Pålagringar

BernT

Trådstartare
Hur pass allvarligt är det med pålagringar i frambenen? Är båda frambenen som är drabbade samt båda knäna har urkalkningar.
Går det ens att använda en häst som har detta som hobbyhäst i framtiden (kanske tävla lite på typ lokal-regional nivå i hoppning) eller är det bara promenadridning?

Sv: Pålagringar

Omöjligt att säga, vissa är mer brydda av sina pålagringar än andra. Men jag skulle inte ens tänka tanken hoppning med en häst med pålagringar BF och urkalkningar i knäna BF.

Jag skulle heller inte ens tänka tanken på att köpa den/ta emot den gratis heller - om du är spekulant på en sån?

Förr eller senare blir alltid artroser värre, tyvärr. Det kan ske imorgon eller om 10 år - man vet aldrig.

Åh, som jag trodde alltså. Nu har jag visserligen inte sett plåtarna så jag vet inte exakt hur allvarligt det är.
Jag är inte spekulant, jag äger redan hästen...
Anledningen till att jag inte sett plåtarna är för att hon är utlånad på foder för tillfället.
Hon är ju bara 5 år så det känns ju inte lovande :(
Vad gör man med en häst som har pålagringar? Hon är ju för stor för att vara sällskapshäst och utdömning känns ju trist :crazy:

Ah jo, det kanske funkar för er, supergött isf, MEN det finns inte ens chans att det funkar för mig.
Hästen är utlånad på foder, till en som vill träna och tävla. De ska till klinik för återbesök snart och är inte hästen frisk kommer jag ta hem henne (känns ju fel att låta de ha en skadad häst dé inte kan använda) och låta min veterinär ge ett utlåtande.
Jag har inte tid med häst så hur detta ska lösas vet jag inte. Men att ha ett femårigt fullblod som sällskap/pensionär går inte, hon blir helhispig om hon vilar några dagar bara. Dessutom behöver jag ingen sällskapshäst och att ge bort en skadad ung häst känns fel, känns som risken för vandringspokal är extreeeemt hög.

Åh, som jag trodde alltså. Nu har jag visserligen inte sett plåtarna så jag vet inte exakt hur allvarligt det är.
Jag är inte spekulant, jag äger redan hästen...
Anledningen till att jag inte sett plåtarna är för att hon är utlånad på foder för tillfället.
Hon är ju bara 5 år så det känns ju inte lovande :(
Vad gör man med en häst som har pålagringar? Hon är ju för stor för att vara sällskapshäst och utdömning känns ju trist :crazy:

Är hon halt och det är därför hon röntgats?

Hon behöver ju som sagt inte besväras av sina pålagringar, och/eller kanske inte gör det förrän vid en viss nivå. Så måla inte fan på väggen riktigt än. Även om det ju är bland det sista man vill se på de unga. Jag har en femåring med artros (dvs pålagringar) båda framkotorna, så du har både min fulla förståelse och mina fulla sympatier.

Jag hoppas dock att han ska kunna fungera för någon form av ridning/träning - helst på en nivå som vi båda är nöjd med. Han behandlades med IRAP i vintras, så det är bara att 'vänta och se' helt enkelt, hur bra det går/inte går.

Ang sällskapshäst är det nog individuellt det med, min veterinär tyckte dock när jag undrade om vi inte skulle böja om osv efter IRAP-behandlingen att 'nej, vi kollar när du satt igång honom. Ingen artroshäst mår bra av att stå'. Då hade han förvisso stått på box med promenader vid hand i 4 månader, och det viktigaste var att han aldrig blev 'helt stående' utan i alla fall skrittades. Så tillräckligt stor hage och långa dagar osv så kanske tillgodoser rörelsebehovet - och det är säkerligen individuellt med. Med t ex spatthästar (även om det ju är lite annan typ av uppkomst osv även om det är en artros där med) är det ju samma med, de mår bäst av att röra sig mycket och regelbundet. Så det talar kanske emot sällskap - lite beroende på vilka möjligheter och omständigheter man har.

Men, det finns ju hästar som ser ut som skit på rtg men som inte tycks bekymras (och så motsatsen), så än tycker jag inte du ska ge upp hoppet. Men däremot skulle jag nog begrava alla tankar på hoppning övht - tyvärr.

Nu är det ju inte jag som har haft hand om henne det senaste halvåret men som jag förstått var hon stel/rörde sig konstigt och markerade och därför åkte de in. Trist känns det, för det är ju en mysig häst så nu vet jag inte vad vi ska göra..
IRAP, är det den operationen där man skrapar pålagringarna?
Känns jättesvårt att veta hur man ska göra, en häst med pålagringar går ju inte att sälja och även om man ger bort henne så finns ju risken att hon säljs/ges bort fler gånger och till slut är det någon som rider som vanligt ändå. Och en promenadhäst kan jag inte ha, och det vill nog inte fodervärden heller. Nåja, får vänta tills återbesöket, vemvet kanske sker ett mirakel eller ngt :p
Hon har ju ingen direkt wow-stam heller så avel är inte aktuellt, dessutom kan väl pålagringar nedärvas?

Nej, IRAP är en ledbehandling baserad på hästens eget blod som inkuberas i ett speciellt provrör, som gör att kroppens naturliga 'antiinflammatoriska markörer' stimuleras , och sen injicerar man i led. Gud sån fin förklaring, men kolla länkarna nedan, så får du mer info. De få studier som gjorts visar på väldigt, väldigt fina resultat just när det finns broskskador och/eller artros. Alla f-bolag betalar dock inte för det, men de flesta.
http://aledjurklinik.se/ovrigt_nyheter_irap.html
http://www.theequinecenter.com/IRAP.htm

Nej förstod hon var på foder, men om hon ridits hårt, hoppats mycket eller liknande kan det ju finnas hopp om att hon ska kunna fungera trots pålagringarna på någon nivå om man t ex lägger om träningen? Är hon korrekt i sitt benställ och så?

Just pålagringar nedärvs inte. Däremot kan dålig hållbarhet och/eller dåliga leder nedärvas, så inte rekommendabelt att avla på en som fått pålagringar så ung nej.

Förstår precis funderingarna ang 'framtiden', och även i best case scenario så är det ju så att säga en chansning. Just för man har ingen aning hur länge det fungerar ens om man hittar ett läge som hästen nu är symptomfri i. Så det finns ju egentligen bara en utväg om behandling etc inte lyckas, eller om man känner att även i best case scenario är det för 'dåliga framtidsodds'.

Men jag håller tummarna för ett mirakel på ÅB =)

Jahapp då har det varit ÅB (det var tidigare än jag trodde :p) och ja det var väl inga goda nyheter. Ingen direkt förbättring.
Skritt i några månader, galopp tidigast slut av sommaren, hoppning tidigast om ett år.
Jag tycker synd om fodervärden så ska diskutera lite med pappsen om att ta hem hästen, för jag tycker det känns fel att fodervärden ska stå med en obrukbar häst och alla kostnader det innebär med en skadad häst.
Ska isf låta vår vet ge ett utlåtande och om det är okej så betäcker vi nog (ifall vet tycker att det finns risk för att dålig benställning osv nedärvs kommer vi såklart inte betäcka), för då får hon ju vila i ett år och sen får vi se för jag vill inte döma ut henne utan att ge henne en ordentlig chans först.
Iofs kan jag inget om avel men det finns ju proffs som kan hjälpa :)

Trist hon inte var bättre på ÅB. Men varför inte sätta igång henne som veterinären sagt? Dvs skritt nu några månader, galopp i slutet av sommaren etc. Det är ju inte nödvändigtvis så att låta henne drälla i hagen i ett år är att öka chanserna, utan det kan tyvärr stjälpa mer än det hjälper. Själva artrosen bli ju aldrig bättre. Utan det är i så fall ledinflam. som artrosen triggat som du kan vila bort, men du kan ju riskera få motsatsen med tyvärr.

Har hästen dålig/avvikande benställning alltså? All exteriör kan ju nedärvas dessvärre

Nej jag håller med dig, helt stående ska hon absolut inte vara, men jag hade tänkt att hon helt enkelt får skrittas i ett halvår/ett år. Och då ha en bebbe i magen ev under tiden. För jag har lite dåliga erfarenheter av att följa vets råd om igångsättning (de brukar sätta igångsättningen så kort) så den här gången tänkte jag låta det ta extra lång tid för att verkligen vara säker på att hon får en riktig chans att läka.

