pållen äter för lite ..

G

guest 123

hej,
jag ha 2 hästar. 2ston. den ena är "normal" för hon äter sitt natthö på 8 kilo men den andra .. hon äter inte mer än max 4 kg :( kan göra vad jag vill hon vill helt enkelt inte :crazy: det är normalstora hästar på 450 kilo. dom stå inne nattetid, gräs finns ute i hagen att äta på dagarna. vet inte tycker det känns jobbigt men hon må bra och är pigg och glad. tänderna etc är kollade. behövde bara skriva av mig lite :)

Sv: pållen äter för lite ..

Hon är väl inte lika hungrig som den andra. Fyra kilo hö är ändå rätt mycket. :laugh:

hm tycker du? dom väger runt 500 kilo/ häst. den andra är inte tjock heller utom bara i bra hull. hm det är nog jag som är konstig kanske :)

Det är nog inga problem du kan ju stödfodra henne i hagen när hon är pigg och vaken, de sover ju på nätterna och har inte lika mycket tid till att äta speciellt om de äter långsamt.

ja hon tugga väääldigt noggrant :) hon äter havre, betfor och mineraler och det ta tid :) men det är ju bara bra

Jag har flera hästar som äter max 4 kg hö under natten, även om de erbjuds mer än så så äter de inte upp det. Gäller framför allt mina lite äldre hästar som inte längre kastar i sig allt de får. 8kg skulle inte någon av mina hästar äta upp under natten, utom möjligtvis unghästen som helst äter varje vaken minut. Jag tycker inte att du ska vara det minsta orolig för din häst. Speciellt inte om hon senare i höst får fler givor hö dagtid, när det saknas gräs.

Haha, jag tror inte att du behöver oroa dig, så länge hon betar ute. :laugh:

Vi har en häst i stallet som bara äter 1 kg över natten och kanske (om nattkilot skulle råkat ta slut...) ytterligare 1 kg på morgonen. Men eftersom hon går på bete dagtid så får hon säkert i sig strå ändå.

"Våranorexi" är ju ett känt begrepp, så varför skulle de inte kunna ha höstanorexi också? ;)

Hur mycket kraftfoder får hästen som ej vill äta upp sitt hö?
Vad för kraftfoder?

För där kan felet sitta i, att hon får kraftigt eller en stor mängd kraftfoder som gör att hon ej orkar med att äta upp sitt hö.

Har haft lite liknande problem, då min häst åt dåligt med hö då jag gav hon en fruktansvärd stor mängd kraftfoder och när jag minskade kraftfoder mängden avdsevärt då en häst skall leva på grovfodret ej på kraftfodret och nu går hion lättare upp i hull då hon var svårfödd och vilken skillnad fat jag drog ner kraftfodermängden för nu orkar hon ju faktiskt äta grovfodret!!

Det är nog inga problem du kan ju stödfodra henne i hagen när hon är pigg och vaken, de sover ju på nätterna och har inte lika mycket tid till att äta speciellt om de äter långsamt.

Hästar sover inte alls lika mkt som vi. De har massor av tid till att ha tråkigt i boxen på natten.

Men jag tycker okså att fyra kg hö låter ganska mkt till en som går i gräshage på dagarna.

Det du kan prova om du är orolig, är att dra ner givan till strax under vad hon äter. T ex om hon äter 3.5 kg/natt, då ger du 3 kg. Efter några dagar av att det inte finns ett strå i boxen vid frukost ger du 3.5 kg. Vänta tills det gått några dagar i rad där det är helt slut vid frukost, och prova sen med 4.5 kg. Osv.

Så har jag lyckats få 'snurr' på flera av mina som ätit på tok för dåligt. Dock, 4 kg hö är - beroende på vad 'natt' är, hur många timmar? - inte speciellt dåligt faktiskt för 450 kg (Som bte är ganska låg vikt, är du säker på de väger det??) häst. Så kan vara den är mätt.

Hur stor mängd hö ä'ter den dagtid, och hur mkt kraft?

den pållen som äter så mycket är 20 :) den andra är 14. hon få 3 dl uppblött Betfor, 4dl Havre morgon och kväll och lite äpplen och mörötter. gräset finns rätt mycket kvar i hagen. dom är inne mellan 18.00 - 7.00. hon må bra är i fin hull och skutta runt som vanligt. just nu få dom inget hö eller hösilage ute eftersom det finns så pass mycket gräs kvar i hagen. sen( när det behövs) så få dom hösilage ute ca 8 kilo per häst. TS halt ligger runt 70%.
med måttband väger hon ca 460 kilo. om jag räknar på till ex på hippovampus väger hon 520. så det är ju lite olika :) mager är hon inte heller inte fet hon är absolut lagom, även enl vet.

Senast ändrad av en moderator:

På så lång tid får jag nog hålla med dig om att 4 kg hö är väl klent. Dock, är det bara nu det är så, eller var det lika hela förra vintern t ex? Gräs kan ju ge 'anorexi' så det förslår?

enl hennes fd ägare åt hon aldrig mer än 8 kilo hö per dygn :confused: tycker hon åt mera förra vintern men då åt hon inte så mycket silage ute. hon är oxå ganska petig den damen. hon stå på halm så jag trodde att hon äter det men nähä inte min lilla dam :) vad menar du meg gräs anorexia?

Att vissa hästar så fort det är gräs i hagen föredrar det, och minskar ner ätandet av grovfoder.

Här sker det varje vår, så fort det börjar spira så minskar silageförbruket markant. Är en period där de går ner i vikt om man inte stödfodrar med kraft, då det inte finns nog med gräs, men de äter för lite grovfoder. De väljer hellre gräset, och även inne så småäter de mest, och väntar hellre tills de kommer ut och äter gräs.

Vill du ändra ätandet eller ej? Du får tips, men kommer mest med 'hon är sån, alltid varit'? Det är helt okej, 8 kg hö täcker mer än väl minimibehov TS för 450 kg häst, så du behöver inte oroa dig 'om du inte vill'. Men blir inte klok på om du vill försöka få henne att äta mer, eller om du tycker det är okej som det är?

jaha ok :)
jag vill ju iaf att hon ska äta tillräkligt. jag tycker hon skulle äta mer grovfoder men vet inte hur jag ska övertyga fröken. jag ha försökt att dra ner på mängden foder och sen höja gradvis. det funkade inte. hon åt upp allt när hon fick 3 - 3.5 kilo och när det gick över 4.5 kg så började hon lämna igen. äger henne sen 1,5år så det är ju inte så jättelänge.

Har du provat annat foder än hö? De flesta får i sig mer av ensilage..
Kräsna/känsliga hästar tuggar gärna långsamt på höet och ffa om det är minsta lilla dåligt. (Även om man inte märker det själv.)
Så länge hästen är i fint hull och är pigg och glad ska man väl inte vara orolig egentligen, men själv tycker jag det låter lite oroväckande om hästen inte äter mer än 4 kg på 13 timmar :o

Men som sagt, så länge hästen håller hullet är det väl ingen direkt fara.
Kan nog bli värre dock när hästen blir äldre (Var den 20?) och antagligen kommer bli mer svårfödd och kanske tom tugga ännu långsammare. :crazy:

hon fick hösilage förra vintern och det tyckte hon inte om för när jag gav hö till henne så åt hon ca drygt 7 kilo på en natt.. och det hela vintern. hon äter gärna ensilage, problemet är bara att jag bara ha 2 hästar och att det bara finns ensilage i storbal här runtikring. dom få ju inget ute eftersom det är så mycket gräs kvar i hagen. hon är jätte pigg och glad, absolut fint i hullet, vet tyckte bara: ja då är hon nog inte så hungrig. jaha:crazy: hästen i fråga är 14. den andra som är 20 äter glad upp allt hon få :)
problemet är oxå att hon fick kolik när hon åt blöt hösilage hös fd ägaren, enl dom få hon det när maten är för blöt. förra vintern fick hon ett lättare kolik anfall med (hon fick då tillräkligt med grovfoder )så jag vågar inte heller att ge henne annat än hö:crazy:

hon få ju 6 kilo hö på kvällen även om hon bara äter drygt 4 kilo. bara ifall att :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 705
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka