pallkragar som foderhäck

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare ettas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 10 204
E

ettas

Såg idag en sådan genilaisk ide när jag var ute och åkte. I en hage hade man satt ihop 3 st pallkragar och lagt hö i som hästarna stod och mumsade ur. Jag tycket att idén var så smart, att det helt enkelt MÅSTE finnas någon nackdel med att göra så. Annars borde jag själv fått iden för länge sedan:angel:
Så tala om för mig nu. Varför bör jag inte göra likadant till mina båda hästar???

Sv: pallkragar som foderhäck

Jag ser inga stora nackdelar med denna lösning... Har använt mig av det i flera år.

En pall och så tre pallkragar.
På insidan av pallkragarna skruvar jag fast en ribba så att kragarna inte går att putta av. Nedersta kragen fäster jag i pallen så att hela härligheten hänger ihop i ett stycke.

Jag ser till att rensa ur gamalt höspill varje kväll och fyller med nytt frächt hö varje morgon.

Fördelen med denna lösning är att det går att flytta runt häcken efter behov... Du slipper få marken söndertrampad...

Jag vill också ha..men jag får verkligen inte tag på några krahar någonstans.Affärerna håller hårt på dom verkar det som:(

Ja du, det vet jag inte! ;)

Vi har det till våra två gamlingar och det fungerar faktiskt jättebra!
Vi har en pall i botten och så två kragar på varandra. En del kommer förståss utanför när dom står där och äter. Men överlag så är det bra!
Höt håller sig fint då det inte ligger direkt på marken och det är lagom storlek till 1-2 små höbalar.

Har man tre kragar på varandra så borde det hålla höt på plats ytterligare.

Det systemet har vi också tillämpat i flera år.Ser inga nackdelar med det,pallen går att flytta runt och plats finns runt pallen för tre fyra hästar med fri tillgång på hösilage.Viktigt är ju som någon nämde att rensa bort gammalt hö som faller ner mellan springorna.

Finns pallkragar att köpa hos Odal/Granngården!

Jag kontaktade den lokala lådfabriken och de snickrade till två stycken potatisbingar åt mej - det fungerar lika bra som pall och pallkragar.

Immer

holada.jpg

Såg idag en sådan genilaisk ide när jag var ute och åkte. I en hage hade man satt ihop 3 st pallkragar och lagt hö i som hästarna stod och mumsade ur. Jag tycket att idén var så smart, att det helt enkelt MÅSTE finnas någon nackdel med att göra så. Annars borde jag själv fått iden för länge sedan:angel:
Så tala om för mig nu. Varför bör jag inte göra likadant till mina båda hästar???
Finns ingen sådan anledning.... :D
Se bara till att fästa pallkragarna mot pallen, så att de inte går att få loss = blir skaderisk.
Och skruva gärna fast smalare ribbor i mellanrummen på pallen så blir det inte så mkt spill det hållet, men är ändå mellanrum dit regnvatten kan ta vägen. :idea:
pallkrage1.jpg

För man ska nog inte ha dem utan pall i botten, då viker de ihop sig själva...

Jag provade pallkragar, men mitt sto kastade glatt ut allt hösilage på marken och tuggade på kanterna på kragen.... Men annars är det en billig och enkel lösning tycker jag, så det är väl värt att prova.

Hos oss fungerade det inte alls.:cry:
Pallkragarna var snart uppätna av min korsning nordsvensk/bäver. Sambon skaffade nya kragar som han metallskodde. Då fick dom vara ifred ett tag. Sedan kom Herr Häst på att det gick att vända alltihop upp och ner, så kunde han äta upp dom underifrån i stället.:idea::mad:
Nu har vi plastbaljor som är fastbultade på ett bildäck med fälg. Dom äter han inte upp, men han flyttar runt dom hit och dit.
Jag kan tillägga att vi har en stor hage med träd och att sambon sågar ner granar åt hästarna på vintern, men det som är tillåtet att äta på är tydligen inte lika gott.:crazy:

:rofl: Jo, de är ju individer...
Min "hösilagebalshage" som jag visat bilder på i andra trådar har fått vara tämligen otuggad, trots att den stått kvar i hagen hela sommaren också - tom... Den är nu nästan ett år gammal och har stabiliserats med några extra spikar bara, annars är den lika bra som förra vintern!
hohack3.jpg

Fotot taget i maj, tror jag. (stoet på bilden dog i juni :cry: )

Nä men det är ju alldels lysande. Fast det stör mig att inte jag kom på det först ;)

Vilken bra lösning! Nästan så man ska bygga till korna, så som de trampar runt i maten.. Tror inte det hade gått till min ponny, han är barnsligt förtjust i att klättra upp på saker, speciellt lastpallar och bildäck. Han hade säkert tagit det som en slags kombinerad lastpall/bildäck/fikahörna och ställt sig i den så den andra hästen inte får nån mat :p Men en j*kla smart idé!!

Det finns MASSOR med tillverkare och säljare av pallkragar.
Googla på pallkragar så hittar Ni det Ni söker!

Hmm, det måste vara något fel på mina hästar, för de fungerar inte alls med pallkragar hos oss. Jag har testat i omgångar, och det fungerar aldrig. Pallkragarna ligger ihopvikta varje morgon och pallen är upp och ner. Mitt ena sto ser dessutom till att putta ut ALLT hö ur kragarna innan hon börjar äta :mad:

Jag har gett upp hästarna, och ger istället fåren mat ur kragarna, vilket fungerar utmärkt!

Har oxå ungefär liknande problem, dessutom ska de stå i, helst allihopa på en gång. Hade jag haft små, ointressanta hagar hade jag förstått byggsatserna i IKEA-modell jag finner på morgonen.

Man måste skruva ihop pallkragarna med pallen. Vill hästarna fortfarande välta konstruktionen så kan man lägga i sådana stora gråa fyrkantiga stenar som man har på gångvägar i tex trädgårdar.

Man behöver inte lämna ett utrymme för regnvattent att rinna igenom. Det rinner igenom ändå fast man har satt igen hålen helt (minemalt med spill). Man kan också lägga på markduk på pallen i stället för att spika igen hålen med brädor.

För bävrar så går det alldelles utmärkt att ta på antignag på kanterna eller där de sätter sina tänder. För de som gärna knaprar på botten på pallarna så fungerar det bäst med lite tjära då det snabbt torkar in och inte kluddar av sig på höt.

För de som kastar ut höt kan det hjälpa att lägga på en krage till alternativ hitta de lite längre pallarna som finns.

Generellt så brukar det behövas tre kragar för att det skall fungera optimalt.

Jag har använt detta sätt i många år nu och det har än så länge fungerat utmärkt. Jobbigast är bävrar, men de brukar bli "botade" om man är lite ihärdig med antignagmedlet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 061
Senast: Egonson_
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 895
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 465
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka