisen. Såg ingenting. Har också fått tips om att man kan hitta äggen under pannluggen - ingenting där heller...

/Lizzie

Hur snabbt kan pälsätare äta upp päls? I förrgår fanns det en fläck stor som en 5-krona. Igår kväll var det stor som min handflata, cirka 9+15 cm. Fläcken har alltså blivit betydligt mycket större över en natt.

Går det så fort om det är pälsätare i farten??

/Lizzie

Nej. så fort har jag då aldrig varit med om att det gått.
Finns det sår i den kala fläcken? för dom bits ju dom små rackarna..

Jag hittade denna länk.. kanske kan vara till någon hjälp?
http://www.oddur.se/od0202kliar.htm

Tack för länken! Min shettis har inte blivit av med pälsen längst upp under manen där det är som varmast, utan det är på bogbladet höger sida som det mesta är borta och på nu så har det tillkommit fläckar på höger sida på bog och hals där det inte är någon man.

Hon är jättefin i pälsbottnen, finns inte tillstymelse till några sår eller skorviheter. Hon är ju rödskäck och det är mest den vita pälsen som är borta. Så skulle det ha varit några blodätande löss i farten så borde det ju synas.

Det som står i länken är ju att de kliar sönder skinnet och det har hon inte heller gjort. Hon kliar sig inte mer på de kala fläckarna än vad hon gör över resten av kroppen.

Min dressyrtränare, som har erfarenhet av pälsätare på islandshästar sa till mig att det inte såg ut som något typiskt pälsätaranfall och att det dessutom inte är riktigt säsong för pälsätare just nu.

/Lizzie

Min shettis hade pälsätare förra vintern, men han hade liksom flera "mindre" fläckar utan päls. Han hade inte heller sår i huden. Jag fick också kolla länge innan jag hittade krypen, men jag tyckte speciellt att man såg det i kanterna av fläckarna, som små gulvita "larver". När jag klippte av all pälsen för att bli av med det (eftersom vi bara har kallvatten och det var flera minus ute ville jag inte tvätta honom) hittade jag många fler fläckar än ja hade hittat innan.

Pudrade även på något medel jag fick låna "mot pälsätare på jakt iller"

Min shettis hade pälsätare förra vintern, men han hade liksom flera "mindre" fläckar utan päls. Han hade inte heller sår i huden. Jag fick också kolla länge innan jag hittade krypen, men jag tyckte speciellt att man såg det i kanterna av fläckarna, som små gulvita "larver". När jag klippte av all pälsen för att bli av med det (eftersom vi bara har kallvatten och det var flera minus ute ville jag inte tvätta honom) hittade jag många fler fläckar än ja hade hittat innan.

Pudrade även på något medel jag fick låna "mot pälsätare på jakt iller"

Om du PM:ar din e-postadress så kan jag maila över en bild jag har på det pälslösa området. Jag har aldrig sett skador efter pälsätare tidigare så jag vet inte hur det kan se ut.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 217
Senast: Alexandra_W
·
M
Hästvård Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig...
Svar
3
· Visningar
1 272
Senast: matador
·
D
Hästvård Hej Har en islandshäst som jag köpte från island i november. Efter några veckor hos mej fick hon lite eksem, men efter lite...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: malmmia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka