Sv: Pålagringar
nutte skrev:
Hästen är inte halt nu, och har bara haft en diffus hälta. Pålagringen är bara ytterst liten enl röntgen, växer pålagringar hela tiden och hur fort? Men pålagringar får man väl inte koll på vid en vanlig veterinärbestiktning, så alltså sker det säkert massor av hästaffärer hela tiden där hästen har någon pålagring
Du har så rätt....pålagringar har man ingen koll på vid vanlig besiktn. böjprov ex...man måste röntga...så därför sker en massa hästaffärer med pålagringar...
Jag vet inte om de "växer", men tror det...det blir nog en påfrestning i leden på nåt vis vilket bildar mer pålagringar, sen är det olika hästar oxå, vad gäller smärtgräns o visa hälta, för att man skall upptäcka dom i tid, likaså är det svårare på bakben än framben, att göra nåt åt, har jag förstått...men jag är ju inte veterinär, har bara en smärtsam erfarenhet av pålagring på min förra häst.
Han blev inte 5 år...
Köpte honom som 2 åring av en hästhandlare...knappt 3 år senare fick jag ta bort honom pga pålagringar som en 20åring i bakknä..
Han var den sortens häst som hade haft det svårt i sina 2 första år och visade inte sin smärta m hälta el dyl.
Nä, han älskade gå ut o rida och hitta på saker..men till slut blev smärtan för svår även för honom och jag kunde förstå att nåt var fel.
Han var ingen "sällskapshäst", så bara gå i en hage var inte hans melodi...och jag visste att det skulle bli jobbigare för honom m åren...så därför är han nu på de evigt gröna ängarna
, men har inte ont..
Så jag håller m Gunnars...varför köpa bekymmer...
Det finns helt friska hästar....sen vad som sker, vet ju ingen, som tur e, för då hade man nog hållit sig till golf el nåt...
Ps...jag rekomenderar alla att röntga..det är värt de pengar..så vet man iaf om där finns pålagr el benbitar...
Ursäkta novellen...men det kändes rätt skönt o ha dig som "bollplank"
Det är snart (19e)nämligen 2 år sen jag stod o höll i grimman, när...