Pållan; svullen kota

Magica

Trådstartare
Upptäckte idag vid rykten att pållan var svullen vid kotan, vänster bakben. Dock inte halt i varken skritt, trav eller galopp. Ömmade inte heller, lite varm om kotan (hon e ju trots allt svullen därav värmen :idea:).

Kan ju skriva att igår skrittade jag henne + lite trav i ca 60 min (sätter igång henne nu efter betet, har konditions tränat nu i 3 veckor). Hon känndes lite knakig i skritten, inte konstant utan då och då var det precis som om vänster bakben vek sig under henne. I traven känndes hon jätte fin. När jag skrittade av henne var hon helt plötsligt på väg att gå omkull men hittade balansen snabbt igen. Satt av och kollade igenom henne men inget tecken på hälta eller ömmande. :confused:

Men som sagt idag så var hon svullen vid kotan...Spolade den i 20 minuter med kallt vatten.
Ska dit imorgon bitti igen och kolla + eventuellt spola den igen om det behövs.
Men ska jag ringa vet. imorgon bitti (är väldigt nojig så jag vill ju ringa) men jag kanske ska vänta nåra dagar för att se om svullnaden går ner, skritta lite och kyla kotan? Kna detta vara kotledsinflammation?

Tacksam för svar. Nån kanske har varit med om samma.

min totto kan bli sådär ibland (gammal galoppör) då lägger jag ett våtvarmt omslag med arnikagel och lindar båda benen (ex bak). har hon inge feber eller så tycker jag du ska vänta någon dag med vetten...

ok, min e oxå gammal galoppör men det beror kanske inte så mycket på det...usch ja...ja e helt förvirrad. nån feber har hont inte men då hon för ett år sedan drog på sig en knä leds inflammation i andra bakbenet hade hon inte heller feber! :confused: vilket man tycker så det är därför jag en väldigt nojig, men jag väntar nån dag iallafall för att se hur det tar sig. Hon vrickade förmodligen benet och det är kanske därför hon e svullen...jag bara gissar hej vilt nu... :o

Nån mer som har nån teori? Benet är mer svullet idag :cry: försökte få tag på vet idag. men lyckades inte.

veterinären har äntligen varit ute å kollat på henne å det visade sig vara lymfangit :cry: svullnaden har äntligen börjat gå ner. Nu har såren kommit fram + en STOR varböld som sprack imorse. Då hon fprtfarande är lite svullen ser såren riktigt otäcka och djupa ut, förhoppningsvis e de inte det.
Usch ja...får väl se hur de ser ut imorgon...Suck!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 153
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
920
Senast: Mirtai
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 954
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka