pålagringar

satanic

Trådstartare
har en foderhäst som har pålagringar som börjat krångla så nu skall han sprutas med kortison o sen med ledvätska..
hur vanligt är det att pållarna blir 100% friska efter det?
vill kunna rida o köra som vanligt

Sv: pålagringar

En häst kan inte bli 100% frisk om den har pålagringar, pålagrningarna försvinner INTE, men hästen kan ha dem utan att ont. Det vet ni först efter en eller flera behandlingar. Det finns en anledning till varför hästen fick pålagringar och jag skulle tyvär säga att oftast är användbarhet något begränsad, men inte alltid. Allt beror på hur hästen svarar på behanvdlingen och hur mycket pålagringar det är.

Vad menar du med att ni ska spruta leden med ledvätska?? :confused:

Pålagringarna försvinner inte även om man behandlar dem.... men hästen kan gå normalt utan att besväras av dem om den svarar på behandlingen.... ofta (tror jag) att det tyvärr är ett återkommande problem som behöver behandling emellanåt- så användningen är nog lite begänsad...
vet inte vad du avser med ledvätska -tuppkam kanske?

Min häst har pålagringar i hovlederna fram och även spatt. Han är nu efter sju år utdömd. Han håller ett tag men blir sedan halt, behandlad igångsatt halt igen osv. Han är ingen häst som går hårt. Vi har gått från träningar till bara skogsridning till enbart skritt men han håller inte ändå. Det är inget kul alls just nu. Men jag vet att han inte trivs med att bara finnas.

vi skall ta ledvätsak från ett annatben o flytta över då vet inte tycker att vi skall använda tupkam då han är såppas gamal. tror inte att pållen kommer att bli såppas rid/körbar som jag vill då han är tung o gamal (850kg o 20 år) men ägaren ville att vi skulle testa så det är hennes beslut får se hur han reagerar...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V