Palomino + skimmel = cremello?

• Western
  • Trådstartare Trådstartare qtrsforpleasure
  • Startdatum Startdatum
Q

qtrsforpleasure

Jag undrar om någon som är bra på färggenetik kan hjälpa mig att lösa ett litet mysterium? ( Bara för att jag är så nyfiken)
Hur kan en avkomma till en skimmel (Little Jackie Favor) och ett palominosto bli en cremello? (eller en perlino, det ska jag låta vara osagt)
Jag såg en sådan på annons, och blev bara nyfiken på hur det kunde gått till... Trodde man behövde två gula för att få en med dubbla gulanlag...
Eller kan LJF vara gulsvart+skimmel eller något?
Några ideér?

Sv: Palomino + skimmel = cremello?

Ja, båda föräldrarna måste vara gula för att avkomman ska bli dubbelgul. Så antingen så har skimmeln någon gul grundfärg (ingen häst är BARA skimmel, för alla har en grundfärg, fux, brun eller svart) och ev. påbyggnadsanlag) eller så är det fel föräldrar på den.

Fel förälder är det nog inte, måste vara ngt med hingstens grundfärg...

Typ kanske ;)
Jag är lite nyfiken om ngn vet vad Little Jackie Favor har för grundfärg. Kanske skulle ha formulerat frågan så istället :D

LJF ser definitivt inte ut att bära på några cremegener....

Skumt. Fölet kan ju vara felreggat,har ju hänt förr....

Hittade detta på internet.

"The Gray gene causes the progressive loss of pigment throughout the horses coat and will affect any color horse. Even though the horse is gray, it still has all the genetics of the color it was before going gray. To determine the possible offspring colors that the gray horse can produce, it is necessary to know what color the horse was before going gray. "

Så kanske LJF var palomino när han föddes, då skulle det ju kunna stämma.

Jag tror att det var så att LJF var gulsvart när han föddes helt klart är iaf att hästen du såg inte var felreggad då jag själv har en Perlino efter honom (kanske rent av henne du såg till salu ;)).

Våran perlino har iof en buckskin-mamma.

SORRY nu kommer ett delvis tråd kap!

Vad har denna för färg?
DSC00138.jpg

Pappan är palomino och mamman föddes som fux men har nu denna speciella färg:

lunar2.jpg

DSCN1432%20(Small).JPG

Om du menar hästen på den översta bilden så skulle jag tro det ja.

Vad menar du med född fux? Om hästen är född fux är den fux... oavsett om den "ljusnar"...

"Sorrel with flaxen mane and tail" är benämningen på fuxar, ofta ljusa eller väldigt lika palomino med ljus eller lingul man och svans. I princip alla haflinger till exempel (finns ett fåtal haflinger som testar genetiskt för palomino men dom är väldigt få...)

HUm, kanske vart lite rörigt..
Ska försöka reda ut det! :)

Detta är min fölis, inte alls så gammal -Fux
dscn1432_1197902577_4190040.jpg

ca 6 månader
venstreside_1197902636_4190043.jpg

8-9 månader
20080213_010__1202983293_4190079.jpg

1 år (lägg märke till manen som blivit mer vit än brun)
uagusti-08-013_16374127.jpg

augustiseptember-013_18188846.jpg

1½ år
augustiseptember-003_18188562.jpg

Jag tycker att hon blivit mycket ljusare och manen blir bara mer och mer vit...hennes pappa är palomino och jag tänke omd e kan påverka...om hon kanske blir mer creme färgad.

Som jag förstår det är hennes mamma (första bilden) född som Fux, alltså att hon såg ut som föl ungen...men ingen skulle ju någonsin beskriva henne som fux nu, med vit man och typ grön/grå färg..Vad av detta fenomen?

Jo jag tycker nog att man kan beskriva mamman till din häst som fux iallfall på dom bilderna du presenterar. Alternativt en grey, lite svårt att se då hon är utfärgad appaloosa antar jag? Är hon grey stämmer det ju att hon föddes som fux och sedan färgade ur, och sombekant färgar appaloosorna ur lite senare ibland.

Din häst är definitivt en klockren sorrel/fux.

okej okej jag ger mig :p
(men visst hade de vart fränt om hon färga om mer)
Pojkvännen blir nöjd iaf "fux är snyggast"

Mamman är ju inte jätte ung (fast inte såå gammal) så hon har nog färgat ur helt. Elljay Lunar importerad av Anneli och Tobbe..

Men jag akn alltså säga att hon är Sorrel istället för fux?

Men fin är hon!

Sorrel och fux är ju samma sak... men det känns vanast för mig att använda domamerikanska benämningarna då dom säger lite mer....tycker jag.

Sedan vet jag inte hur sent man kan se att en häst blir grey (konstantskimmel), om mamman till din är grey med sorrel somgrundfärg o pappan är palomino så är det 50% chans att avkomman blir grey, 25% palomino och 25% sorrel/chestnut....

Jag tror att det var så att LJF var gulsvart när han föddes helt klart är iaf att hästen du såg inte var felreggad då jag själv har en Perlino efter honom (kanske rent av henne du såg till salu ;)).

Våran perlino har iof en buckskin-mamma.

Jag är nog inne på gulsvart jag med, han såg inte minsta gul (buckskin) ut ens när han först kom till sverige.

Det är mycket möjligt att det var din annons :laugh: Jag tycker det är himla intressant med färggenetik, och blev riktigt förvånad när jad såg resultatet av den kombinationen.

TACK :) första fin kommentaren på buke ;) :p

Du verkar kunna de där med färg så jag litar på dig. Nu hoppas jag mest på att hon ska få "snöflingor" på kroppen, som mamma å syster har!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka