Pålagringar-vad göra?

B

brunette

Hej!
Min 6-årig ponny har lindriga pålagringar på sina framkotor:cry: Nu undrar jag vad jag ska göra för att underlätta för honom och för att undvika mer problem i framtiden :)

Dels har jag läst att man kan ge glukossamin och undrar om någon har något tips vilket man ska ge? Har läst om glukomax och tycker det verkar bra. Har förstått det som att hyaluronsyra ska vara bra oxå. Innehåller glukomax hyaluronsyra el är det ett annat tillskott man köper till?
Är det något annat jag ska tänka på innan jag börjar ge det eller är det bara att börja och se om det verkar ha någon effekt? Blandar man det i betforn då?

Sen tänkte jag på Back on track paddar:) Det ska väl oxå vara bra?? Ska man ha dem på nätterna då eller ska man ha dem på ett tag innan man ska rida?

Veterinären sa faktiskt att jag tom kunde hoppa efter några månader och rida mer el mindre som vanligt. Men jag tänker undvika både hoppning och böjda spår. Är det något mer man ska tänka på? Förutom lång uppvärmning och bra underlag? (Vad jag förstått som bra underlag är ganska hårt vid skritt och mjukt/sviktande men inte FÖR mjukt vid trav och galopp??)

Innan han fick kotledsinflammation red jag en del i ridhus.. Kan det vara därför han fått problem?? Jag tänker iaf unvika ridhus och banor, iaf om det är väldigt mjukt underlag. Tänker jag rätt då??:)

Vad ska jag mer tänka på?? Vill ha alla tips! Är det bra med mkt utevistelse?? Är det bra om han rids ofta el ska han ridas tex varannan dag? Promenader? Långa skritturer??

Tips på hur man kan bygga muskler så han inte belastar lederna så mkt??:)

Så är han ju tyvärr lite tjock oxå :( Har kämpat som en galning med det...och han har faktiskt varit okej i hullet över sommaren, men har blivit lite tjockare nu igen. Men det ska jag verkligen kämpa med...

Han är även skodd med en "rundare" sko nu och det tycker jag har gjort en del skillnad faktiskt. Förut kunde han snubbla en del, men nu gör han inte alls det lika mkt, utan ngn gång bara.

Puh blev långt....men vill ha MASSOR med tips :d

Tack på förhand, mvh brunette :laugh:

Sv: Pålagringar-vad göra?

Förresten det var kanske cortaflex jag täkte på och inte glukomax....blev lite konfunderad nu :p

Hej!

Vet du varför han fick kotledsinflammation?

Oftast beror ju kotledinflammationen på tex felaktig utrustning (sadel,bett) eller tyvärr ganska ofta ryttarens oförmåga att rida sin häst bra. Nu säjer jag inte att det är så i ditt fall.

Jag tycker du ska prata med din veterinär och göra som den säjer. Jag skulle tro att träning är bra för hästen, men att den då ska gå i en ändamålsenlig form. Dvs träna för kunnig tränare, som kan hjälpa dej få hästen att jobba utan att slita på sina kotor.

Kolla även utrustningen och att häst inte har ont i rygg/bakknän, då får de ofta kotledsinflammationer (som kan utvecklas till pålagringar). om du själv säjer är övervikt inte bra, så hjälp häst gå ner till normalvikt. Det vet jag inte är så lätt, men det går om man kämpar.

Du verkar vara mycket mån om din häst, så se till att få hjälp av kunnig tränare (inte ens sån som bara anser att nackens böjning och huvudets placering är det viktigaste) och kolla över utrustningen ordentligt.

Lycka till!

/ lavinia
Mycket utevistelse och varierad motion, kanske köra in häst?

Tack snälla för ditt svar :bow:

Det var många bra tips :laugh:

Nä, jag vet inte varför han fick det men det vill jag verkligen försöka ta reda på så jag kan förbättra det i framtiden.

