Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har inte läst något om att palettblad reagerar på pH, men jag ska ju förstås inte utesluta det. Trodde dock det främst var ljusberoende, varför jag funderade över läget... Borde inte alla mina palettblad bete sig liknande då dock? Alla står i vanlig blomjord eller pelargonjord...Det kan inte ha med jorden att göra? Det finns ju växter som drar åt olika färg beroende på jordens pH-värde?
Jag säger, klipp av toppen på dem så att de buskar sig lite. Om de verkar växa dåligt brukar de gilla att få lite ny jord så sätter det nog fart. Just nu kan det börja bli lite fel årstid dock men ha förtröstan!Den större:
Visa bifogad fil 18106
Jag säger, klipp av toppen på dem så att de buskar sig lite. Om de verkar växa dåligt brukar de gilla att få lite ny jord så sätter det nog fart. Just nu kan det börja bli lite fel årstid dock men ha förtröstan!
Jag fick en liten spinkig palettbladstickling i augusti förra året. Den stod ganska mörkt hemma och såg faktiskt väldigt tråkig ut men när jag tittar på den i dag kan jag inte tro att den är mindre än ett år gammal för den är rejäl. Jag har redan toppat den flera gånger och den har massa barn nu
Jag skulle nog lämna ungefär 3 bladpar (alltså ställen där det finns blad om du förstår vad jag menar?), men jag har inte så mycket forskning att hänvisa till mer än att jag brukar göra såHur mycket skulle du ta? Du menar alltså att man bara klipper av så de inte är så höga och gängliga?
Ny jord, lite näring och nya krukor är på gång, i tanken iallafall
Hur mycket skulle du ta? Du menar alltså att man bara klipper av så de inte är så höga och gängliga?
Ny jord, lite näring och nya krukor är på gång, i tanken iallafall
Vad jag förstått så ska färgerna bli kraftigare och finare av solljus. Däremot måste man vara noga att nypa av alla blomknoppar. Får den blomma så tappar bladen sin färg tydligen.Jag har inte läst något om att palettblad reagerar på pH, men jag ska ju förstås inte utesluta det. Trodde dock det främst var ljusberoende, varför jag funderade över läget... Borde inte alla mina palettblad bete sig liknande då dock? Alla står i vanlig blomjord eller pelargonjord...
Ja det är ju vad jag hört med, så jag förstår verkligen inte färgtappet. Blommat har den inte gjort, så det förklarar det inte hellerVad jag förstått så ska färgerna bli kraftigare och finare av solljus. Däremot måste man vara noga att nypa av alla blomknoppar. Får den blomma så tappar bladen sin färg tydligen.
Jättefina bilder allihopa! Mer!
Mycket märkligt. Då vet jag tyvärr inte. Kanske näring skulle kunna ge den en boost?Ja det är ju vad jag hört med, så jag förstår verkligen inte färgtappet. Blommat har den inte gjort, så det förklarar det inte heller
Visa bifogad fil 18114
Kapa här, vattna med lite näring, ställ i soligare läge - ha tålamod - tadaaa!
Visa bifogad fil 18114
Kapa här, vattna med lite näring, ställ i soligare läge - ha tålamod - tadaaa!
Sätt i vatten, så får den rötter på 1-2 veckor och blir en ny planta.En till fråga, slänger jag delen som jag klipper av? Eller går den att spara på nåt sätt?
Just nu känner jag mig spyless på dom
Kul med många sorter! Släng upp en bild på den misstänkta China Rose-plantan så kanske jag kan hjälpa att spåna!Har blivit frälst sedan jag fick sticklingar av 2 kompisar. Har hittills samlat på mig en misstänkt China Rose (men inte ens proffsen i gruppen Palettbladsgäris på Facebook verkar kunna ge ett bra svar), Wizard Scarlet, Black Dragon, Rustic Orange, Wall Street, Keystone Kopper, Bronze Age och Combat. Försöker samla på orangea varianter. Wizard Scarlet på bild.
Visa bifogad fil 18654
Kul med många sorter! Släng upp en bild på den misstänkta China Rose-plantan så kanske jag kan hjälpa att spåna!