Pålagringar.

L

Lisaaa__

Hej

Ville bara höra varför det är farligt med pålagringar på benen på hästarna? Jag vet flera hästar som har det och har aldrig varit halta eller dyl.

Sv: Pålagringar.

Efterhand som man lever slits kroppen. En äldre individ har ofta förslitningar i lederna av olika slag. Hon människor kan man t ex höra att folk har dåliga höftleder eller ont i knän eller rygg. Detsamma gäller förstås hästar. Man kan byta och reparera leder till en viss utsträckning på människor och lättare djur men när det gäller hästar är det svårt eftersom de är så tunga och inte kan hoppa på tre ben som t ex en hund kan göra. Och en häst som har förslitningar i sina leder kan ha svårt att fungera i sitt arbete. Det beror lite på var skadan sitter. En människa kan jobba trots att man är lite halt, men det kan ju inte hästen.

När man använder ordet pålagring om hästar så menar man när ledytan och ledbrosket slits så att ben nöter mot ben och kroppen försvarar sig då med att bilda mer ben. Ledkulan och ledskålen passar inte längre som hand i handske utan leden deformeras. Kanske inte leden går att böja och sträcka lika mycket som förut. Om detta har betydelse eller inte beror på var skadan sitter. Pålagringen kan komma av naturligt åldrande men också efter ledinflammationer eller skador av olika slag. Om pålagringen sitter i vägen har hästen problem, om inte kan hästen fungera bra ändå. Ett överben är egentligen samma sak som en pålagring men sitter då inte i leden utan är lite extra benbildning som uppstår efter att benhinnan fått en smäll.

Ja, det var en liten föreläsning om pålagringar :) Hoppas det blev lite klarare vad det är för något och hur det kommer sig att det ibland blir problem.

Mycket bra beskrivet...kan tillägga att man anger graden av pålagringar från 0-3 där 3 är värsta tänkbara. När min förra dömdes ut var det just grad 3 han hade på alla 4. Syntes inte i arbete annat än att han tappade humöret något väldigt samt undvek att röra sig så mycket i hagen och var småsur för jämnan...så alla hästar reagerar inte med hältor direkt. Rent naturligt försöker dom dölja sånt så länge det går.

Min häst haft ett överben i flera år och aldrig haft problem av det.(ena bakbenet)

tack för svaren :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 027
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 813
Senast: Strandad
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka