Palmolja, hur undviker man den?

Inte_Ung

Trådstartare
Palmolja är verkligen ett skit.
Både för kroppen att äta och för miljön att framställa.

Så hur skall man undvika den?
Den finns ju i mat, kakor, choklad och tvål.
Palmolive har ju massor av produkter med palmolja i.

Jag blir litet frustrerad av detta.

Sv: Palmolja, hur undviker man den?

Är det bara en ingrediens man ska undvika så brukar det vara relativt enkelt efter en invänjningsperiod när man lärt sig vilka produkter som funkar.

Tänk dig att det vore en allergi liksom. Det blir såklart jobbigare när an måste läsa innehållsförteckning på allt istället för att "bara" handla, men så gör många och det funkar uppenbarligen! :) Efter hand hittar man ju dessutom "sina" produktval, och då blir det enklare!

Det går bra men är klurigt att undvika palmoljan.
Handlar man själv är det bara att ha med "förstorningsglas" o läsa innehållsförteckning och skippa det som har palmolja. Men det finns verkligen i allt. Och verkar öka med produkter med palmolja. I bland är det svårt att hitta alternativ. Men då får man fråga sig om man behöver produkten?
Med vänlig hälsning
Pudlan

I mat så går det ju bra.
Vegetabiliskt fett - ospecificerat.
Men tvål?
Hur skall jag veta vilka tvålar och schampon det finns i?

Men är inte just palmolja extra lurig för den får väl kallas för vegetabilisk olja i innehållsförteckningen? (eller är jag helt ute och cyklar?:o)

I mat så går det ju bra.
Vegetabiliskt fett - ospecificerat.
Men tvål?
Hur skall jag veta vilka tvålar och schampon det finns i?

Står det vegetabilisk så kan man utgå från att det är palmolja. Är det annan så skriver de det stolt. De vet att många konsumenter inte vill ha palmolja, därför maskeras den med "vegetabilisk".
Det är verkligen svårt att undgå den, den finns i allt. Det finns tex inte någon vuxenvälling som inte har den. Har kollat alla sorter. Godis, hudkräm, bakverk etc.

Lush har, om jag förstått det rätt, inte palmolja i sina produkter utan har ersatt det med raps- och kokosolja :)

Jag äter av allergiska skäl inga produkter där det står "vegetabilisk olja" och av bara farten så undviker jag även palmolja. Jag tycker inte att det är svårt att hitta alternativ. Å andra sidan köper jag aldrig sådant som kakor, bröd och pulverprodukter i butik, vilket kanske underlättar. Mitt tips är att börja läsa på innehållsförteckningarna. Det är lite meckigt i början, men rätt snart så lär man sig vilka produkter (och typer av produkter) som innehåller eller som kan tänka sig innehålla det.

Jag kan dock direkt ge två tips på ett ströbröd som garanterat inte innehåller palmolja och det är ICA:s eget. I tvål och duschkrämer, etc. ska du kolla efter "retinyl palmitate" som är framställt av palmolja.

Om du köper ekologiska prdukter så finns det bara palmolja där som ej odlats på skövlad regnskog och det tycker jag är mer ok. Att undvika palmoljan helt är jättesvårt, efter att ha varit på Borneo och sett hur mycket som skövlats pga palmojeplantagen försöker jag undvika det, men det är svårt.

Fast inte jätte-no-no. Cloetta stödjer hållbar produktion av palmolja utan skövling av regnskog. Alla deras användning är GreenPalm-certifierad.

Senast ändrad:

De hade ju kunnat stödja svenska bönder och svensk rapsolja. Garanterat inga orangutanger på samvetet då!

Jag undviker palmolja. Dels av ideologiska skäl, men också för att det ofta är ett inslag i halvfabrikat där de uppenbarligen har snålat in på råvarukvalitén.

Fast inte jätte-no-no. Cloetta stödjer hållbar produktion av palmolja utan skövling av regnskog. Alla deras användning är GreenPalm-certifierad.

Fast vad jag förstått är den certifieringen lite tveksam? Eller har jag misstolkat den?

GreenPalm sägs i Greenpeace & Naturskyddsföreningskretsars debatter och artiklar vara 'tandlöst', Jag hinner inte länka nu men googla gärna.

Så här säger greenpeace också, detta taget från mail från greenpeace som jag fick idag:
Cloettas policy om palmolja ställer inga direkta krav på leverantörerna. Istället hänvisar de till tandlösa certifikat som inte kan garantera att palmoljan blir producerad på ett schysst sätt, och inte är kopplad till regnskogsskövling.

Cloetta måste:

¤ Göra en komplett genomgång av alla sina leverantörer av palmolja.
¤ Redovisa spårbarhet ända tillbaka till plantagerna för all palmolja som används.
¤ Göra sig av med tvivelaktiga leverantörer och handlare som fortfarande producerar och säljer ‘smutsig’ palmolja som odlas i regnskog eller på torv- och myrmarksområden (inklusive RSPO medlemmar)

Läs gärna debatten som förs på flera ställen på cloettas kexchokladfacebooksida (phu, långt ord!)
https://www.facebook.com/kexchoklad

Senast ändrad:

Tvål har ofta innehållsförteckning, har för mig att det brukar stå oleum palmatum eller något liknande om det är palmolja. Det finns tvål som är gjord på olivolja eller rapsolja att få tag på. Googlar man så hittar man en del försäljare, det kan också finnas på hälsokostaffärer och liknande.

Det stämmer. Det var därför jag skrev inte "jätte-no-no". Vad jag menar är att det finns värre palmolja.

Fördelen med certifieringar är att de gör att man kan ställa helt andra krav på företag - att de gör vad de påstår sig göra. GreenPalm-certifieringen har olika nivåer och Cloetta påstår själva att de under förra året tog (eller åtminstone skulle ta) steget fullt ut och bara köpa sådan palmolja som var spårbar.

Därmed inte sagt att jag generellt sett har mycket till övers vare sig för certifieringar eller företagsetiska koder. De lämnar mycket att önska både i utformning och hur de följs. Ofta är det bara frågan om stora ord utan substans.

Tvål har ofta innehållsförteckning, har för mig att det brukar stå oleum palmatum eller något liknande om det är palmolja.

Jag skall leta efter det och undvika sådant.
Diskmedel då?
Särskilt handdiskmedel på flaska.

Någon som vet?

Jag skall också kontrollera min leverantör av rengöringsmedel.
Det är ju ganska så lätt att fråga.

Halvt kl

Finns en jätte bra butik på nätet som säljer massa bra grejer. Allt är ekologiskt och giftfritt, står på diskmedel och såpa iallafall att det är palmoljefritt!

Men antar att jag inte får länka va?

Bodyshop säger sig jobba för att få bort palmoljan och använder ansvarsfullt framtagen palmolja om det är ett alternativ.

Kanske någon som vet mer om det?

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 082
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 738
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 521
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30