Palomino + skimmel = cremello?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare qtrsforpleasure
  • Startdatum Startdatum
Sv: Palomino + skimmel = cremello?

Nyfiken fråga: I dom vanliga amerikanska bedämningarna heter ju konstantskimmel roan och avblekbar skimmel grey. Varför heter det inte så hos er?

Jo, så heter det även inom quarter och paint. Konstantskimmel = roan, avblekbar skimmel = grey. Min avatar tex. - quarter registrerad som red roan
(konstantskimmel med fux som grundfärg)
Därav kommer min ursprungsfråga, eftersom hingsten jag frågade om står som grey i papprena, (vilket naturligtvis är helt korrekt) kan man inte av detta veta vilken grundfärg han har. :)

Nyfiken fråga: I dom vanliga amerikanska bedämningarna heter ju konstantskimmel roan och avblekbar skimmel grey. Varför heter det inte så hos er?

Jo precis så är det :)

edit: Ser nu att jag skrivit fel nedan,ursäkta förvirringen :angel:
Konstantskimmel = roan
avblekbar skimmel = grey

(för mkt färger i huvudet just nu!)

Jag har ju noll koll på de här med färger..
Men stickehårig då, vad har de för engelskt namn? eller är de roan?
Min märr har ju blue roan (tror jag de heter) i släkten, själv är hon fux (chestnut i papprena) med lite stickelhår över hela kroppen. Inget som syns på håll men tittar man nära så ser man att hon har endel vita hår. Ett av fölena hon fått fick stickelhår på ena bakbenet. Om man nu skulle vilja ha ett roan färgat föl efter henne. Vad skulle de vara för färg på hingsten då? Måste han vara roan?

Jag har ju noll koll på de här med färger..
Men stickehårig då, vad har de för engelskt namn? eller är de roan?
Min märr har ju blue roan (tror jag de heter) i släkten, själv är hon fux (chestnut i papprena) med lite stickelhår över hela kroppen. Inget som syns på håll men tittar man nära så ser man att hon har endel vita hår. Ett av fölena hon fått fick stickelhår på ena bakbenet. Om man nu skulle vilja ha ett roan färgat föl efter henne. Vad skulle de vara för färg på hingsten då? Måste han vara roan?

Ja en roan ger ju största chansen.
Är det Donna? Isåfall kan det ju hända att nån du råkar kännar råkar köpa sig en roanhingst lagom till säsongen....:angel:

haha...nähä...humm...Jupp..hon har roan i sig.. men vet inte om hon är nått avelsmaterial igentligen så.
Så när dyker han upp då? bild!

Är hon inte roan själv, så har hon inte roan i sig heller. Det är ett dominant anlag. Finns anlaget, syns det.

Hej
Little JAcki Favor var Palomino när han föddes, Min hingst (Paint hingsten Little Super JAck) efter Little JAcki Favor föddes också som PAlomino men blev skimmel han också, han hade en "Bay" mamma

Tack!:bow: Då behöver vi inte fundera mer på det mysteriet! :D

Tyckte bara att det ser ut som att han har för mörk man för att vara palomino i grunden?

Senast ändrad:

"Sorrel with flaxen mane and tail" är benämningen på fuxar, ofta ljusa eller väldigt lika palomino med ljus eller lingul man och svans. I princip alla haflinger till exempel (finns ett fåtal haflinger som testar genetiskt för palomino men dom är väldigt få...)

Gammal tråd, jag vet, men:

Fux med ljus man och svans kan vara ALLA fuxnyanser. Här en bild på en superläcker s.k. "Kohlfuchs" med vit man och svans :d : http://www.kohlfuchs-haflinger.de/P1010070.JPG-for-web-large.jpg

Vilka haflinger känner du till som "testar genetiskt för palomino"? Det har jag aldrig hört talas om nämligen, och jag har fött upp haflinger i över 20 år, så där blev jag rejält nyfiken! Att det fanns olika färger inom rasen i början av förra seklet är ju känt, men IDAG?!

Ja jag ska verkligen inte påstå att jag VET detta med palominohaffisar men när jag jobbade på ett importstall som tog hem en hel del haflingers (mestadels från Tyskland) pratades det som detta, att det fanns haflingers som var palomino men att det var mycket ovanligt. Men som sagt, det är hörsägen och du vet säkert bättre än jag hur det ligger till.

Ja visst finns det mörkade fuxar med ljus man och svans... men som jag skrev ofta ljusa (sorrel) eftersom vi pratade om palominos vs fux just...

Otroligt läckert!

Chocolate palomino, inte helt olik....
Darkpalomino.jpg

Det här med färger är ju inte helt enkelt...

Det här är samma häst, 5 år skiljer bilderna åt. Han är palomino med en sootygen som också mörklagt hans man...
banner.jpg

heathermoorgoldbanner.jpg

Är det klokt...? ;)

Gammal tråd, jag vet, men:

Fux med ljus man och svans kan vara ALLA fuxnyanser. Här en bild på en superläcker s.k. "Kohlfuchs" med vit man och svans :d : http://www.kohlfuchs-haflinger.de/P1010070.JPG-for-web-large.jpg

Vilka haflinger känner du till som "testar genetiskt för palomino"? Det har jag aldrig hört talas om nämligen, och jag har fött upp haflinger i över 20 år, så där blev jag rejält nyfiken! Att det fanns olika färger inom rasen i början av förra seklet är ju känt, men IDAG?!

Vilken läcker!!
Är det en Haflinger? Hade jag gissat färg på den hade jag gissat silverbrun, ser ut som ardennrarnas "läderfux" som ju egentligen inte är fux. (Men är det en Haflinger så borde det ju vara en fux) Jättefin! :d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka