Pälsätare? svamp??

I

Isisen

Min kompis häst har fått nån typ av klåda på halsen. Hästen kliar bort päls och man och nu börjar jag verkligen bli orolig. Hon har kliat så mycket så att fläckvis saknar hon päls. Vi har rakat halsen, hon går aldrig med täcke (så de blir inte fukt+värme), tvättat med yes och smörjt in med nåt klådstillande salva och testat prob olja. Vi ser inga pälsätare med förstoringsglas eller så. hon blir ofta borstad och ompysslad så de är inte smutsen heller. Nån som vet hur jag ska göra? :)

Sv: Pälsätare? svamp??

Behandla mot lus, så slipper hästen förmodligen sin klåda.

Ser det mjälligt ut? Då är det ganska troligt att det är lus, pälsätare. Jag har fått utskrivet ett medel av veterinären som heter Advantage. Det är till hund men är enligt undersökningar tydligen det mest effektiva mot lus även på häst. Fast det vet nog inte min hästs löss om...:(

Vetten har nu bett mig avvakta och återbehandla om ett par veckor ( behandlade för 1,5 vecka sen ) Hon hade konsulterat ytterligare ngn och enligt den personen är min häst typ den enda som hittills inte har svarat på behandling med nämnda medel. Det ska ha gjorts undersökningar på bl a islandshästar och förekomst av löss på dessa.

Andra medel som finns mot löss; Switch, Etotal, Top-spot-on, Sebacil, Dermocan schampo. Alla är inte godkända på häst men jag har fått massor med olika tips på dessa medel där hästägarna säger att det har fungerat med det ena eller andra utav dessa.

Ta ut en veterinär för att få diagnos först!

Ni måste ju ta ut veterinär? Varken ni eller någon som läser detta har en aning om vad det kan vara. Du gissar själv på pälsätare eller svamp (ringorm?) - ja, det kan det vara. Det kan också vara en bakteriell infektion eller en överkänslighetsreaktion. Oavsett vad det är krävs behandling, men först en diagnos. Det är ingen bra idé att testa sig fram med olika preparat när man inte ens vet vad man behandlar.

Ring vet.

Det är ganska vanligt att små ponniers med tjock päls och gamla hästar med mkt päls få pälsätare på sig. Det börjar oftast med kala partier på hals, man och runt svansroten och sprider sig sedan till övriga delar. Det är nog säkert så att det är lus den har. Ring er vet och prata med honom innan. Ett bra medel som är super mot lus är Sebacil ( receptbelagt) Lycka till!

http://www.oddur.se/od0202kliar.htm

http://www.geocities.com/ishestur/seut.htm Bolden längst ner på denna sida visa en häst som är angripen.

Självklart tänkte jag ta ut vet. Men tänkte utreda det lilla jag kan själv :)

Tack :) Vet sa att jag skulle behandla med Sebacil.

KL

Vi har drabbats av dessa eländiga kryp och nu verkar det som om ingenting av det vi provat fungerar:( Veterinär har varit ute o konstaterat pälsätare, ordinerat Advantage=funkar ej, en annan vet har skrivit ut Top-spot-on=funkar ej och jaghar själv provat Switch=trodde att det äntligen funkat men nej, nu är det värre än någonsin på åringen plus att en av de andra korthåriga hästarna som inte haft förut också har fått det!

F-n! rent ut sagt - vad gör man? Har följt veterinärernas rek och enl denna så SKA det fungera och det är mkt märkligt att det inte gör det men det hjälper ju inte oss när jag fortfarande ser hur åringen kliar sig rent förtvivlat.

Måste få en tid på klinik nu för det här går inte längre, det är hemskt att se vilken klåda hon har och hur mycket päls som bara ramlar av!
Har ALDRIG haft dessa besvär på mina hästar förut:(

Ang Sebacil så ville min veterinär inte rek det eftersom det fanns skonsammare och mera moderna preparat till häst numera, som de vi fått utskrivna. ( men de funkar ju inte...)

Man kan prova schampot Dermocan för hundar, en annan möjlighet är att klippa halsen eftersom det är där som lössen i de flesta fall befinner sig.

Ja jag har fått rådet att bada dem men det känns hopplöst med nästan 10 minus! Samma gäller ju med att klippa:(

Mina hästar har mycket på halsen men också under pannluggen och runt svansroten o längs ryggen så det känns nästan som om en helklippning skulle behövas! Den som är mest angripen är åringen och kliniken jag var i kontakt med menade att jag kunde beställa en tid för ett "lusbad" därinne, vet inte om de har värmeslingor eller ngt så att man kan torka upp henne ordentligt innan vi åker hem igen. Ska ringa dem på måndag igen. Usch, trodde aldrig att ngt så simpelt som löss kunde orsaka ett sånt elände!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ajda
·
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 445
Senast: Boj
·
Hästvård Min shettis har fått klåda. Hon har kliat av massor av päls under halsen. Idag hade hon kliat upp ett sår i ansiktet som var stort som...
Svar
5
· Visningar
838
Senast: lundborg
·
Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 562
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30