Pålagringar vid bogen

Blueberry555

Trådstartare
Jag hade ute vet för ca 3 veckor sedan å då konstaterade han att min häst hade fått pålagringar på bogen, precis framför framvalvet där sadeln ligger. Han sa att min häst har inte ont utav detta, men att han kommer att ha svårt för sig. Ngn liten rörelsestörning kommer han alltid att ha när man samlar han.

Han har skrittats barbacka i 5 veckor nu, men när sadeln kom på så ser man att han får det jobbigare.

Har ni ngr tips på vad man kan göra? Ngn speciell sadel mm?? Allt e intressant.

Sv: Pålagringar vid bogen

Han kände över honom å sen sa detta :( Frågade han om jag skulle åka in till kliniken men det tyckte han var onödigt.

Ja, åk till en klinik för utredning. Ta med sadeln då - så de kan titta på den också.

Är det en vet som påstått detta? Hur som helst så måste ju hästen utredas ordentligt!

Kolla upp ordentligt!
Men ingen ovanlig skada, tyvärr skapar illasittande sadlar ofta problem. Ifrågasätter dock att han kunde konstatera detta utan röntgen e dyl.

Du kan pröva på att göra punktbehandling på hästen vilket en utbildad ska göra. Det kan lossa på spänningar i hästen och därmed göra den mer rörlig i leder och muskulatur. Jag prövade det på min häst och det fungerade jätte bra, pröva även att köpa en bomlös sadel det hjälper otroligt mycket tackvare att den formar sig efter hästens rygg.

Pålagringarna hittades via ultraljud. Han har även en inflammation där. Jag har kännt att han e lite hackig i det frambenet. Han snubblar till lite lätt nä man kräver ngn form utav samling.

En fundering, kan sådant här kanske komma från problem längre ned? Jag tänker på när du säger att han snubblar och är "hackig" i frambenet på samma sida. Men det kanske också är kollat.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 081
Senast: netschjen
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 958
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 260
Senast: Linda_A
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 280
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka