Pålle som inte ville äte...??*långt*

Alfakrulls

Trådstartare
Min Isläning, på 21 år, ville här om dagen inte alls äta. Han va väldigt trött, hängig och ställde sig bara i boxen och stod där...
Han varken tittade eller rörde maten, som han så annars alltid äter så glatt......

Hur orolig ska man vara?
Med tanke på ålder och så...??

Dagen efter va han som vanligt igen, lite trött och så, men annars så, han åt ju upp sin mat.....

Kan de vara för att han fäller mkt nu, och e lite gammal, att de är mkt snö ute???
Kan hästar ha vinter deprision?

Jag har känt nu när ja ridit honom dagarna innan, att ja tyckte han kändes jätte trött och seg, Han orkar ju knappt något längre....:(

Han e välldigt pigg och glad när man rider ut, men han verkar bara inte orka springa och så....han får så sakta, så sakta.....
Men han töltar ganska så lätt, men blir lätt anfådd efter, men just när vi töltar verkar han tycka de är helt ok.....han har alltid haft en bra kondition....

Men de känns "elakt" att rida honom nu tycker ja, jag vill ju rida min Pålle, men han verkar inte orka längre, fast han endå vill och är så glad och så......:(

Ska jag ställa av honom ett tag, eller är de bara att innse, att han e gammal och lite sliten?

Hur skulle ni göra?
Jag vet inget allt längre....vet inte alls hur jag ska göra....
Allt känns bara jobbigt.....vill ju inte att min bebis ska ha ont eller så, eller tycka de är jobbigt....

Kan tilläga att han har haft mkt problem med benen, så man kan säga att han e mkt äldre i benen än i sjävla kroppen, för kroppen e ganska så fin, inte spec svankig eller likande....

Alla säger ju att isläningar blir så gammla, men de behöver ju inte bli as gammla, vissa blir gammla vid 30, andra vid 20, precis som "vanliga" hästar & ponnier....

Gud, vet inte alls hur jag ska göra.....
Någon som vart i samma situation?

Sv: Pålle som inte ville äte...??*långt*

Jag har en ponny som är 25 år som hade en period då han var hängig (det var nu i vintras han tyckte väl det var tungt och tråkigt men denna kylan) och numera rider jag honom inte längre.
Men det är för att jag känner mig för tung för honom och han är väldigt svankig. Men pigg i övrigt och äter bra.

Nu till din häst, han kan ha en infektion i kroppen.
Visst kan det vara fällningen, ge lite extra vitaminer, gärna B vitamin.

Fortsätter det så hade jag tagit ut veterinär så man kan utseluta sjukdom.

Lycka till

Kan vara som du skriver, benen som börjar bli "trötta".

Sv: Pålle som inte ville äte...??*långt*

ja, kanske är de benen som tagit slut?
Ja, han äter B-vitaminer för fällnininge nu, så ja hoppas att de ska bli bättre.
Och jag hoppas att han blir piggare, annars får veterinären komma ut, allt för min Älskling!:love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 104
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama