Pålagringar

N

nutte

Hur vanligt är egentligen pålagringar? Hur många här har en häst med pålagringar? Har era hästar några problem av det? Jag skall kanske köpa en häst med pyttelite pålagring på ett framben, är det en dålig idé? Hästen har aldrig haft någon hälta förrän nu, då dom röntgade och fick syn på denna lilla pålagring. Vad kan problemen bli av det om man främst ska ha hästen till promenadridning? :confused:

Sv: Pålagringar

Jag HADE en häst m pålagringar.....
Orkar inte prata om det nu...:cry:

det är väldig skillnad på hur pålagringarna sitter, men tror(skriver tror eftersom jag inte har riktig koll) dom flesta hästar med pålagringar kan gå som promenadhästar, men vet i alla fall en häst som har gått upp till svår klass hoppning med pålagringar i kotorna runtom.

Men det bästa är att fråga vetrinären vad han tror om pålagringarna på just den här hästen om vet anser att dom påverkar.

Mvh
Camilla

Det är väl egentligen bara en veterinär som är insatt i hästens behandling som eventuellt kan "sia" om framtiden.

En pålagring tyder ju på att något inte är bra och tydligen är ju hästen halt. Jag hade inte köpt den hästen.

Varför börja med ett problem, det finns så många hästar, köp en häst som inte är halt i stället så slipper du mycket bekymmer.

Lycka till.

Hästen är inte halt nu, och har bara haft en diffus hälta. Pålagringen är bara ytterst liten enl röntgen, växer pålagringar hela tiden och hur fort? Men pålagringar får man väl inte koll på vid en vanlig veterinärbestiktning, så alltså sker det säkert massor av hästaffärer hela tiden där hästen har någon pålagring :crazy:

nutte skrev:
Hästen är inte halt nu, och har bara haft en diffus hälta. Pålagringen är bara ytterst liten enl röntgen, växer pålagringar hela tiden och hur fort? Men pålagringar får man väl inte koll på vid en vanlig veterinärbestiktning, så alltså sker det säkert massor av hästaffärer hela tiden där hästen har någon pålagring :crazy:
Du har så rätt....pålagringar har man ingen koll på vid vanlig besiktn. böjprov ex...man måste röntga...så därför sker en massa hästaffärer med pålagringar...
Jag vet inte om de "växer", men tror det...det blir nog en påfrestning i leden på nåt vis vilket bildar mer pålagringar, sen är det olika hästar oxå, vad gäller smärtgräns o visa hälta, för att man skall upptäcka dom i tid, likaså är det svårare på bakben än framben, att göra nåt åt, har jag förstått...men jag är ju inte veterinär, har bara en smärtsam erfarenhet av pålagring på min förra häst.
Han blev inte 5 år...:cry:
Köpte honom som 2 åring av en hästhandlare...knappt 3 år senare fick jag ta bort honom pga pålagringar som en 20åring i bakknä..
Han var den sortens häst som hade haft det svårt i sina 2 första år och visade inte sin smärta m hälta el dyl.
Nä, han älskade gå ut o rida och hitta på saker..men till slut blev smärtan för svår även för honom och jag kunde förstå att nåt var fel.
Han var ingen "sällskapshäst", så bara gå i en hage var inte hans melodi...och jag visste att det skulle bli jobbigare för honom m åren...så därför är han nu på de evigt gröna ängarna:cry: , men har inte ont..
Så jag håller m Gunnars...varför köpa bekymmer...
Det finns helt friska hästar....sen vad som sker, vet ju ingen, som tur e, för då hade man nog hållit sig till golf el nåt...
Ps...jag rekomenderar alla att röntga..det är värt de pengar..så vet man iaf om där finns pålagr el benbitar...
Ursäkta novellen...men det kändes rätt skönt o ha dig som "bollplank"
Det är snart (19e)nämligen 2 år sen jag stod o höll i grimman, när...

Tråkigt för dig :( Tyvärr syns det ju inte utanpå.....Hörde talas om en annan tjej som också fick avliva sin häst pga pålagringar....Får nog ta mitt förnuft till fånga och lyssna på dom som har erfarenhet, men hästen var såå fin....Börjar lessna på det här letandet nu, alltid är det något som sätter käppar i hjulet....

HeJ!

Ville bara säja att jag precis diskuterat detta med röntgen med en veterinärstudent (och dom får ju ändå det senaste) och hon har fått lära sej (precis som jag inom människosjukvård) att röntgenförändringar är så vanliga att de inte alls behöver påverka. Min häst har pålagringar i det knäet hon INTE är halt i. Blir hästen halt så KAN det bero på pålagringen, men lika gärna något annat..

Jag skulle inte köpa en häst med en svag markering/hälta, men det beror på att de tenderar att bli värre om man inte kan hitta orsaken till hältan.. Om pålagringen inte påverkar enl. vet, kan man lika gärna köpa hästen, men då är ju förutsättningen, tycker jag, att hästen INTE är halt! / Lavinia, som tycker skelett är ruskigt intressant

En häst i stallet med bla. pålagringar. Honom ska de ta bort pga. oförändrad hälta efter vila i typ 4mån..
Men är inte heelt säkar att det är på grund av just pålagringarna, då han även har andra problem med benen. :(:cry:

Jag hade inte köpt en häst med pålagringar.

Har själv haft en häst som hade de i ett bak knä och i nacken och det blev bara värre och ästen fick ont nästan överallt.

Hästen avlivades strax innan jul :cry:

Hej!

Ville bara säja att min tjej med pålagringar är helt fräsch nu och om vet. har rätt kommer inte hennes pålagringar påverka alls../ Lavinia

Min 6-åring hade pålagringar i båda framknäna och båda haserna och togs bort tre dagar före Miss Sixtys häst. :cry:

Veterinären ansåg att hon skulle tas bort omedelbart och att det inte ens var någon mening att försöka behandla. :(

Min häst har pålagringar på båda fram men störs inte ett dugg av det, Hans pålagringar är endå inte så små det enda vet har sakt till mig är att inte hoppa för mkt över ca 1m.:)

Hmm fast sedan kan det ju vara så att hästen blir halt på benet utan pålagringar för att den går och avlastar.

min ponny fick pålagrningar och han gick inte ens att använda som premenad häst, jag skulle aldrig köpa en häst med pålagringar om jag inte kännde hästen väl och vetat att hästen haft det i några år och fungerat bra ändå... vad ska du ha hästen till??

På min häst konstaterades små pålagringar i hoven eft en tids hälta.(Ca 8000:- + ett x antal återbesök senare....):crazy:
Nu mår han bra - äter glucosamin & hoppar & går dressyr.
Enl vet skall han röra på sig så mkt det går & så länge han e glad & gör det som krävs av honom så får han hållas - men jag hade ALDRIG köpt en häst med detta i bagaget - köp inte problem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: igbest
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022