Njaa det tycker jag väl inte att hon har, men jag är ingen direkt extriörexpert, hon ser ut som alla andra :p Men tänkte att vet får ge ett utlåtande iaf.

Okej, då förstår jag hur du tänker. Och att skritta henne så länge är ju inget negativt, men jag skulle inte betäcka. Dels för att jag inte anser stoet bör i avel alls, men även för att jag inte skulle vilja utsätta de frambenen för en dräktighet. Att stå med en stort och tungt högdräktigt sto som har ont bara av att gå - det är nog den minst avundsvärda situation som finns.

Tycker inte heller du ska betäcka. Känns inte som en unghäst med pålagringar är något man vill föra vidare.

Hoppas det går bra med din häst annars.

Har hon haft en kontrollerad foderstat under uppväxten? Urkalkningar känns spontant för mig som ett rent foderproblem där hon inte fått i sig vad hon behöver.

Ingen aning om hur hon varit fodrad förut, hon är imp Danmark som 2 el 3 åring så jag har ingen aning om vad hon käkat.
Nä betäckning är kanske inte optimalt, ska låta vår vet kolla igenom ordentligt och ge eTt utlåtande.
Försöker mest bara spåna på vad tusan vi ska göra med henne, för rehaben kommer ju ta lååååång tid. Iofs är hon ung och jag har väl ingen brådska så sett.

IFörsöker mest bara spåna på vad tusan vi ska göra med henne, för rehaben kommer ju ta lååååång tid. Iofs är hon ung och jag har väl ingen brådska så sett.

Fast, hur tänker/menar du ang 'vad tusan vi ska göra med henne?'. Behöver hon nödvändigtvis 'göra' något mer än rehabiliteras då?

Alltså om hon ska skrittas tre månader t ex (jag bara hittar på ett exempel), kan hon inte 'bara' skrittas tre månader då - utan måste hon vara dräktig/ha en annan uppgift med?

Sen, inte alls säkert rehaben kommer ta lååååång tid - även om den givetvis kan det. Du kan ju inte göra något åt artrosen. Utan det som är frågan är dels om den är smärtutlösande i sig, eller om den 'bara' triggar ledinfl och man i så fall kan häva den om det kommer igen.

Så, ett föl kommer inte öka hennes chanser att bli bra, det kommer inte heller ett halvår i hagen eller liknande göra heller, tyvärr. Utan endera så svarar hon ju på behandling och rehab, och blir hältfri och sen får man då som steg två se vad hon håller/inte håller för, eller så svarar hon inte på behandling och rehab och då ser det ju inte lika roligt ut...

Vad tusan vi ska göra med henne är väl mer vad vi ska göra i framtiden. För hoppa kommer hon ju aldrig göra och dressyr vet jag inte om hon passar till och jaa då återstår ju inte så mkt :p att sälja som ren skogsmullehäst är nog uteslutet, hon har alldeles för mkt huvud för det. Fast nu utgår jag från att alla som promenadrider bara vill ha snälla och lugna hästar :p
Hältfri är hon redan, hon har aldrig haltat, inte ens om man böjer ''rejält''.
Så det var tydligen inte pga hälta/markering som de åkte in utan det var mest för att kolla rent allmänt som jag förstått det.
Men det är det som är så konstigt, hon visar noll och inga tecken på smärta, hoppade glatt banor på rätt hög höjd bara ngn vecka innan röntgen tex. Menmen, hon kanske är grymt smärttålig eller ngt :cool:
Vi har iaf erbjudit oss att ta hem henne, så nu får vi se hur det blir med det :)

Fast som jjag skrivit innan, så det finns hästar som ser fula ut på röntgen men har noll besvär av det - och omvänt.

Så om hon inte varit halt, ovilligt etc är det ju bara att fortsätta rida henne, tänka lite extra på frambenen och hålla koll på?

Jo, det är väl mest det att när man vet att röntgenplåtarna ser fula ut så blir man med ens mkt försiktigare :p
I vilket fall så får hon ta det lugnt nu och bara skrittas några månader för att sen sättas igång och så får vi se hur det blir.
Får väl köra lite BOTpaddar och trycka i henne steeljoint om vi tar hem henne, det kaaaan ju hjälpa ;) :p
Och om vi tar hem henne ska vi åka till vår klinik och kolla igenom och så får veterinärerna där ge tips och idéer om hur vi ska fixa hållbarheten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 602
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka