Palmolja, hur undviker man den?

Sv: Palmolja, hur undviker man den?

Kollade på ett diskmedel jag har tillgång till, det innehåller ingen palmolja, vad jag kan se.

Om du åker till U-a så kan du ju ta en tripp till ekobutiken i Hågaby!

Undrar detsamma. Ska försöka googla till mig lite info men är nyfiken om någon vet mer. Vad är det där 'ansvarsfullt framtagen palmolja' som de stoltserar med?
Jag har fattat det som att body shop inte är helt cruelty free, men kan ha fel. :)

Jag fick en ide! Du kan göra en lista på sånt som innehåller det och en på sånt som inte innehåller palmolja? :)

Undrar detsamma. Ska försöka googla till mig lite info men är nyfiken om någon vet mer. Vad är det där 'ansvarsfullt framtagen palmolja' som de stoltserar med?
Jag har fattat det som att body shop inte är helt cruelty free, men kan ha fel. :)

Detta var det jag fick fram på deras FB sida som svar på frågan om palmoljan:

"The Body Shop Sverige Hej *****! The Body Shop använder sig av palmolja i tvålar, och den palmolja som används är ansvarsfullt framtagen från en av de ledande producenterna som är certifierade av Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Sedan 2011 är 100% av vår palmolja samt 100% av vårt trä ansvarsfullt framtaget enligt rådande certifieringar. För mer information om RSPO, vänligen se deras konsumentguide som inkluderar The Body Shops tvålar: http://www.rspo.org/en/trademark_consumer_guide"

Problemet är att hitta det.

Jag har nu läst massor av innehållsförteckningar på förpackningar.
Mitt diskmedel innehåller inte palmolja.
Vi har det som tvål i pumpflaskor så det var ju bra.
Lactacyd som jag duschar med innehåller inte heller palmolja.
Ingen palmolja i mitt schampo eller balsam heller.
Det går ju bra det här.

kl

-->HÄR<-- finns ett superbra xlsx-dokument om vilka produkter som innehåller/inte innehåller/innehåller spår av palmolja som är superbra att öppna med mobilen och ha det sparat på den, så har man den med sig när man står i affären.

Den här listan har Hotel Clarion, Arlanda tagit fram, utifrån uppgifter från sina leverantörer, och de vill väldigt gärna att denna lista sprids till så många som möjligt.

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30