Pålörd katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare R8n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 319

R8n

Trådstartare
(självklart lyckas man stava fel i rubriken)

Ringde precis på våran dörr. En liten kisse har just somnat in.

Katten hade tydligen kommit utfarande från en tomt och bilföraren hade ingen chans att stanna. Smällen var dödlig och förhoppningsvis hann kissen aldrig känna någon smärta.

Ägarna har nu tagit hand om deras älskade katts kropp.

Usch och fy vad otäckt det är trots att vi inte såg själva olyckan. De ville bara ha hjälp med att hitta ägaren till kissen så den inte skulle bli överkörd igen. Bilföraren stannade iaf och försökte hitta ägaren, vilket jag förstått är väldigt ovanligt.

Förstår inte varför man envisas med att ha katter ute utan uppsikt i ett bostadsområde där hastigheten är 80 (50 på skylten) på vägen som är ganska hårt trafikerad?

Vet inte vad jag ville med den här tråden, är väl mer en "skriva av sig" tråd.

Sov gott lilla kissekatten :cry:

Sv: Pålörd katt

Blir så ledsen varje gång jag ser en katt längst vägen, tycker det är allt för ofta.

Heder åt bilföraren verkligen för det är nog inte ofta som dom stannar.

Verkligen, heder åt den bilföraren. Skönt också att katten förmodligen dog direkt.

Kvinnan som körde på mina föräldrars sista utekatt stannade också och ringde på. Freddie hade sprungit rakt ut framför bilen och hon hade inte haft minsta lilla chans att göra något. Han var illa skadad och dog på väg till veterinären med huvudet i mitt knä.

Jag kan fortfarande känna lite dåligt samvete nu, mer än tio år senare. Inte bara för att vi släppte ut vår älskade kisse trots att vi visste att utemiljön inte var säker, utan även för bilförarens skull. Hon var väldigt uppriven och det märktes att hon tog det hårt trots att det inte alls var hennes fel. Vilken rätt hade vi att utsätta henne för det?

Det blir aldrig mer en utekatt för varken mig eller mina föräldrar. Våra kissar får gå ut i rastgård och på koppelpromenader. Jag vill aldrig mer se den där blicken av smärta och skräckslagen förvirring i ett djurs ögon och veta att jag har orsakat den. :(

Senast ändrad:

Stackars katt, bilförare och så klart kattens ägare! :(

Men jag förstår ändå inte hur man vågar ha utekatt i sådana områden. När jag var och körde bil i ett mindre samhälle (med genomfartsväg med ganska hög hastighet) härom veckan så springer en katt rakt över vägen framför bilen och hoppar in i en häck. Det är bara frågan när han går över till den andra sidan, han och många andra katter som bor farligt till. ;(

Fy vad trist när katten blir påkörd! Jag körde på min älskling själv! Hon satt i mörkret och väntade på min bil och när jag står nästan still springer hon under min bil, tänk er chocken när man inser vad som hänt! Det är snart ett år sedan men jag mår lika dåligt fortfarande. Nu har jag två nya skogisar som inte får gå ut själva, utan med sele. Jag bor på landet så är olyckan framme så är den. Tyvärr avled hon inte på en gång utan jag åkte direkt och tog bort henne för ryggen var skadad svårt. :cry:

Usch vad hemskt. :(

Jag bor runt 2-300 meter från E4:an och härikring finns det en del utekatter. Jag begriper inte hur man vågar utsätta sin katt och bilförarna för den risken. Folk kör inte direkt sakta på E4:an trots att hastigheten är lägre eftersom den går rakt genom stan, men inte fasen hinner de undvika att köra på katten om den rusar ut. Alternativt försöker de av ren reflex väja undan och gudarna vet hur många som kan bli skadade då.

Usch vad hemskt. :(

Jag bor runt 2-300 meter från E4:an och härikring finns det en del utekatter. Jag begriper inte hur man vågar utsätta sin katt och bilförarna för den risken. Folk kör inte direkt sakta på E4:an trots att hastigheten är lägre eftersom den går rakt genom stan, men inte fasen hinner de undvika att köra på katten om den rusar ut. Alternativt försöker de av ren reflex väja undan och gudarna vet hur många som kan bli skadade då.

En del är inte kloka, mata vägen med katter!!! Om man bor taskigt till släpper man inte ut sin vän tycker jag!Kattens värsta fiende är bilen helt klart. Men som sagt dom kan bli påkörda var som helst, som min tex. Eller som vår stallkatt som blev påkörd av en tant på stallplan, o hur fort kör man där?

Olyckor kan hända överallt, helt klart. Hemma hos pappa har det funnits katter i åtminstone hundra år och vad jag vet har en eller två blivit påkörda "på vägen". Däremot har en och annan befunnit sig under/bakom bilar och traktorer och blivit skadade den vägen.

Men i sådana fall, när fordonet knappt rör sig, är åtminstone risken för personskada rätt liten. Tänk vad som händer när den lilla gråvita katten som bor här kutar över E4:an i rusningstid och en förare försöker väja undan eller bromsa... Seriekrocken är ju ett faktum.

Olyckor kan hända överallt, helt klart. Hemma hos pappa har det funnits katter i åtminstone hundra år och vad jag vet har en eller två blivit påkörda "på vägen". Däremot har en och annan befunnit sig under/bakom bilar och traktorer och blivit skadade den vägen.

Men i sådana fall, när fordonet knappt rör sig, är åtminstone risken för personskada rätt liten. Tänk vad som händer när den lilla gråvita katten som bor här kutar över E4:an i rusningstid och en förare försöker väja undan eller bromsa... Seriekrocken är ju ett faktum.

jo jag håller med dig. Jag körde på en katt för ett antal år sedan. Jag kunde inte väja, alternativtet var att frontalkrocka med en lastbil. Som tur var klarade sig kissen . Mörbultad men vid liv, jag stannade naturligtvis. Men benen skakade som trummpinnar innan jag gick ur bilen för man vet ju inte hur det gick.....

Varenda gång jag ser en kisse ligga överkörd vid vägen blir jag så lessen... :cry:
Av alla kissar vi haft är det bara en som inte stannat och ringt på och talat om att dom kört över vår katt.
Alla dom andra har meddelat oss och det har varit bra, fast man blivit lessen så klart.
Så nu blir det inga mer kissar för jag klarar helt enkelt inte av all energi det går åt att sörja dom små ulltussarna.:cry:

*kl*

Tror det är ca 42 katter per dag som blir överkörda i Sverige och det är bara de som rapporteras in till Polisen. Tänk vilket mörkertal det finns! :(

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 376
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 909
Senast: mackan
·
Övr. Katt Idag när vi skulle åka och hämta en släpkärra för att hämta möbler så såg vi en katt ligga och sprattla vid vägkanten. Vi hann inte se...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Altaria
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 959
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Knäckemacka
  • Tjockistråden 4
  • Sensationella berättelser

Hund, Katt, Andra Djur