Han är ganska inåttåad (el var det utåttåd...:confused:) och hovslagaren sa att han slet snett på skon, så att det blev en brytning för varje steg, framförallt när han var nyskodd, tills han slitit skon på "sitt sätt". Oj var svårt att förklara :p Men då skodde han iaf honom med den här rundare skon istället, så att överrullningen skulle bli bättre. Vet inte om det kan ha påverkat mkt??

Sen det här att han reds en del i ridhus under våren...underlaget kanske blev för mjukt/tungt...

Annars är det väl det här "vanliga" som du oxå nämner....överansträngning på olika sätt osv.

Tycker att jag alltid varit så noga...är försiktig med underlaget och jag har tränat för en bra tränare och så...När jag tränade red vi en hel del volter..men det var ju för tränaren och hon var väldigt noga att han skulle gå rätt för att inte slita på lederna.

Men ska kolla över utrustningen igen och vara ännu noggrannare med allt!!:)

Min ponny fick kotledsinflammation i juni 2008, och ända sen dess fram till 20 juli 2009 ( hon avlivades då ) blev inflammationen bara värre och värre. Det "spred" sig till ryggen, båda bakknäna och vänster framkota. Vet kom fram till att det va kronisk inflammation och det fanns inget att göra. Vi fick tipset att ge Bio Glucomin +HA(innehåller hyaluronsyra), och började ge henne det men hon var extremt kräsen så hon åt inte upp maten och sen fick vi beskedet att avlivning va enda utvägen kvar...
Ägaren till stallet ger det till sina hästar, och hon säger att det är sån himla skillnad på dom. Dom är mycket fräshare i benen. Så jag har börjat ge det till min 6 åring och jag märker redan skillnad på henne, så jag tror absolut att det är bra att ge!

såhär ser burken ut:
BioglucominHA.gif

Usch vad tråkigt med din ponny :( Jag beklagar verkligen.

Tack för ditt tips:) Det låter bra och det innehåller ju hyaluronsyra oxå som sägs vara bra!

Det där med att rida för mycket på volt kan ju också vara lurigt, speciellt om hästen är ung. En volt samlar automatiskt upp hästen lite mer än när man rider rakt (såklart), att varva med volter och längs spåret eller ffa kanske man ska säga så ska man inte fastna på ett och samma ställe, jag rider väldigt lite på volter, använder mig av hela ridhuset/ridbanan i så stor utsträckning jag kan, sitter inte flera varv på en volt och "nöter" sas.
Jag tror på varierad ridning och träning, varierat underlag och se till att all utrustning ligger och inte förhindrar hästen från korrekt arbete. Och se till att hästen inte får massa spänningar och stelheter som gör att den ska kompensera något och i sådana fall belasta annorlunda.
Över lag tror jag att ridning eller ja, ordentlig motion, är det bästa för nästan alla hästar. Man kan ju rida eller tömköra o.s.v. men om man försöker bygga upp hästen ändamålsenligt så att den är jämn och fin i kroppen och ffa välmusklad så hålls den ju uppe på ett annat sätt.
Du kan ju höra med vet. igen om hur h*n tycker du kan rida. Det finns många hästar som går med div olika småskavanker som inte stör dom anmärkningsvärt och då finns det inget som säger att de inte ska arbetas ordentligt o mycket!

Tack för ditt svar :)

Jag kanske är lite för rädd nu, det kanske inte heller är bra :p

Det kanske är bättre att rida lite blandat, men att man är lite mer försiktig. Sen att man rider för en tränare så det säkert blir rätt :laugh:

Jag har förresten hört att det är bra att ge gurkmeja oxå. Är det ngn som vet om man ska ge det + tex Bio Glucomin+Ha , eller om gurkmeja i så fall är istället för det??

Mamma sa till mig igår att hon snackade med någon som sa att gurkmeja har samma effekt som Glucomin men det är mycket billigare. Så vi ska köpa det sen när burken med glucomin är slut, då det är väääldigt dyrt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: tara
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 669
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 632
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