Pälsätare- Vill veta allt

Cattis_E

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva information om pälsätare. Hästarna som finns på 4H-klubben har haft och är behandlade mot pälsätare (det är väl de som ser ut nästan som små vita maskar?). Tror vi upptäckte det relativit tidigt då bara en häst fick några så kala fläckar under manen.
Framförallt vill jag veta om pälsätarna kan smitta andra djur som tex kanin och katt..

Om de kan smitta andra djursorter vet jag inte, men vad jag vet är att risken för att överföra smitta ökar hos hästar med lång tät päls och hästar i sämre kondition.

Pälsätarna trivs varmt, därutav gärna på halsen under manen. Stubba manen är en bra idé, likaså pannluggen. Det finns även något som heter röd höns lus, de äter oxå päls och är mest aktiva under natten. smittar från höns, men går att motverka med hjälp av etotal puder i hönshuset. Swisch pour on hjälper på häst

35 visningar och ingen som har någon aning om det smittar till andra djur?
Själv har jag för mig att jag hört att det inte gör det..

Stubba manen!?! :eek:

Finns väl ingen anledning till det heller? Är väl bättre att behandla med något som fungerar. När jag köpt hästar med löss behandlar jag med ett medel som heter Bayticol. Det är egentligen till för nöt och alltså INTE godkänt på häst. Man häller bara en sträng längs ryggen, oftast räcker det med en behandling.

Gamla Etotal fungerade bra men nya (för mink) fungerar inte lika effektivt. Det finns inga medel i Sverige som är godkända mot löss/pälsätare för häst.

Switch verkar fungera bra mot pälsätare (vi tvättade dem i och för sig först och hade på det dagen efter). Det är ju i alla fall godkänt på häst som flugmedel. Dessutom har jag blivit rekommenderad för att få bukt med "vanliga löss" för flera år sedan och det fungerade.

Jodå, jag har också hört att Switch ska fungera ganska bra men jag vågar inte rekommendera det då jag sett en häst som behandlas med det och inte tålde medlet - hemsk syn! :crazy:

Jo, det verkar ganska vanligt att hästar får allergisk reaktion mot Switch. Därför står det ju på förpackningen att man ska testa på ett litet hudområde först och låta det gå minst 24h om ingen reaktion uppkommit kan man ha på "full dos".

Jag tycker inte man behöver vara rädd att använda Switch om man följer beskriviningen. Jag brukar också hålla lite extra uppsikt över hästarna så de inte börjar klia sig alltför mycket. I och för sig har jag bara varit med om en häst som fick en lindrig reaktion dvs. kliande små utslag (såg ut ungefär som bromsbett) som förekom främst på ryggen. Vi duschade och tvättade hästen ordentligt och utslagen försvann på ett par dagar.

Jo, det kan krävas att man stubbar manen i vissa fall. Ett annat bra tips (om hästen har tjock päls) kan vara att klippa pälsen i de områden där lössen trivs. Jag fick göra det på Connemaran jag hade för några år sedan när hon hade "vanliga löss" eftersom de återkom. Antagligen överlevde någon eller några i manen eller hennes tjocka päls vid behandligen.

Jag tycker däremot inte att man behöver stubba manen i första läget. Man kan gott prova att behandla först och sedan vara uppmärksam på hästen den närmaste tiden och leta efter tecken på att lössen finns kvar.

Jag kommer klippa denna shettis till hösten, han har 10 cm päls på vintern. Då hoppas jag slippa återfall för det hár jag fått 2 ggr på ett år, lite tråkigt.

Nej :( de ska ha lång, tjock man... Det är ju en naturras! :)

Fast på bilden ser det bara ut som en oborstad häst med vinterpäls kvar. Har själv fått löss "på köpet" flera gånger när vi köpt hästar. Alltid lika tråkigt.

Vi brukar använda en spruta utan kanyl så man kommer ner i pälsen ordentligt, shettisar har ju en del päls på vintern om man säger så. Då har lössen alltid försvunnit på våra hästar - ingen klippning har behövts (Bayticol).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152
Hästvård Två av hästarna i flocken hos oss har pälsätare, de är inte så farligt angripna men på vissa ställen under manen börjar det bli kala...
2
Svar
25
· Visningar
12 976
Senast: Ginne
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
17
· Visningar
7 910
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka