paljetter/glitter mm

sasucatu

Trådstartare
Har köpt en typ slinky liknande tröja från HM nu på rea. Tänkte exprimentera lite o se om jag kan göra den tjusig. Hur får man fast "diamanter" o annat glimglam? Lim? Sy?
Någon som har tips på var man kan få tag på sådant?

Sv: paljetter/glitter mm

Själv har jag inte vågat sy på nått på slinkysarna då de är i stetch och de är svårt att få nått att fästa bra utan att lossna när materialet stretchar. Men till västen jag har köpte jag ett silvrigt band, liknande platt skosnöre, och sydde på. Har även små stenar, sånna som stryks på, men köp då en hel packe i reserv för de rammlar lätt av.

OK, var har du köpt dom?

Ang väst, hurdan typ av väst ska man ha? Det är ju lite "inne" att ha väst annars också, men det kanske inte är sån väst man ska ha på tävling? Nån som har bilder?

Stryk-på-stenar har jag köpt i en liten affär i Arvika som mest säljer Pandurogrejer. Hon har fler leverantörer, så det är inte säkert de kom från just Panduro. Kvinnan som skulle sätta fast dem på kragen på en top i baddräktstyg är utbildad skräddare och brukar sy balklänningar, men hade problem att få dit dem. Så det är besvärligt.

Bästa sättet att få saker att stanna kvar är annars att sy fast det. Lim har en tendens att lossna. Om du ska sy fast flera saker i närheten av varandra på stretchigt tyg, låt inte tråden löpa mellan för många av dem. Tyget mellan kommer töja sig, men antagligen inte tråden, och förr eller senare kommer då tråden att gå av.

/Ida

tack så jätte mkt för era svar! ska ut o jaga väst o glitterstenar nu :d

Jag har testat att försöka "göra om" en tröjja jag köpte och resultatet blev faktist över förväntan, det är många som berömt den, jag gick in på www. mustang.dk, länkade mig fram på den amerikanska sidan, och snacka om snygga kläder:bump: så jag kopierade en som liknade min, jag sydde fast runda brodyrsömmar över axlarna som gick vidare halvvägs ned över armarna i ett snyggt snirkligt möster, innanför sydde jag på ett tyg i en annan färg, slutligen satte jag fast små glaskristaller runt om, dom köpte jag på en sybutik, dom var förklistrade, så man la en handuk över och strök fast dom med strykjärnet, det var skitjobbig för jag inte världens bästa på att sy men det blev bra, tog ca 3dagar.:smirk:

Det finns ju specielt lim för just tyger som är menat att använda när man ska ha fast paljetter och liknande. Bör finnas i i princip alla tyaffärer.

Whalor skrev:
Jag kom till den här sidan när jag klickade vidare på din.
http://www.hobbyhorseinc.com
Jag säger bara OHHH MY GOOD!!
Varför har vi inga sånna kläder som säljs i Sverige?

Det finns väl flera som säljer liknande kläder här i Sverige? Om du åker på någon större tävling där det finns försäljare, så kan jag nästan garantera att det säljs liknande tävlingskläder... :)

Ok, kanske ska besöka en tygaffär o ta med mig tröjan o säga vad jag tänkt mig. Dom lär ju veta vad som fastnar o vad som är bäst.

Har du ingen bild?:)

Kickis skrev:
Stryk-på.stenar och annat glittrigt brukar gå att köpa i de flesta hobby butiker. Än så länge har mina stenar suttit på ganska bra.
Ang väst, så kolla på state line tacks sida: http://www.statelinetack.com/global...T<>prd_id=845524441771676&bmUID=1137407484407
Man behöver ju inte göra nått precis likadant..

Vet du om någon fler sida med tävlingskläder, hade tänkt att sy egen tröja, men jag har inte bestämt vad jag vill ha för mönster så jag tänkte få lite fler ideér...:)

Whalor
Inga problem att köpa de kläderna i Sverige ! Finns en firma i vårat grannland Danmark med svensktalande trevlig personal.Inga problem att beställa till Sverige med full retur rätt om kläderna inte passar.Nästa gång vi träffas ska jag berätta mer.
ps Fick hem kläder därifrån för ett par veckor sedan :)

Hobby horse dom som är dom som verkar vara ledande inom westerntävlingklädersmarknaden. Både Statelinetack och den butik i Danmark (om det är den jag tror de menar) som är nämd i tråden här verkar sälja deras kläder. Men de måste ju finnas mer tillverkare?!
Ingen annan som vet nån annan än Hobbyhorse???

jo, hobby horse har några riktigt fina slinkers... men det enda problemet jag har med den sidan är att jag inte ser hur tröjorna ser ut på baksidan. :s

Haha..vilka I-lands problem vi har. :rofl: Nä, men skämt åsido så kan jag hålla med dig. Själv är jag även så att jag knappt vågar köpa på postorder då man aldrig vet hur plagget passar på en själv.:(

Kickis skrev:
Ingen annan som vet nån annan än Hobbyhorse???

Om du googlar på t.ex "Western Show clothing" så får du ju upp en hel del andra sidor! :)

Liknande trådar

Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 933
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar