Pållans stam

surprice1985

Trådstartare
Vad har ni att säga om nya pållans stam?
Jag är inte så insatt i dessa hingstar. Vad skulle hon passa, rent stammässigt, ihop med för hingstar om vi skulle betäcka henne? ("hopphingstar" framförallt)
e. Rubignon, Rubenstein I, Rosenkavalier, Romadour II.
På farmoderns sida finns: Donnerhall och Donwetter.
ue. Bratin uue. Brabant uuue. Drabant.

Är det en bra stam??

Lite rörigt kanske :crazy:

En liten fråga till :) Vad betyder (F.2) efter mammans namn?? Sto familj??

Sv: Pållans stam

Hon är ju dressyrstammad, så kanske inget man ska ha och avla hopphästar på? I så fall nån av multitalangerna som finns.

Det innebär att hon stammar från stoet Spinda 1866 född omkring 1925 och importerad till Flyinge. F-et står för Flyinge och 2 för att det var den andra stofamiljen från Flyinge som numrerades.

F.2 är den största stofamiljen i Sverige idag och t ex så kommer både Feliciano och Briar från den fast de stammar från olika döttrar till Spinda.

oki tack! Skulle ni säga att hon har en bra stam? Har verkligen ingen koll på dressyr sidan och på de äldre hingstarna. Anledningen till att jag hade velat ha en hopphingst till henne är att hon är mer hopptalang än dressyr.. Men en hingst med ett bra steg skulle det definitivt vara. Nu är det inte aktuellt att betäcka henne i år men nästa kanske eller året efter det, beror på när vi själva beslutar oss för att skaffa en familjemedlem till :)

Jag skulle absolut ta henne till en dressyrhingst med den dressyrstammen !
Om du nånsin skall betäcka leta efter en dressyrhingst som också kan hoppa.

Jag skulle inte vilja ha en Cardento-Rubignon-Donnerhall liksom...

Tack för rådet :) Jo vill ju ha lite hopp i avkomman med så en som kan både och hade ju vatt kanon.. Är alltid lite kul att kolla hingstar men så småningom är ju planen att hon ska betäckas så har börjat kika lite redan nu :)

Nu har jag ingen aning om hur det skulle passa med ditt stos stam.
Briar har ju bra blup på hoppsidan och är väl också hoppstammad tror jag. Ger dock inga nybörjarhästar...

Ditt sto har en mycket bra dressyrstam. Titta gärna på Florestan blod om du vill ha dubbeltalang, han själv fick iaf mycket bra poäng på sitt bruksprov men jag vet inte riktigt vad han nedärvt, men det finns många godkända söner efter honom.

Skulle också säga Florestan blod, han har mycket hoppblod bakom sig men är "dressyr" i folkmun.
= du får en dressyrhäst men den bör kunna hoppa.

Annars så måste jag förslå Laptop (finns på Flyinge) han är en väldig multitalang och har förärvt sig bra inom både hopp och dressyr. Det skulle nog kunna vara gångbart ur sälj synpunkt (även om man inte tänkt sälja så finns alltid risken att man behöver göra det)

Annars är även Sandro blodet väldigt multi.

Niveau tycker jag inte passar på ett sto med den stammen. Jag skulle inte köpa ett föl med en sådan stam.

Ditt stos stam skrivs ut så här:
e. Rubignon - Bratin - Nebraska - Urbino - Cerd

Bratin var placerad i lätt dressyr, Nebraska var placerad int svår fälttävlan (han hade bröder som var placerade i hoppning och dressyr högt upp i klasserna), Urbino finns i både många framgångsrika hopphästar och dressyrhästar.

Okeanos 1097, Briar 899 och Lucky Point 1121 kan du kanske titta lite extra på.

Liknande trådar

Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 437
Senast: Behati
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 958
Senast: supercassie
·
Avel Är rätt okunnig angående härstammning och så. Ska betäcka nästa vår och vill nu fördjupa mig i detta ämne, och tänkte lämpligen börja...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: Görel
·
Avel Hallå alla, skulle gärna ta emot lite rent hypotetiska tankar, gissningar och ideer kring hingstval till mitt sto... :bump: Lite...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Pansi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka