Pålagringar

Sv: Pålagringar

Knyt din ena hand och håll den andra handen runt knytnäven. Så ser det ut i en frisk led. Änden på det ena skelettbenet vilar i en skål på det andra benet. De två benändarna passar precis ihop och de ytor som ligger mot varandra är klädda med ledbrosk så att ytorna glider lätt mot varandra utan att nöta. Ledvätska smörjer leden och allt hålls på plats av fina bindvävsstrukturer, ledkapsel, ledband och muskler.

Prova med din knytnäve att låta "leden" röra sig och känn hur fint och lätt det går. Men om du nu skjuter ut ena knogen i den hand som du har knutit så märker du hur det tar emot i rörelsen. Detta kan man säga liknar vad som händer när man har fått en pålagring.

Vad som egentligen händer är att ledbrosken slits eller bryts ned av inflammation så att det skyddande lagret försvinner och ben nöter mot ben. Kroppen försvarar sig genom att bilda ännu mera ben och man får en liten nabb, ytorna passar inte längre ihop lika fint som förut. Smärta uppstår, leden kan inte röra sig i hela omfånget och leden deformeras.

Hur stort problemet blir beror på hur mycket leden deformerats och var pålagringarna sitter och hur de stör ledens normala funktion. Allt ifrån att hästen blir helt obrukbar till att det inte har någon betydelse alls. Lederna slits under livet och även vi människor får problem med våra leder när vi blir äldre. Kanske vi får lite ont i ett knä och svårt att gå i trappor. Men det behöver inte hindra oss från att klara av att göra andra saker. Bor man i ett enplanshus kanske man inte ens vet om att man inte klarar att gå i trappor särskilt bra.

Motsvarande för häst är kanske att det blir svårt att fortsätta fungera i hopping, däremot kanske promenadridning fungerar hur bra som helst. Men det kan förstås också vara så att leden är så skadad att hästen har värk och svårt att fungera normalt och måste tas bort.

Så med andra ord, pålagring är ett slarvigt ord för att det finns förslitningar i ledytorna i någon eller flera leder och om det är allvarligt eller inte beror helt på omständigheterna.

Hoppas du förstår lite bättre hur det fungerar, återkom gärna med frågor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: Strandad
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Min islandshäst har pålagringar I lumbosacralleden och si-led vänster sida. Några mer med islandshäst som har haft detta? Vilken är...
Svar
3
· Visningar
703
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp